tømreren skrev:Jeg fik sidste år, da min 'Vito' havde kørt omtrent 230.000 kilometer, udført service på mit airconditionanlæg for første gang siden jeg købte den fra ny, fordi en kammerat indenfor autobranchen mente vi skulle gøre det 'for god ordens skyld'.Alex B J skrev:Eftersom køleanlægget i en bil ikke er hermetisk lukket ,vil der være svind i det påfyldte .
Om folk så vælge at få fyldt på når det ikke dur mere eller om man gør det løbende så man aldrig kommer i den situation er op til folk selv ....
Den køler hverken mere eller mindre efter det udførte service. Og det skal nævnes, jeg sammenlagt har benyttet airconditionfunktionen i omtrent 5.000 kilometer, ud af de 257.000 jeg har kørt i den nu!
Jeg mener, og dette er naturligvis min HELT egen personlige mening, at alt det service og efterfyldning af det ene og det andet, er 'fis i en hornlygte'!
Mit anlæg køler fint og sender omtrent 8 grader celsius luft ind i kabinen på en varm sommerdag.
Alle køleanlæg taber i mere eller mindre grad kølemiddel - MEDMINDRE at de er lavet af rør med lodninger. Og det er A/C på biler jo ikke. Da jeg i sin tid var fyldekursus (A/C) var der en ældre Mercedes der kunne undvære lige godt ½delen af sit kølemiddel før det ikke ville mere (CA 800 g eller deromkring) og det var et stort anlæg på bil. Min Suzuki fyldes med 420 g, og er efter 10 mdr begyndt at køle dårligt igen.
Til INFO, så er de nye kølemidlers kemiske sammensætning sådan at de kan trænge igennem gummimaterialer - derfor mistes der kølemiddel.
Et anlæg kan virker fint uden at være "toppet" helt op - OG JA, der er mange der tjener på at udføre service til en ALT for høj pris!