Aircondition nødvendigt at opfylde?

Alt vedrørende teknik
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af E 270 2001 »

tømreren skrev:
Alex B J skrev:Eftersom køleanlægget i en bil ikke er hermetisk lukket ,vil der være svind i det påfyldte .
Om folk så vælge at få fyldt på når det ikke dur mere eller om man gør det løbende så man aldrig kommer i den situation er op til folk selv ....
Jeg fik sidste år, da min 'Vito' havde kørt omtrent 230.000 kilometer, udført service på mit airconditionanlæg for første gang siden jeg købte den fra ny, fordi en kammerat indenfor autobranchen mente vi skulle gøre det 'for god ordens skyld'.

Den køler hverken mere eller mindre efter det udførte service. Og det skal nævnes, jeg sammenlagt har benyttet airconditionfunktionen i omtrent 5.000 kilometer, ud af de 257.000 jeg har kørt i den nu!

Jeg mener, og dette er naturligvis min HELT egen personlige mening, at alt det service og efterfyldning af det ene og det andet, er 'fis i en hornlygte'!

Mit anlæg køler fint og sender omtrent 8 grader celsius luft ind i kabinen på en varm sommerdag.

Alle køleanlæg taber i mere eller mindre grad kølemiddel - MEDMINDRE at de er lavet af rør med lodninger. Og det er A/C på biler jo ikke. Da jeg i sin tid var fyldekursus (A/C) var der en ældre Mercedes der kunne undvære lige godt ½delen af sit kølemiddel før det ikke ville mere (CA 800 g eller deromkring) og det var et stort anlæg på bil. Min Suzuki fyldes med 420 g, og er efter 10 mdr begyndt at køle dårligt igen.
Til INFO, så er de nye kølemidlers kemiske sammensætning sådan at de kan trænge igennem gummimaterialer - derfor mistes der kølemiddel.
Et anlæg kan virker fint uden at være "toppet" helt op - OG JA, der er mange der tjener på at udføre service til en ALT for høj pris!
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af Alex B J »

Fint indlæg ,jeg gad næsten ikke skrive det med gummislangerne,men det er fakta .... :wink:
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Aliaz
Indlæg: 324
Tilmeldt: 5. mar 2010, 21:20

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af Aliaz »

Tak for info. Skriv gerne i denne tråd hvis I ser et fornuftigt tilbud. Så vidt jeg husker kan der være 900 eller 950g i min
A ve æ hvo'dan å hvorledes, men a kør' Mercedes. W212 E350 2014 BlueTec, avantgarde, sedan.
Tidligere: W211 E320 CDI 2007 Avantgarde, sedan.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af Alex B J »

Hold øje med de store dækcentre når de evt kører kampagner ....
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af tømreren »

Eller bestil tid hos autoriseret Mercedes Benz.

Jeg mener de tager omtrent kr. 1.000,- for udskiftning af kølemiddel. Så er man sikker på alt udføres iht. forskrifterne og det fungerer 100%
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
Phase639
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. apr 2016, 12:56
Geografisk sted: Roskilde

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af Phase639 »

Jeg forstår en årlig AC-service check som følgende:

1. Kontrol af funktion
2. Udskiftning af filter i fordamper (pollenfilter skiftes hvert eller hvert andet år)
3. Desinficering af fordamper (især hvis der er noget som lugter surt)
4. Kontrol af kølemiddel tab ved at tømme, evakuere og genfylde anlægget hvert eller hvert andet år. (Det er normalt ikke muligt at kontrollere det på nyere biler, uden at tømme alt kølemiddel)
5. Hvis AC ikke vil køle så få det repareret hurtigst muligt, at vente til næste forår kan koste en kompressor hvis den løber tør for olie (normalt går der ca. 5-10 g. olie sammen med kølemiddel når det enten bliver tømt eller hvis anlægget er utæt)

Fordamper sidder normalt i varmeanlægget og den har normalt et pollenfilter, der skal skiftes, og den skal rengøres med mug og skimmelsvamp.

