E220 uden acceleration over 100 km't

Alt vedrørende teknik
1000Faces
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. mar 2014, 20:21

E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af 1000Faces »

Hej alle.

Min søster har en E220 diesel med automatgear fra 2006. Bilen kører fint når det gælder almindelig bykørsel, men når man kører motorvej og skal accelerere ved en overhaling eller andet, så sker der ikke en skid. Man kan godt komme op i fart, med det tager tager tid og farten stiger kun langsomt (gælder kun når man kører hurtigere end ca. 100 km't)

Er der nogen af jer der har haft samme udfordringer eller som ligger inde med en ide om hvad det kan være?

Bilen har været på et par værksteder uden problemet er løst.

Mvh Jan
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af JayZee »

Uden på nogen måde at være ekspert lyder det som om den kører "nød-program", men det burde være checket? Hvad med en defekt turbo?
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
1000Faces
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. mar 2014, 20:21

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af 1000Faces »

JayZee skrev:Uden på nogen måde at være ekspert lyder det som om den kører "nød-program", men det burde være checket? Hvad med en defekt turbo?
Tvivler på det kan være Turboen da den trækker fint både ved opstart og ved lavere hastigheder end de 100 km't
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af Alex B J »

1 Du må få fastlagt om det er motorbetinget eller drivliniebetinget..
2 Det virker lidt underligt at et par værksteder ikke kan finde fejlen...
3 Hvor langt har bilen kørt,hvornår er motor og drivlinie sidst blevet serviceret...
4 Hilket diagnose værktøj er der udlæst fejl med? eller gætter man sig frem.....
5 Måske din søster burde finde et værksted med styr på mb.....
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
1000Faces
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. mar 2014, 20:21

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af 1000Faces »

Alex B J skrev:1 Du må få fastlagt om det er motorbetinget eller drivliniebetinget..
2 Det virker lidt underligt at et par værksteder ikke kan finde fejlen...
3 Hvor langt har bilen kørt,hvornår er motor og drivlinie sidst blevet serviceret...
4 Hilket diagnose værktøj er der udlæst fejl med? eller gætter man sig frem.....
5 Måske din søster burde finde et værksted med styr på mb.....
Bilen har kørt ca. 334.000 og den har løbende været på et værdsted i Brøndby som stort set kun laver Mercedes, de har lavet service, samt slettet evt. fejlkoder m.v.

De siger at når bilen ikke kan trække, så smutter de lige af motorvejen og stopper motoren et par minutter for så at hoppe på motorvejen og så virker bilen normalt i kort tid.

Jeg tænker på at sende ned forbi JTC i Greve, så de kan få en der ved noget om Mercedes til at kigge på den.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af Alex B J »

Et besøg hos Jtc vil jeg også anbefale dig ,lidt underligt at bilen ikke generere en fejlkode ......
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
oej
Indlæg: 113
Tilmeldt: 23. sep 2010, 17:45

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af oej »

Hvis den ikke laver fejlkoder, kunne det godt være noget udstødning/kat som er faldet sammen.
Når du skriver 2006 er den nok uden partikel filter. Det skulle melde fejl hvis det var stoppet.

Men sammenfaldet udstødning opfører den som du skriver. ( kan også rasle)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af tømreren »

Det lyder usandsynligt, det kun mærkes ved motorvejskørsel.

Jeg gad godt vide om hun har prøvet at give den bundgas fra stilstand. Det bør jo kunne mærkes ved alle accelerationer, hvis turbo, udstødning, dyser eller andet er defekte.

Afsted til autoriseret Mercedes Benz værksted med den og få udlæst fejlkoder!

For øvrigt er det en uskik, at slette fejlkoder uden man udbedrer problemerne der medfører disse!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
TWC
Indlæg: 191
Tilmeldt: 23. apr 2012, 23:06
Geografisk sted: Malmø, Sweden.

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af TWC »

Min kørte også nogen gange i nødprogram når jeg skulle accelerere på motorvejen, så kørte jeg den ud til JTC i Grave, hvor han så skiftede luftfilterene og det hjælp.
Obsidian Black Mercedes CLS 320 CDI 3.0 V6. 2007. Pt. kørt 98.453 km.
Iridiumsilver Mercedes E280 CDI 3.0 V6 Avantgarde. 2007 Facelift. 131.000 Km. Sport Edition. (Solgt)
Opdateret 15-03-2016.
1000Faces
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. mar 2014, 20:21

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af 1000Faces »

tømreren skrev:Det lyder usandsynligt, det kun mærkes ved motorvejskørsel.

Jeg gad godt vide om hun har prøvet at give den bundgas fra stilstand. Det bør jo kunne mærkes ved alle accelerationer, hvis turbo, udstødning, dyser eller andet er defekte.

