Luft undervogn
: 21. jan 2016, 10:52
Hej alle :0)
Jeg håber der er en der kan give et par gode råd og lidt vejledning !
Sagen er den at jeg ejer en E220CDI model 08 (t211) som for noget tid siden begyndte at vise "fejl på undervogn" i displayet. Dette kom kun på lange ture og gik væk igen. MEN en morgen kom jeg ud til bilen og den var sunket helt i bund i bagenden. Den forsøger at pumpe op i noget tid men der sker intet. Allerede her vil de fleste sige at der er en utæt bælg (hvilket måske nok også er korrekt) MEN: Det mærkelige er at luftpuderne ikke tillader luft at komme ind ?! Ventilen i luftpuderne er lukkede - og det burde de jo ikke være når den forsøger at puste luft i ! - så skulle den jo gerne lukke dem op og lade luften komme ind ! Det sker bare ikke ... jeg har tjekket dette ved at puste med en trykluftspistol ind i slangerne ud til hjulene og der er helt lukket. Jeg har prøvet at afmontere armen til lastventilen - og jeg kan starte og stoppe kompressoren ved at hive armen frem og tilbage - så det lader til også at virke !
Kompressoren bygger et fint tryk op i slangen så det burde også være ok. Den trykføler som sidder i kompressoren viser at systemet bygger 15bar op - men det tryk står så bare i slangen og kan ikke komme ind - altså er slange systemet tæt. Jeg har blæst igennem slangen fra kompressor til bagende - og den fin - der er hul igennem ! Jeg har haft samlestikket på bagakslen (ledninger fra bælge) adskilt for at se om det var irret - men det ser fint ud !
Hvad kan gøre at computeren ikke fortæller bælgene at de skal åbne og tillade luften at komme ind så den igen kan hæve sig ? Nu vil du måske sige at den også forsøger dette - men jeg vil æde min gamle hat på at den ikke åbner - for der er intet der reagerer - ikke bare en lille bitte smule - ligesom det heller ikke siver ! Min egen lille lommeteori er at bælgene ikke får det signal der får dem til at åbne op og tillade trykket at komme ind. Men hvad der i så fald kunne være skyld i dette ved jeg ikke ? Jeg har haft fat i en meget hjælpsom JTC - han kan anbefales - tak til ham ... men jeg hører gerne fra andre også :0) Ærbødigst Kåre Knuden
Jeg håber der er en der kan give et par gode råd og lidt vejledning !
Sagen er den at jeg ejer en E220CDI model 08 (t211) som for noget tid siden begyndte at vise "fejl på undervogn" i displayet. Dette kom kun på lange ture og gik væk igen. MEN en morgen kom jeg ud til bilen og den var sunket helt i bund i bagenden. Den forsøger at pumpe op i noget tid men der sker intet. Allerede her vil de fleste sige at der er en utæt bælg (hvilket måske nok også er korrekt) MEN: Det mærkelige er at luftpuderne ikke tillader luft at komme ind ?! Ventilen i luftpuderne er lukkede - og det burde de jo ikke være når den forsøger at puste luft i ! - så skulle den jo gerne lukke dem op og lade luften komme ind ! Det sker bare ikke ... jeg har tjekket dette ved at puste med en trykluftspistol ind i slangerne ud til hjulene og der er helt lukket. Jeg har prøvet at afmontere armen til lastventilen - og jeg kan starte og stoppe kompressoren ved at hive armen frem og tilbage - så det lader til også at virke !
Kompressoren bygger et fint tryk op i slangen så det burde også være ok. Den trykføler som sidder i kompressoren viser at systemet bygger 15bar op - men det tryk står så bare i slangen og kan ikke komme ind - altså er slange systemet tæt. Jeg har blæst igennem slangen fra kompressor til bagende - og den fin - der er hul igennem ! Jeg har haft samlestikket på bagakslen (ledninger fra bælge) adskilt for at se om det var irret - men det ser fint ud !
Hvad kan gøre at computeren ikke fortæller bælgene at de skal åbne og tillade luften at komme ind så den igen kan hæve sig ? Nu vil du måske sige at den også forsøger dette - men jeg vil æde min gamle hat på at den ikke åbner - for der er intet der reagerer - ikke bare en lille bitte smule - ligesom det heller ikke siver ! Min egen lille lommeteori er at bælgene ikke får det signal der får dem til at åbne op og tillade trykket at komme ind. Men hvad der i så fald kunne være skyld i dette ved jeg ikke ? Jeg har haft fat i en meget hjælpsom JTC - han kan anbefales - tak til ham ... men jeg hører gerne fra andre også :0) Ærbødigst Kåre Knuden