Lidt ekstra info ;-)

Der kræver særlige kvalifikationer og færdigheder at arbejde med AC-udstyr i biler og siden juli 2010 har der været et krav at alle der arbejder med AC udstyr skal have gennemgået et særligt uddannelse og have sin uddannelse godkendt. Det skal sikre at kølemidlerne i AC anlæggene skal håndteres miljømæssigt forsvarligt. (bemærk at det kølemiddel som sædvanligt bruges i nyere biler siden 70’erne er R134a og har en GWD (Globalt opvarmningspotentielle i forhold til CO2) værdi på 1430 – dvs. 1430 gange værre end CO2, derfor betyder det rigtigt meget at anlægget er tæt og at man er forsigtig med aftapning og påfyldning) EU har besluttet at fra 1 jan. 2011 må medlemslande ikke længere udstede EF-typegodkendelse eller national typegodkendelse til nye biler hvis GWP er over 150. Men det er der ingen der overholder !!
Senest rettet af Phase639 15. apr 2016, 13:30, rettet i alt 1 gang.
__________________________
W447 - V250 4motion - 2016
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af BWJ »

Ingen biler efter Okt. 2011 har R134a i køleanlægget-og hvis de har er det ulovligt.
De skal enten have A ell. B.

A: R134a har faktor 1300
B: HFO1234yf har faktor 4
C: R744. (Co2 har faktor 1
ZOOM ZOOM.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af E 270 2001 »

EU er ellers opmærksom på problemet med tetraflourethan, også kaldet R134a, og har forbudt kølemidlet i nye biltyper fra 2013. Men der er en kattelem i forbuddet, lyder det fra projektleder Patrick Huth i den tyske miljøorganisation DUH.

Forbuddet gælder nemlig kun nye typer af biler. Foretager bilproducenterne blot ændringer eller videreudviklinger af allerede godkendte biler, så kan producenterne blive ved med at bruge tetraflourethan helt frem til i hvert fald 2017.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Climatec
Indlæg: 186
Tilmeldt: 19. mar 2016, 07:37

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af Climatec »

Hej

Jeg har arbejdet med klima og køl i over 20 år. Varmepumper og biler.

Her er mit ringe input.

Hvis dit anlæg virker så skal de ikke pille ved selve køle delen. Hvis du bemærker at dit anlæg ikke længere køler så godt, så skal du have fyldt det op.
Det med årligt eftersyn og genpåfyldning af kølemiddel er kun til at påfylde værkstedets pengekasse.

Brug jævnligt dit Ac anlæg, også i vinter tiden, det er godt at motionere det, og det holder det tæt.

Hvis du mister kølemiddel så det skal påfyldes mindst hvert 2 år, få det undersøgt evt. Med sporemiddel eller en sniffer.
Kan du køre mellem 3 og + år ja så er udslippet så lille at det er svært at finde.

Rengøring af fordamper enheden ( den køleflade som afgiver kulden) gøres evt. Med en spray med en meget lang slange som skuppes ind via luftkanalen. Det skummer op renser og løber ud via drænet.

Lavede en gang for 15 år siden i Spanien, en ældre Mercedes tidligere diplomat bils aircondition, aircon pumpen var næsten halv størrelse af motoren på en VW up. ;-) tror bilen var importeret fra mellem østen.
Mercedes A 180, Urban, Diesel aut. Lys og syn pakke, park assistent, mm. 2013
Mercedes E 320, V6, 4 zoner klima, læder, el sæder, massage sæde fører, Distronic, 2008
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af tømreren »

Tak for dit fantastisk oplysende indlæg 'Climatec'.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af Lars Hansen »

Tømreren:
Du har ret så langt, at der ikke er nogen grund til at efterfylde på et virksomt køleanlæg og der er ingen grund til at "servicere" på den side af anlægget når det køler.
Men du har absolut ikke ret i, at man ikke skal rense den ydre del af anlægget mekanisk.
Der samler sig alt muligt "gug" der hvor den trækker vejret og blade,insekter og andre delikatesser skal ikke ligge dernede i kassen i årevis.
Der kan det hele ligge og rådne og det stinker værre end underbukser på en håndværker, efter en lang arbejdsdag i juli-august måned
Det er også god latin, at få smidt noget kemi gennem indtrækket, mindst een gang årligt, således at der ikke suser en masse sindsygt usunde svampespore rundt om i kabinen.
Når det lugter surt og halvrådent, er det for sent og dig selv og dine passagerer har været udsat for en masse ret usunde sager som ofte indeholder bl.a. skimmelsvamp, som du, som tømre, ved alt om når vi taler om sundhedsrisiko...