Afsted til autoriseret Mercedes Benz værksted med den og få udlæst fejlkoder!

For øvrigt er det en uskik, at slette fejlkoder uden man udbedrer problemerne der medfører disse!
Jeg har selv lavet en del VW og er helt enig i at man aldrig sletter koder uden at tjekke for fejl. Dog har jeg da været med til enkelte gange at slette en kode, men aldrig mere end den ene gang.

Bilen kører fint i bytrafik og accelerere fint hen over lyskrydset osv. Men absolut underligt at den ikke også virker fint vd motorvejskørsel.
jjakobse
Indlæg: 139
Tilmeldt: 22. jun 2010, 16:49
Geografisk sted: Horsens

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af jjakobse »

1000Faces skrev:Hej alle.

Min søster har en E220 diesel med automatgear fra 2006. Bilen kører fint når det gælder almindelig bykørsel, men når man kører motorvej og skal accelerere ved en overhaling eller andet, så sker der ikke en skid. Man kan godt komme op i fart, med det tager tager tid og farten stiger kun langsomt (gælder kun når man kører hurtigere end ca. 100 km't)

Er der nogen af jer der har haft samme udfordringer eller som ligger inde med en ide om hvad det kan være?

Bilen har været på et par værksteder uden problemet er løst.

Mvh Jan
Hej med dig,

Jeg har haft en E220 magen til din søsters, dog fra 07 og med Partikelfilter. I mit tilfælde opførte bilen sig på præcist samme måde, og jeg fik skiftet et hav af følere og andre dippedutter som kostede en mindre bondegård, uden at bilen kom til at accelerere hurtigere ad den grund. Til sidst valgte jeg blot at leve med det.

Efter en årrække fik jeg skiftet motor, men misandten om problemet ikke fortsatte.... Herefter var der endelig en snarrådig mekaniker der skruede både lydpotte og partikelfilter fra hinanden.. Og så viste det sig at partikelfilteret var klappet delvist sammen.. Dette var årsagen til de mange fejlkoder fra luftdifferencemåler, luftmasse måler som blev skiftet på den gamle... Istedet for at fjerne årsagen, valgte man at udskifte alle sladrehankene... Dygtigt..!!

Hvis man havde startet her, havde jeg sparet små 20.000 kr i fejlsøgninger og udskiftninger af følere mv, som ikke afhjalp fejlen.

Så mit råd til dig og din søster, start med udstødning og hvis den har det, check også partikelfilteret...

Held og lykke med det.

Jesper
//
Jesper

Nuværende og tidligere MB'ere:

E320 CDI Avantgarde 2007
E220 CDI Classic 2008
E220 CDI Avantgarde 2007 (Totalskadet)
C250 TD Elegance 1996 (Solgt)
E270 CDI Classic 2000 (Solgt)
MercerE320
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31. jan 2016, 11:06

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af MercerE320 »

Hej. Jeg havde lidt de samme symptomer på min E320 V6. Ved stille kørsel lagde man ikke rigtigt mærke til det men ved acceleration var den død(mere eller mindre). Det var en defekt stillemotor. Sidder vist i forb.med turboen. Nu virker den igen :D
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af tømreren »

Jeg er lige på nippet til at skrive, jeg ikke tror på det kun er ved hastighed over 100 km/t den går i nødprogram.

Men jeg må tage dit udsagn for gode varer, eftersom jeg ikke selv har prøvekørt vognen.

Jeg mener blot vognen gør noget nærmest utænkeligt; går i nødprogram når motoren presses ved 100 km/t og derover, men ikke når den presses ved, man giver fuld gas fra stilstand til 100 km/t.... :roll:

Det lyder fuldstændig vanvittigt!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
newcomer
Indlæg: 4
Tilmeldt: 1. mar 2016, 09:53

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af newcomer »

Luftmodstand øges ved højere fart?
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: E220 uden acceleration over 100 km't

Indlæg af tømreren »

newcomer skrev:Luftmodstand øges ved højere fart?
Det er fuldstændig korrekt. Men det er dog sjældent man har behov for at give fuld gas ved overhaling på motorvej, på trods af den øgede luftmodstand.

Så det jeg mener er, at man kompenserer for den mindre luftmodstand ved lavere hastighed, ved i stedet at give fuld gas. Så skulle den død og pine også gå i nødprogram under acceleration fra stilstand til 100 km/t med 'pinden i kælderen'!

Nu må nogle kloge mennesker med ingeniør baggrund eller lignende altså på banen i denne sag og komme med deres besyv! Jeg kan da umuligt være den eneste der tvivler på den KUN går i nødprogram når hastigheden er over 100 km/t. Der sidder jo ikke en lille negermand inde bag speedometeret og trykker på 'nødprograms tasten' når der accelereres og hastigheden er mere end 100 km/t :roll:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar