Partikkelfilter

Alt vedrørende teknik
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Partikkelfilter

Indlæg af Kuha »

B180CDI
Hvor mange kørt km holder er partikkelfilter
Skal man tilsætte Atditiv i dieslen ved tankning
Skal man ved fejl i filteret få det renset eller udskifttet.
Hvilke tiltag kan der foretages for levetiden øges
Vh
Kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Partikkelfilter

Indlæg af ThomasDK »

Hvor mange kørt km holder er partikkelfilter
Det afhænger af din kørsel. http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/Kort ... el/1157730

Skal man tilsætte Atditiv i dieslen ved tankning
Nej

Skal man ved fejl i filteret få det renset eller udskifttet.
Ja til begge

Hvilke tiltag kan der foretages for levetiden øges
Pas dine service, kør ikke kun korte og sløve ture hvor du sparer vildt på olien.
Få noget varme i røret så du kan brænde partiklerne ud. Læs artiklen ovenfor.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Kuha »

ThomasDK skrev:Hvor mange kørt km holder er partikkelfilter
Det afhænger af din kørsel. http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/Kort ... el/1157730

Skal man tilsætte Atditiv i dieslen ved tankning
Nej

Skal man ved fejl i filteret få det renset eller udskifttet.
Ja til begge

Hvilke tiltag kan der foretages for levetiden øges
Pas dine service, kør ikke kun korte og sløve ture hvor du sparer vildt på olien.
Få noget varme i røret så du kan brænde partiklerne ud. Læs artiklen ovenfor.
Jeg takker
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikkelfilter

Indlæg af BWJ »

Hvis du kører kortere ture kan Bell-add CITY være løsningen, iøvrigt også generelt.
Fordelen ved CITY er, at forbrændingstemp. i filteret hæves markant, og generering udføres bedre.
ZOOM ZOOM.
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Kuha »

BWJ skrev:Hvis du kører kortere ture kan Bell-add CITY være løsningen, iøvrigt også generelt.
Fordelen ved CITY er, at forbrændingstemp. i filteret hæves markant, og generering udføres bedre.
Jeg foresætter med at bruge Bell-add, da en del at mine ture ikke er længere end max 3-4 km.
Er der en metode hvor man kan undersøge tilstanden og evt. rest levetiden på et filter.
vh
kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Alex B J »

Plejer man at kunne gøre med en mærkespecifik tester ,man får adgang til de forskellige målrblokke og kan se askemængde osv
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Partikkelfilter

Indlæg af BWJ »

Alex B J skrev:Plejer man at kunne gøre med en mærkespecifik tester ,man får adgang til de forskellige målrblokke og kan se askemængde osv
:!: Præcis..
ZOOM ZOOM.
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Kuha »

Alex B J skrev:Plejer man at kunne gøre med en mærkespecifik tester ,man får adgang til de forskellige målrblokke og kan se askemængde osv
super og tak.
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Zoom »

Jeg har overvejet at køre med bilen i Sport mode, et par dage i træk - det burde øge temperaturen lidt, i forhold til Morfar-Mode (E).

Kører selv med Lindemann Diesel Boost, netop for at modvirke tilstopning af filteret - har selv haft et filter der var ved at dø, fordi en temperaturføler + trykføler var gået, så regenerering aldrig gik i gang - fik det tvangs-regenereret på værksted og skiftet temperatur føler, det kostede kr. 2000.

Problemet for mig er, at jeg kun kører landevej til/fra arbejde og når jeg endelig er på motorvej, kan man jo reelt aldrig køre med motorvejsfart, da alle motorveje på Sjælland er kronisk ramt af enten vejarbejde eller kø, så det er faktisk værre end at køre landevejskørsel.

Er det i øvrigt ikke også meningen at bilens motorstyring selv skulle sørge for at starte regenerering, ved at forsøge at holde motoren på 2500 omdrejninger - det har jeg aldrig oplevet på noget tidspunkt - heller ikke i min forrige bil (Skoda Octavia), som jeg trods alt nåede at køre næsten 100.000 i før jeg solgte den.

/Thomas
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Kuha »

Zoom skrev:Jeg har overvejet at køre med bilen i Sport mode, et par dage i træk - det burde øge temperaturen lidt, i forhold til Morfar-Mode (E).

