Luft undervogn

Alt vedrørende teknik
Besvar
Kåre Knudsen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. apr 2013, 21:14

Luft undervogn

Indlæg af Kåre Knudsen »

Hej alle :0)
Jeg håber der er en der kan give et par gode råd og lidt vejledning !
Sagen er den at jeg ejer en E220CDI model 08 (t211) som for noget tid siden begyndte at vise "fejl på undervogn" i displayet. Dette kom kun på lange ture og gik væk igen. MEN en morgen kom jeg ud til bilen og den var sunket helt i bund i bagenden. Den forsøger at pumpe op i noget tid men der sker intet. Allerede her vil de fleste sige at der er en utæt bælg (hvilket måske nok også er korrekt) MEN: Det mærkelige er at luftpuderne ikke tillader luft at komme ind ?! Ventilen i luftpuderne er lukkede - og det burde de jo ikke være når den forsøger at puste luft i ! - så skulle den jo gerne lukke dem op og lade luften komme ind ! Det sker bare ikke ... jeg har tjekket dette ved at puste med en trykluftspistol ind i slangerne ud til hjulene og der er helt lukket. Jeg har prøvet at afmontere armen til lastventilen - og jeg kan starte og stoppe kompressoren ved at hive armen frem og tilbage - så det lader til også at virke !
Kompressoren bygger et fint tryk op i slangen så det burde også være ok. Den trykføler som sidder i kompressoren viser at systemet bygger 15bar op - men det tryk står så bare i slangen og kan ikke komme ind - altså er slange systemet tæt. Jeg har blæst igennem slangen fra kompressor til bagende - og den fin - der er hul igennem ! Jeg har haft samlestikket på bagakslen (ledninger fra bælge) adskilt for at se om det var irret - men det ser fint ud !
Hvad kan gøre at computeren ikke fortæller bælgene at de skal åbne og tillade luften at komme ind så den igen kan hæve sig ? Nu vil du måske sige at den også forsøger dette - men jeg vil æde min gamle hat på at den ikke åbner - for der er intet der reagerer - ikke bare en lille bitte smule - ligesom det heller ikke siver ! Min egen lille lommeteori er at bælgene ikke får det signal der får dem til at åbne op og tillade trykket at komme ind. Men hvad der i så fald kunne være skyld i dette ved jeg ikke ? Jeg har haft fat i en meget hjælpsom JTC - han kan anbefales - tak til ham ... men jeg hører gerne fra andre også :0) Ærbødigst Kåre Knuden
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Luft undervogn

Indlæg af jensen »

Når bilen bliver lav i bag plejer det at være en luftpude som er utæt. Hvis kompressoren kører når du starter bilen løfter bilen sig, kommer den ikke op er kompressoren dårlig og skal skiftes.
Hvis du sætter tryk på slangen til luftpuden får du ingen luft i for samtidig skal du sætte strøm til magnetventilen som sidder i puden hvis der skal luft i
Kåre Knudsen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. apr 2013, 21:14

Re: Luft undervogn

Indlæg af Kåre Knudsen »

Hej Jensen - tak for dit svar :0)

Den magnet ventil der sidder i bælgen - er den 12 v ? Kan man bare tage stikket af og så give den 12 volt ? Jeg har ikke lige tjekket men der er vel så kun 2 ledninger til bælgen ? eller er der noget overvågning af ventilen også ?

Venlig hilsen Kåre K
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: Luft undervogn

Indlæg af jensen »

Du kan bare trække stikket af og sætte 12v til og ja der 2 stikben og du bestemmer selv + og -
Kåre Knudsen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. apr 2013, 21:14

Re: Luft undervogn

Indlæg af Kåre Knudsen »

Mange tak :0)
Kåre Knudsen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. apr 2013, 21:14

Re: Luft undervogn

Indlæg af Kåre Knudsen »

Hej med jer ... Lige for at følge op på denne så er bilen igen kørende .... Pris 250kr :0) Efter en del søgen på nettet fandt jeg et lille rep kit til kompressoren .... Jeg havde en mistanke til at det var der fejlen skulle findes .... Jeg havde prøvet at skrue slangen af til kompressoren og havde konstateret et den ikke gav ret meget luft og at den kun gav luft i et par sekunder selvom den forsøgte .... Jeg havde en ide om at det var stempelringen der var knækket eller slidt op .... En ny kompressor kunne købes i DK for 4300kr men på nettet fandt jeg et lille repkit med stempelring, oringe, skruer en snittap til at ordne gevindet ... Pris 250 kr :0) jeg fik det hjem og monterede det ... Om satte strøm til kompressoren mens den sad i skruestikken .... Resultat : kompressoren gav meget luft .... Ihvertfald i et par sekunder hvorefter den igen ikke gav luft .... Jeg tjekkede alle forbindelser på blæse siden og fandt ikke fejl ... Så tjekkede jeg sugesiden og konstaterede at denne var blokeret .... Mærkeligt tænkte jeg - det er bare et 10mm plastrør der går ind i blokken .... Men det forklarede at den kunne blæse i et par sekunder indtil den ikke havde mere luft at bruge af .... Jeg kunne ikke få plastikrøret ud at siden på blokken så jeg skar det over .... Røret var 100 pct blokeret og det var ikke af skidt men af sig selv ..... Der var sket det at alu-huset var begyndt at irre lige der hvor røret var stukket ind .... Pga. Alt irret var pladsen til røret med tiden blevet mindre mindre .... Jeg tænker at røret måske også har været varmt .... Men ihvertfald var røret snøret totalt sammen .... Jeg kunne ikke få resterne ud så jeg borede det ud .... Jeg prøvede at teste den og vupti nu gav den luft som var den ny .... Da røret igen skulle i måtte jeg være kreativ - jeg borede hullet op og skær 1/4" rørgevind og kom en 10mm/ 1/4" push in fittings i og skar plastikrøret til så det passede på længden ... Herefter skruede jeg kompressoren på igen og så hævdede den bagenden uden problemer .... Der var ingen utætheder andre steder så nu er alt perfekt igen :0) Er der nogen der ved om disse kompressorer bliver skiftet tit ? Mvh Kåre K
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Luft undervogn

Indlæg af HN9200 »

Hen Kåre

Det er jo ren Georg Gearløs - super fin Gør Det Selv -beskrivelse!

/Henrik
jokmok
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19. feb 2011, 17:44

Re: Luft undervogn

Indlæg af jokmok »

Hej Kåre godt at det lykkedes, det rep kit du skriver om hvilken side på nettet fandt du det?
Kåre Knudsen
Indlæg: 16
Tilmeldt: 18. apr 2013, 21:14

Re: Luft undervogn

Indlæg af Kåre Knudsen »

Hej igen :0) se eBay - bagpipingandy :0)
Besvar