Webastofyr købt, mine overvejelser og beslutning - Long read

Alt vedrørende teknik
Besvar
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Webastofyr købt, mine overvejelser og beslutning - Long read

Indlæg af ThomasDK »

Opgaven:
  • Opgradere min E350CDI med et fyr, tilskudsvarmer eller hvad man nu kan få.
  • Vil helst have Webasto de det er hvad andre jeg har talt med anbefaler. Det skulle også være mere lyddæmpet.
  • Formoder at med min motor på 3.0 så bliver det en EVO5+
  • Går all in på den bedste anbefalede pakkeløsning, og vil kun have SMS styring.
  • Skal monteres i Skåne eller Nord/Østsjælland.
  • Pris er ikke vigtig, bare den er rimelig og værkstedet er seriøst, dog vil jeg helst støtte den lille selvstændige og ikke en kæde.
Tilbudsindhentning, leverandør valg og begrundelse:

Via internettet fandt jeg flg for mig interessante monterings steder: + div andre uden så meget på deres websider, og en del svenske som der simpelthen aldrig svarede tilbage på forespørgsel, eller var helt forkert med andre ting.
De Danske steder svingede inden for få hundrede kroner, så det var svært at vælge alene ud fra prisen, men det tyder jo på seriøse leverandører. Et par hundrede kroner betyder intet, imod at de laver det ordenligt.

Leverandører jeg valgte at gå videre med.
  • Dansk Autoservice http://www.danskautoservice.dk/hurtigt- ... basto.aspx
    Lille selvstændig. Virker meget troværdig. Har web pris oplysning, og via beregneren fik jeg en pris på montering 19.095 og lånebil 355, dvs 19.450. Bemærk at det er en prisberegner, ikke et endeligt aftalt tilbud.
    Han nævner intet om SMS pakken, og hvorvidt man selv skal skaffe SIM kort.
  • KT Autocenter på Amager http://www.autocenter.dk
    Lille selvstændig med godt rygte lokalt, han har gode FAQ som du bør læse for at vide alt omkring fyr. Det er dog generelt og ikke kun MB specifikt. De 2 FAQ findes på hans hjemmeside, hvor der også er billeder af flere monteringer.
    E/C/P - gl. model http://www.autocenter.dk/faq.asp
    FAQ EVO - ny model http://www.autocenter.dk/faq_evo.asp
    Han har ydermere en prisberegner på websiden. Min pris blev dog på 20.170. Bemærk at det er en prisberegner, ikke et endeligt aftalt tilbud.
    Ovenstående har lånebil med i prisen, den har monteret et SMS styret fyr så man kan lege imens man venter på sin egen bil.
    Man skal selv medbringe et SIM kort når man afleverer bilen, hvis man køber SMS modul.
  • Gørløse Autoimport http://www.autoimport.dk
    Ingen prisberegner på websiden, men super service når man ringer til dem.
    Der indgår også lånebil i prisen, som er konkurrence dygtig på markedet.
    Desværre fik jeg en forskrækkelse, fik først en pris sidste år på 18-19.000, der endte med et skriftligt tilbud sidste uge på 23.999.
    De rettede det så selv uopfordret efter et par dage da det var en fejl. Jeg fik en ny pris på 18.500, det har de bekræftet er dette års pris.
    Man kan nu inden vinteren sætter ind få tid rimeligt hurtigt, for de har allerede det hele hjemme på lager.
    I pakken indgår alt, fri lånebil (tanket ved indlevering) uanset om man afleverer aftenen inden eller om morgenen, for det tager 2 arbejdsdage.
    Vedr SIM kort, så skaffer og monterer de taletidskort inkluderet i prisen.
Beslutningen:
Jeg valgte Gørløse trods de gav mig et pris chock, fordi jeg har en Mercedes og de kender derfor bilen. Ikke for at ubegrundet nedgøre andre fagligt men jeg har det bare bedre med at vide, at montøren ved hvor det hele sidder indenunder når han skiller det hele ad.
Havde det været en anden bilmodel havde jeg nok valgt KT Autocenter da de ligger tæt på min arbejdsplads. Bemærk ovenstående kan ændre sig, tag derfor ikke uden videre min personlige konklusion som dit bedste valg.


Betaling:
Valgte at overføre pengene på netbank et par dage inden. Det gik fint og bogholderiet sendte hurtigt en kort mail og bekræftede de var gået ind.


Afleveringen:
Indleverede bilen til en rigtig sympatisk og energifyldt værkfører som hedder Peter. Han svarer på alle spørgsmål, og udleverer en A klasse som lånebil. De er i ok stand, lugter lidt af PAVA, og skal bare tankes igen ved returnering.
Da jeg fra mine forstudier og forberedelse ved at der skal installeres en lille trykknap manuel on/off til fyret nu jeg kun kører mobilt, så ønskede jeg ikke dette boret i hvorsomhelst, slet ikke hvis den blinker gider jeg ikke se det blink i kabinen om natten.

Det havde mekanikeren Carsten en løsning på, han monterer det nede foran under skuffen i midterkonsollet, der hvor 12V strømudtaget sidder på en w212. Genialt og gennemtænkt. Se nedenfor.
Vi drøftede appen som jeg havde downloadet på forhånd, hvordan de enkelte funktioner var. Det var hyggelige 5 minutters bilsnak. Så man skal bare taste telefonnumret på det medfølgende taletidskort i appen når man henter bilen, så kan man starte fyret
Mekanikeren har så allerede indkodet mobilnummeret i selv fyrets styring, som du opgiver til dem ved indleveringen. I konfigurationen er det kun de på forhånd udpegede mobilnumre den accepterer kommandoer fra, så ingen uvedkommende kan styre dit fyr.
Ydermere tilbød mekanikeren lige at kontrollere batteritilstanden, samt oplyse hvis han fandt noget ved bilen under montagen.


Afhentningen:
Peter mailede allerede dagen efter ved 10 tiden, der var de færdige og hvis jeg kunne komme tidligere ville det være helt fint med dem. Super dejligt, blev så glad at lånebilen fik lidt mere benzin end jeg var forpligtet til at tanke.
Måtte desværre oplyse ham om at det svin der havde lånt den gratis lånebil før mig, havde haft en hvid hund med i bilen. Hvorfor er folk sådan nogle uintelligente svin lige så snart man bliver givet tillid, mon det er fattig mentaliteten, at det er fedt at føle sig ligeglad med en bil en anden ejer? *sukk*

Jeg sagde at jeg ville skrive dette indlæg, og jeg spurgte om de havde fået prisen fast eller hvad jeg kunne skrive. Det havde de, og der kører kampagne hele vinteren nu på C og E klasse, 18.500 alt inklusive, med remote eller SMS betjening. Jeg forstod på dem at de installerer ret mange fyr, det er rigtigt populært.

Nå men Carsten var jo færdig med bilen, og kom ud og gennemgik - i mit tempo - hvordan man fik sit nummer registreret i appen. Appen er faktisk bare et værktøj der indsætter tekst strengen i en SMS kommando man så bagefter sender. Men det virker ret godt.
Carsten kontrollerede jeg kom rigtigt i gang, og fik startet fyret første gang. Han tilbød en kop kaffe så jeg kunne vente på at bilen varmede op, så jeg kunne prøve at mærke varmen. Men jeg havde travlt med at komme tilbage på jobbet. God tid uden at nulre rundt, og super kundeservice.

Huskede selvfølgelig at takke ham for veludført arbejde.


