Boks chip eller OBD tuning?? w212 E200 136hk fra 2012

Alt vedrørende teknik
Besvar
Baris
Indlæg: 39
Tilmeldt: 19. sep 2013, 00:43

Boks chip eller OBD tuning?? w212 E200 136hk fra 2012

Indlæg af Baris »

Hej Forum,

Jeg har en Mercedes E200 fra 2012, som jeg overvejer at få chippet, men man høre så meget om det og jeg kan ikke bestemme mig om det skal være boks chip eller OBD tunning.

Hvad har i af anbefalinger og hvad mener i om de to.

Hvad er bedst for motoren og hvad kan man forvente altså mht til slidtage. osv.

og hvad kan man forvente af hk og brændstofsforbrug.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Boks chip eller OBD tuning?? w212 E200 136hk fra 2012

Indlæg af ThomasDK »

Ved simpel søgning fandt jeg noget på FDM.
Tilsyneladende skal man i Danmark registrerings syne bilen mht udslips måling, når man har lavet "konstruktive ændringer".
Så kan an jo spørge sig selv hvor meget forsikringen dækker hvis bilen ikke kan bestå et syn. - Rent gæt, jeg ved det faktisk ikke.
http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse ... en-god-ide

Uddrag:
"Du kan godt chiptune din bil lovligt. Ved chiptuning skal du kunne bevise, at bilen efterfølgende opfylder miljøkravene.
Bilen må dog ikke støje eller forurene mere, end der blev målt ved bilens 1. registrering.
Vær opmærksom på miljømålinger er forholdsvis dyre og ikke kan foretages i Danmark."
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Boks chip eller OBD tuning?? w212 E200 136hk fra 2012

Indlæg af Lars Hansen »

Jeg ville i dit sted passe meget på med at lave den slags ændringer !
Det er intet problem, at få din bil til at yde mere. Problemerne består i at få den til at yde mere og stadig være lovlig og du kan være ret sikker på, at det nok skal blive "opdaget" når du kommer til syn. Samtidig kan du også være sikker på, at hvis du får brug for dit forsikrings selskab ved en eventuel skade, vil de være meget nøjeregnende om der er lavet konstruktive ændringer der ikke er godkendt.

Når dette er sagt, findes der seriøse mennesker der kan hive lidt flere "muller" ud af din motor på den rigtige måde, så den kan klare syn uden at man skal pille tuningen af inden man køre op på liften, men det koster en bakkeudsigt over Øresund hvis det skal laves rigtigt, med diverse godkendelser af støj og afgas.
Prøv at spørge de gode mennesker hos KLEEMANN i Farum. De kan garanteret hjælpe dig, men vær parat til at tage et mindre lån i din faste ejendom, for det er ikke billigt.


MVH.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Besvar