Efter OBD tuning - ikke den store forskel?

Alt vedrørende teknik
Besvar
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Efter OBD tuning - ikke den store forskel?

Indlæg af Zoom »

Hey!

Jeg har fået OBD tunet min E200 CDI (S212) - "på papiret" skulle den være gået fra 136 HK -> 200 HK og 360 Nm -> 460 Nm.

Ikke at jeg forventer en raket, men jeg synes ikke jeg føler den store forskel, hverken i "skub i ryggen" fornemmelse eller i forbedret brændstof økonomi.

Jeg har overvejet at få den testet på rullefelt, fordi jeg bare synes det er underligt der ikke er nogen nævneværdig forskel - men er det bare sådan det er - 64 HK og 100 Nm mere gør måske bare ikke noget særligt, ved en vogn på 1600 Kg?

Det er jo trods alt samme effekt som en E250 (på nær 4 HK), så noget skulle der vel ske?

Jeg regner ikke med det er pga. tilsodning, da jeg kører næsten 100 Km om dagen og bruger service cleaner additiv hver 25.000 Km. Har dog overvejet at få renset indsugning, da den måske kunne trænge (har nu kørt 335000).
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Efter OBD tuning - ikke den store forskel?

Indlæg af Lars Hansen »

Hvem har tunet på din bil og hvilken dokumentation for resultatet har du fået ?

Du skal sgu kunne mærke en tydelig forskel på 64 Hk og 100 Nm, men du har ikke fået en racerbil. Jeg har selv en S211 E 320 cdi og den har uderligere 24 Hk og godt 100 Nm og den er sgu stadig noget død i sværen i forhold til mange andre biler jeg har haft eller kørt.
Jeg kunne dog ikke drømme om at få bilen "optimeret" med chip tuning og skulle jeg en dag blive ramt af et åndeligt tusmørke og alligevel få det gjort, skulle bilen rulles før og efter og alt det lovede skal altså være til stede før jeg svinger mit visa-landkort til betaling...


Lars H
S211 E 320 cdi 2008
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Efter OBD tuning - ikke den store forskel?

Indlæg af Zoom »

LarsHnasen skrev:Hvem har tunet på din bil og hvilken dokumentation for resultatet har du fået ?

Du skal sgu kunne mærke en tydelig forskel på 64 Hk og 100 Nm, men du har ikke fået en racerbil. Jeg har selv en S211 E 320 cdi og den har uderligere 24 Hk og godt 100 Nm og den er sgu stadig noget død i sværen i forhold til mange andre biler jeg har haft eller kørt.
Jeg kunne dog ikke drømme om at få bilen "optimeret" med chip tuning og skulle jeg en dag blive ramt af et åndeligt tusmørke og alligevel få det gjort, skulle bilen rulles før og efter og alt det lovede skal altså være til stede før jeg svinger mit visa-landkort til betaling...


Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Hej Lars,

Kan ikke tilslutte mig det med "åndeligt tusmørke" - bilen har ikke fået mere end hvad der ligger seriemæssigt indenfor samme modelserie - den har de kræfter nu, som en E250 har som standard - med samme motor, gearkasse osv. - jeg kunne aldrig finde på at tune den til mere, end den kunne tåle - har mest gjort det for at prøve at gøre brændstofforbruget mindre, men selvfølgelig er ekstra kræfter jo godt at have i baghånden :)

Jeg forventer absolut heller ikke en racerbil - jeg kører hverken Morfar- eller Brian-kørsel, men midt imellem - altså frisk acceleration og almindeligt pænt.

Det er et af Landberg's samarbejds-værksteder der har lavet det - første tanke jeg fik, da jeg skulle prøvekøre bilen bagefter var, at jeg bare ikke kunne mærke nogen forskel. Fik bagefter at vide, at man ikke ville kunne mærke det hvis man bare laver acceleration derudaf fra stilstand, men at det mest var i mellem-accelerationer der ville være en forskel. Der er måske lidt forskel, men har bare den følelse at det måske bare er noget jeg bilder mig ind, fordi det skal der være, for den er jo tunet?

Den eneste dokumentation jeg har på tuningen, er den faktura jeg betalte efter udførslen - der burde jo heller ikke være noget fikumdik med det - det er jo en standard-fil som Landberg har udviklet.

Tænker dog at fordi jeg kom ½ time før lukketid, at de måske havde for travlt med at blive færdige, så den måske ikke er blevet rigtigt indlæst eller aktiveret? Eller også det med at den måske bare trænger til at blive renset godt og grundigt igennem i indsugningen...
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Besvar