Efter rationalisering:
Møffede noget rundt med det SIM kort, TDC har åbenbart lavet en fast aftale med Webasto. Det lå i en pose med resterne af et Taletids abonnement, og mine forsøg på at oprette mig som online bruger på TDC endte med menupunktet, hvor skriver, har sendt dig en kode. De sender mig en PIN kode - på SMS til min bil nede i kælderen.
Så sad jeg og kiggede lidt, traf en god beslutning om at ringe til TDC support, og faldt så i snak med Karina. Hun kunne godt se problemet, men bad mig om min adresse. Når man bor i udlandet kan man ikke oprettes hos TDC. (Sådan har alle teleselskaber det, de chekker imod CPR registret) Jeg vil bare have login/pass og betale forbrug. Ingen registreringshalløj.
Så nu sidder jeg med et SIM jeg kun kan opdatere via en mobil, ikke et automobil. Nu er TDC heller ikke et selskab jeg agter at støtte nogensinde så det bliver skoddet. Og jeg forligede mig hurtigt ved at opdage min private mobil jeg ikke brugte ret meget var gået død, så jeg har et SIM kort ledig jeg alligevel betaler for at holde åbent, men jeg skal kunne nappe det hvis min jobsituation ænder sig.
Så ned i p kælderen med en lille lygte, for at finde Thermocall TC4 boksen. Man må sige at Carsten havde lavet et forrygende arbejde, man kan næsten ikke se installationen. Lidt nede ved højre forskærm kan man ane fyret men kun hvis man kigger ned efter det, og en lille bid udstødning stikker ud neden under. Ved batteriet sidder en lille diskret sikringsboks. Men hvor pokker har han så sat SMS boksen? Egentligt virkeligt lækkert installeret og fuldstændigt integreret, men jeg insisterer på, at ville kunne skifte SIM kort uden værkstedsbesøg. Så jeg ringede dagen efter og fik en snak med Carsten, og fik at vide den lå oppe under pladen under handskerummet. Genialt. Så nu overvejer jeg lige om jeg vil ligge og roder der med 3 skruer hver gang, eller om jeg som han foreslog kom forbi og vi lige brugte en halv time på at montere den udenpå pladen, men diskret uden for synsfeltet. Kan ikke mindes at have talt med en så serviceminded mekanikker i lang tid.

Det tænker jeg lige over, for en Mercedes er jo også noget æstetisk, det ligner virkeligt hærværk hvis nogen efter monterer noget uoriginalt udstyr, kunne faktisk godt lide han gemte det hele pænt væk hvis man ikke skal rode med det. Manden har jo en pointe. Men jeg kunne få det som jeg vil have det taget i betragtning, at ledningen ikke er ret lang, jeg skal bare lige booke tiden.

Opdatering til ovenstående, nogle dage efter:
  • Fjernede selv de 3 skruer, løsnede pladen ned, fandt modulet og skiftede SIM.
  • Efter montage af SIM skal man tage strømmen af modulet og sætte det på igen (Restart)
  • Husk at rette PIN via en mobiltlf. på SIM som der står i manualen.

Så efter denne korte men super gode oplevelse kan jeg kun varmt anbefale Gørløse Autoimport, et sted fyldt med servicemindede glade mennesker, på en arbejdsplads der summer af at folk er glade for at arbejde der.
Selv om det stadigt er 12 grader, render jeg rundt inde på arbejdet, og lader en ny kollega se mig starte fyret hver gang jeg skal hjem. Overraskende mange har overvejet det og vil gerne prøve at sende kommandoen, men hus og børn m.v. kommer jo i første række. Nyder allerede at komme over i en varm bil, og på vej hjem udtrykte min kæreste også stor begejstring, det er lige noget for kvinder. Jeg glæder mig virkeligt ti, at prøve det fyr i Norge på skiferie i uge2. Der plejer at være dejligt sindssygt koldt.

Opdatering til ovenstående, nogle dage efter:
Prøvede fyret ned til minus 25 grader, det virkede fint.
Efter 1 times kørsel var der stadigt masser af is på ruderne, men man kunne straks sidde i bilen uden jakke. Motoren startede som varm, og efter kort tid have jeg taget isen med blæseren mens jeg pakkede.



