W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Alt vedrørende teknik
Besvar
Sandemand
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. sep 2014, 18:41

W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af Sandemand »

Kører af og til i Tyskland og oplever, at når jeg hver gang rammer 200 km/t - så mister den pusten og går tilbage på max 2500 omdrejninger (nødprogram). Der ingen lamper, der lyser. Herefter kan jeg holde ind og slukke motoren, hvorefter trækkraften atter er tilbage.
Værkstedet har haft den til fejludlæsning og de mener det er turboen, der er sodet til og bør renses og smøres ( bilen har kørt 195.000 km) inden den kunne risikere at "stå af". Jeg har ikke stor teknisk indsigt men mener at, hvis problemet er turboen, må det vel være omdrejningsbestemt og ikke hastighedsbestemt ? Forleden prøvede jeg at køre en strækning på 30 km, med omdrejningstælleren på 4000 og her satte den ikke ud, hvilket i min verden ikke taler for, at det er turboen?

Er der nogle i dette forum der har været ude for noget lignende eller har indspark til andre årsager - så hører jeg gerne. Vil jo gerne undgå en "fejloperation" på værkstedet.

Mvh
Bo
SHC
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19. feb 2016, 17:02

Re: W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af SHC »

Sandemand skrev:Kører af og til i Tyskland og oplever, at når jeg hver gang rammer 200 km/t - så mister den pusten og går tilbage på max 2500 omdrejninger (nødprogram). Der ingen lamper, der lyser. Herefter kan jeg holde ind og slukke motoren, hvorefter trækkraften atter er tilbage.
Værkstedet har haft den til fejludlæsning og de mener det er turboen, der er sodet til og bør renses og smøres ( bilen har kørt 195.000 km) inden den kunne risikere at "stå af". Jeg har ikke stor teknisk indsigt men mener at, hvis problemet er turboen, må det vel være omdrejningsbestemt og ikke hastighedsbestemt ? Forleden prøvede jeg at køre en strækning på 30 km, med omdrejningstælleren på 4000 og her satte den ikke ud, hvilket i min verden ikke taler for, at det er turboen?

Er der nogle i dette forum der har været ude for noget lignende eller har indspark til andre årsager - så hører jeg gerne. Vil jo gerne undgå en "fejloperation" på værkstedet.

Mvh
Bo
Hej Bo

Det er et ok forsøg ved 4000 rpm i 30 min., men at din motor ikke fejler her, er ikke ensbetydende med, at det ikke er din turbo, der har en effekt. Du har formentlig ikke kørt 200 km/t (som i Tyskland hvor den fejlede) i 30 min., hvilket betyder, at du ikke har belastet motor/turbo på samme måde.
Hvis du F.eks. har kørt 100 km/t, har du belastet din motor 8 gange mindre end hvis du kørte 200 km/t, da effektbehovet stiger med tredje potens af hastigheden.
Så hvis du har et fejludskrift, der peger på turboen som problemet, så er det et godt sted at begynde.

Hilsen Steen
Sandemand
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. sep 2014, 18:41

Re: W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af Sandemand »

Hej Steen
Tak for dit input - det giver jo god mening, at se på turboen når jeg læser dit svar.
jensen
Indlæg: 781
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:14

Re: W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af jensen »

Er det en benziner eller diesel 4 cylindre eller 8 har du fået læst fejlkoder
Sandemand
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. sep 2014, 18:41

Re: W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af Sandemand »

Hej

Det er en 220 Diesel, 4 cyl. Værkstedet har udlæst fejlkoder. Synes blot jeg ville vende hver en sten inden jeg fik lavet et sådant indgreb. Jeg undrer mig over, at den kan sode til, når den hver dag får flere hundrede km på motorvej. Spørgsmålet er jo så også om det hjælper, at rense og smøre - eller det er en udskiftning, der er den helt rigtige løsning.

Bo
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af Alex B J »

Hvis det er sod opbygning,som driller din vtg del i turboen,kan det renses med ultralyd og blive som nyt igen..
Men for at undgå soddannelsen,kan du kører med additiver i til dagligt.
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af SLKkompressor »

Det kan være tembomaten som er kodet til maks 200 kmh. Det kan være gjort hvis dine vinterdæk ikke er godkendt til bilens tophastighed. Fat din instruksbog og læs om det der.
Haderslev1234
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. jun 2016, 09:03

Re: W212 2012 går i nødprogram ved 200/Kmt

Indlæg af Haderslev1234 »

Fik vi en tilbagemelding om du har løst dit problem med evt. turboen?
Besvar