Kører selv med Lindemann Diesel Boost, netop for at modvirke tilstopning af filteret - har selv haft et filter der var ved at dø, fordi en temperaturføler + trykføler var gået, så regenerering aldrig gik i gang - fik det tvangs-regenereret på værksted og skiftet temperatur føler, det kostede kr. 2000.

Problemet for mig er, at jeg kun kører landevej til/fra arbejde og når jeg endelig er på motorvej, kan man jo reelt aldrig køre med motorvejsfart, da alle motorveje på Sjælland er kronisk ramt af enten vejarbejde eller kø, så det er faktisk værre end at køre landevejskørsel.

Er det i øvrigt ikke også meningen at bilens motorstyring selv skulle sørge for at starte regenerering, ved at forsøge at holde motoren på 2500 omdrejninger - det har jeg aldrig oplevet på noget tidspunkt - heller ikke i min forrige bil (Skoda Octavia), som jeg trods alt nåede at køre næsten 100.000 i før jeg solgte den.

/Thomas
Ja kunne man da for f.. Bare få at vide hvornår fileret trænger til en langtur med høje rpm
En lille besked i display ville være rart
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikkelfilter

Indlæg af tømreren »

Zoom skrev:Jeg har overvejet at køre med bilen i Sport mode, et par dage i træk - det burde øge temperaturen lidt, i forhold til Morfar-Mode (E).

Kører selv med Lindemann Diesel Boost, netop for at modvirke tilstopning af filteret - har selv haft et filter der var ved at dø, fordi en temperaturføler + trykføler var gået, så regenerering aldrig gik i gang - fik det tvangs-regenereret på værksted og skiftet temperatur føler, det kostede kr. 2000.

Problemet for mig er, at jeg kun kører landevej til/fra arbejde og når jeg endelig er på motorvej, kan man jo reelt aldrig køre med motorvejsfart, da alle motorveje på Sjælland er kronisk ramt af enten vejarbejde eller kø, så det er faktisk værre end at køre landevejskørsel.

Er det i øvrigt ikke også meningen at bilens motorstyring selv skulle sørge for at starte regenerering, ved at forsøge at holde motoren på 2500 omdrejninger - det har jeg aldrig oplevet på noget tidspunkt - heller ikke i min forrige bil (Skoda Octavia), som jeg trods alt nåede at køre næsten 100.000 i før jeg solgte den.

/Thomas
At køre i position 'Sport Mode', tror jeg ikke på virker det mindste. Hvis du ikke kører mere frisk til, er der jo ingen forskel på forbrændingen.

Et partikelfilter 'dør' ikke fordi temperatur- samt trykføler er defekte. Det stopper blot til og til sidst kører bilen SÅ dårligt at man kører den på værksted, hvor det konstateres førnænvte følere er defekte. Så skiftes disse og partikelfilteret renses.

Det er korrekt motorstyringen sørger for regenerering. Men hvordan pokker skulle den holde motorens omdrejninger oppe på 2500 omdr./min.!!?? Så ville alle os der kører med det forbandede partikelfilter jo ugentligt komme ud for faretruende situationer når vi kører i kø, skal bremse for rødt eller noget helt tredje og bilen speeder op af sig selv!! :roll: Den regenererer så længe man kører, uanset antallet af omdrejninger!

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Partikkelfilter

Indlæg af tømreren »

[/quote]Ja kunne man da for f.. Bare få at vide hvornår fileret trænger til en langtur med høje rpm
En lille besked i display ville være rart[/quote]

Høje omdrejninger hjælper ikke sporadisk.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Partikkelfilter

Indlæg af JTC »

Det plejer at være ved ca. per 250.000km skal man lige havde partikelfilteret afmonteret og sende det til rens. I samme omgang skifter man difference føleren og får kørt en tvangs regenerering.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Mikael E
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. dec 2015, 14:11

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Mikael E »

Jeg har med godt resultat, foretaget "Smog Doctor" behandlinger, som renser hele vejen fra luftmassemåler og ud på den anden side . .
Ronny85
Indlæg: 266
Tilmeldt: 1. maj 2015, 03:17

Re: Partikkelfilter

Indlæg af Ronny85 »

Endnu bedre.
SLÅ DET FRA SAMT EGR. og slip for MASSER af bekrymringer!
Besvar