Fyr eller tilskudsvarmer - hvad er op og ned i det her ? :
Jeg har samlet lidt grundinfo her, så man kan få et hurtigt overblik.
fircylindrede biler er så effektoptimerede de ikke har overskudsvarme nok til kabinen, derfor sidder der et tilskudsfyr. Sekscylindrede har ikke det samme problem, troede selv jeg havde et lille fyr, men det var bare V6eren der faktisk varmede hurtigere op end min tidligere benzinbil.
Tilskudsfyret kan som udgangspunkt ikke selvstændigt køre, fordi det styres af tændingens elforsyning, bruger bilens brændstof forsyning og kølevandspumpe.
Disse kan sommetider opgraderes til at køre som et fyr når bilen står stille.
Man køber et opgraderings sæt med styringsmodul, og vand/brændstofpumpe. Ikke alle modeller har et opgraderings kit. Er tilskuds varmeren gammel eller med lav kapacitet, kan det nogen gange betale sig at ofre penge på at købe et nyt større fyr.

Nu har man ikke længere tilskudsvarmer men et fyr, der kun kører når man tænder det. Derfor skal man huske at bede om at få monteret et tilskudsvarmer relæ, så det selv tænder ved under +5 grader når man får en uvarslet køretur. Så virker tilskuds varmeren som før + man har fyr.

Derfor kan benzin og dieselbiler med en stor motor have en ekstraudgift med montage af brændstofledning og pumpe, og derfor skal du forhøre dig om prisen for netop din bil mht montage. Webasto svinger lidt i priserne år efter år, derfor må du indhente tilbud.

Betjenings måder
Et plastik modul/ ur der monteres et sted i bilen, 2 prisklasser af fjernbetjeninger, eller et SMS modul der udstyres med et kontantkort og rækker overalt der er mobildækning. Koster ca. det samme som den dyre fjernbetjening.
Vælger man kun mobilversionen så monteres der yderligere en simpel tænd/sluk knap med lysdiode, så man kan slukke fyret under kørsel uden at skulle rode med mobilen.

Ting at være opmærksom på
Har man en luksusbil, større end mellemklassen har man som regel stor batteri kapacitet på bilen, men mindre biler der skal man være opmærksom på, at Webasto anbefaler at man kører og lader på batteriet, lige så længe som fyret har varmet.
Spørg hvordan det forholder sig ved montagen. Nogle kan måske have fordel af at indkøbe et batteri med større kapacitet, Mercedes C / E / S / SUV etc. har som jeg forstår det ofte de store batterier monteret grundet de kæmpe udstyrspakker og Xenon.

Har man automatisk klimaanlæg skal man have et styremodul, som der automatisk tilpasser blæser styrken.

Man kan selvfølgelig afmontere og medbringe fyret ved bilhandel, men det er nok lidt nemmere at insistere på at forhandle en smule mere for bilen, end rode med en flytning. Det tager 2 dage at montere, skal det både af og på, samt alt andet arbejde, så er det dyrt og besværligt at være nærig.

Håber min lille erfaringsnote her kan være andre til hjælp. Kommenter gerne ovenstående.
Her ses montagen af ON / Off knappen til fyret, skjult i mørket når skuffen er lukket.<br />Den lyser ved drift, og har kontrol blink i ny og næ,  for at vise ok tilstand.
Her ses montagen af ON / Off knappen til fyret, skjult i mørket når skuffen er lukket.
Den lyser ved drift, og har kontrol blink i ny og næ, for at vise ok tilstand.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Webastofyr købt, mine overvejelser og beslutning - Long

Indlæg af flychr »

hej
super godt indlæg for aller der overvejser fyr i bilen! :D
Efter montage af SIM skal man tage strømmen af modulet og sætte det på igen (Restart)
Husk at rette PIN via en mobiltlf. på SIM som der står i manualen.
for info
i følge webasto forbruger forvirring skal man tage strøm af box INDEN man fjerne sim! (det skule være ok at tage stik af box)
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Besvar