En aircon-service på et virksomt og kølende anlæg er altså ikke nødvendigvis dårligt for kunden og man kan jo bare aftale med værkstedet, at man ikke går ind i anlægget, men bare renser mekanisk og får smidt noget kemi igennem anlægget, hvilket man i øvrigt selv kan klare.


MVH. Lars H
MB S211 E320 cdi 2008
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af BWJ »

LarsHnasen skrev:Tømreren:
Du har ret så langt, at der ikke er nogen grund til at efterfylde på et virksomt køleanlæg og der er ingen grund til at "servicere" på den side af anlægget når det køler.
Men du har absolut ikke ret i, at man ikke skal rense den ydre del af anlægget mekanisk.
Der samler sig alt muligt "gug" der hvor den trækker vejret og blade,insekter og andre delikatesser skal ikke ligge dernede i kassen i årevis.
Der kan det hele ligge og rådne og det stinker værre end underbukser på en håndværker, efter en lang arbejdsdag i juli-august måned
Det er også god latin, at få smidt noget kemi gennem indtrækket, mindst een gang årligt, således at der ikke suser en masse sindsygt usunde svampespore rundt om i kabinen.
Når det lugter surt og halvrådent, er det for sent og dig selv og dine passagerer har været udsat for en masse ret usunde sager som ofte indeholder bl.a. skimmelsvamp, som du, som tømre, ved alt om når vi taler om sundhedsrisiko...

En aircon-service på et virksomt og kølende anlæg er altså ikke nødvendigvis dårligt for kunden og man kan jo bare aftale med værkstedet, at man ikke går ind i anlægget, men bare renser mekanisk og får smidt noget kemi igennem anlægget, hvilket man i øvrigt selv kan klare.


MVH. Lars H
MB S211 E320 cdi 2008
Hvis man har blade, kviste og insekter i kassen, skulle man nok overveje at få luft/pollenfiltret monteret da det øjnesynligt mangler helt !
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Aircondition nødvendigt at opfylde?

Indlæg af tømreren »

LarsHnasen skrev:Tømreren:
Du har ret så langt, at der ikke er nogen grund til at efterfylde på et virksomt køleanlæg og der er ingen grund til at "servicere" på den side af anlægget når det køler.
Men du har absolut ikke ret i, at man ikke skal rense den ydre del af anlægget mekanisk.
Der samler sig alt muligt "gug" der hvor den trækker vejret og blade,insekter og andre delikatesser skal ikke ligge dernede i kassen i årevis.
Der kan det hele ligge og rådne og det stinker værre end underbukser på en håndværker, efter en lang arbejdsdag i juli-august måned
Det er også god latin, at få smidt noget kemi gennem indtrækket, mindst een gang årligt, således at der ikke suser en masse sindsygt usunde svampespore rundt om i kabinen.
Når det lugter surt og halvrådent, er det for sent og dig selv og dine passagerer har været udsat for en masse ret usunde sager som ofte indeholder bl.a. skimmelsvamp, som du, som tømre, ved alt om når vi taler om sundhedsrisiko...

En aircon-service på et virksomt og kølende anlæg er altså ikke nødvendigvis dårligt for kunden og man kan jo bare aftale med værkstedet, at man ikke går ind i anlægget, men bare renser mekanisk og får smidt noget kemi igennem anlægget, hvilket man i øvrigt selv kan klare.


MVH. Lars H
MB S211 E320 cdi 2008
Udover jeg naturligvis medgiver skimmelsvamp er sundhedsskadeligt, står jeg uforstående over hvor og hvordan dette skulle leve.

Desforuden, vil jeg tillade mig at spørge hvor den 'kasse' du beskriver, forefindes? Blot for at undgå misforståelser i vores argumentationer.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Besvar