W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Alt vedrørende teknik
Besvar
Steffen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. jun 2016, 08:55

W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Steffen »

Hej alle.

Ja jeg er ny her på sitet, men har i nogle år nu haft et godt øje til w123 sedan modellen.
Jeg har i flere år rodet en del med gamle maskiner og knallerter og elsker de gamle maskiner og deres teknik. Jeg er vild med ting som har sjæl og historie. Jeg vil nu gerne have en ældre bil at bruge en del tid i og vedligeholde.

Som nævnt har jeg i en del år været forelsket i w123 modellen og specielt sedan udgaven.
Jeg er dog kommet i tvivl om hvilken motor jeg skal vælge. Jeg har læst lidt om dem på div sites på nettet og der er mange holdinger om hvilken motor der er bedst og hvilke man skal holde sig fra. Jeg har i del år kørt BMW og elsker lyden fra en række 6 motor, derfor faldt min interesse på 250 og 280 motorne.

Men efter en del timers læsen på nettet er jeg kommet i tvivl om det er en god ide. Jeg har ikke fundet meget om 250 motoren, men 280 motoren er der skrevet en del om både godt og skidt.
Flere skriver at de har kørt i mange år i dem uden problemer, men flere fortæller også historier om for små oliekanaler med ødelagte plejlejer til følge, andre skriver også om knast kæden og at udstødningsknasten som er slidt op. Der står også flere steder at man skal vælge modeller med indsprøjtning og ikke de tidligere karburator modeller.

Er der nogen om snakken eller er det bare de få dårlige oplevelser som går igen rundt om på nettet??

Jeg er typen som passer meget på mine biler og skifter olie rigtig tit, både på motor, gear og bagtøj. Jeg holder meget af at vedligeholde mine maskiner og sørge for at alt er 100% iorden,
Derfor er jeg faldet for netop w123, den er kendt for at være en driftsikker bil som kan kører rigtig mange kilometer. Jeg vil nemlig gerne bruge min sommerbil, og ikke kun køre i den 3 søndage om sommeren

Som sagt hælder jeg mest til 280 motoren da det er en række 6 og en benzin motor. Men er det en motor som måske ikke helt lever op til navnet som en af de mest driftsikre biler som generelt w123 har fået gennem årene.
Hvis i kender til artikler om w123 og motoren 280 som er gode at læse inden et køb, så høre jeg også gerne fra jer.

Håber i kan hjælpe en kommende w123 ejer :D
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af flychr »

Jeg vil nemlig gerne bruge min sommerbil, og ikke kun køre i den 3 søndage om sommeren
Så er det også et spørgsmål hvor meget du køre ? en 280 går ikke langt på literen. 123 er en meget fin bil men de er også ved at være meget gamle (udgik i 85) Så at finde en pæn kan være svært /dyrt!
Chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Steffen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. jun 2016, 08:55

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Steffen »

flychr skrev:
Jeg vil nemlig gerne bruge min sommerbil, og ikke kun køre i den 3 søndage om sommeren
Så er det også et spørgsmål hvor meget du køre ? en 280 går ikke langt på literen. 123 er en meget fin bil men de er også ved at være meget gamle (udgik i 85) Så at finde en pæn kan være svært /dyrt!
Chr
Det bliver ikke så mange km om året, kun sommerkørsel hvor den vil blive taget engang imellem på job, ellers kun i weekender når der er godt vejr.
At den er gammel er jo netop det jeg godt kan lide, har længe gået og ønsket mig en veteranbil.

Men før jeg investere i en, ville jeg da da gerne høre folks erfaringer med de forskellige motortyper
Bri_jac
Indlæg: 567
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Bri_jac »

Kig efter rust det er den aller mest alvorlige og dyre udgift.
Min far havde engang en 230 C W123, bilen kørte godt, men gik ikke langt på literen, men who cares...
Bilen blev afhændet til fodel for en E190 2.0 fordi W123 blev rusten...
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Steffen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. jun 2016, 08:55

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Steffen »

Bri_jac skrev:Kig efter rust det er den aller mest alvorlige og dyre udgift.
Min far havde engang en 230 C W123, bilen kørte godt, men gik ikke langt på literen, men who cares...
Bilen blev afhændet til fodel for en E190 2.0 fordi W123 blev rusten...
Ja rust er jo altid en dræber, er det de samme steder som andre biler? Paneler, døre og klapper, generalt vognbund, skærme og under batteriet.
Er der andre steder specielt for w123??
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Morten Bech »

flychr skrev:
Jeg vil nemlig gerne bruge min sommerbil, og ikke kun køre i den 3 søndage om sommeren
Så er det også et spørgsmål hvor meget du køre ? en 280 går ikke langt på literen. 123 er en meget fin bil men de er også ved at være meget gamle (udgik i 85) Så at finde en pæn kan være svært /dyrt!
Chr

Sludder og vrøvl min ven ;-) en 280e med indsprøjtning og 185hk kan sagtens gå 10 km/l og til dagligt 7-8 km/l. Den kan også knibes ned under 5 km/l hvis man har travlt. Og tillykke med den nye stilling på jobbet :-)

Mht. til motorer så gå efter 230e og 280e, dem med indsprøjtning. De går meget bedre end dem med karburator og de har en højere gearing hvilket både hjælper på støj og økonomien, især på motorvejen. 230e er helt klart den mest driftsikre og 280e har det med at slide knasterne lidt så den tikker lidt i ventilerne. Dette begynder omkring 150tm-200tkm og gælder også v8'erne fra de samme årgange. Men det er ikke noget problem for bilen.
6 benet med automatgear det ville være mit valg og hvis pengene var til de så en 280ce. Jeg vil også mene at det bedre kan betale sig at købe en i ordentlig stand, fremfor en der skal laves en masse på. Selv om en w123 er billig i service dele, så er der også ting der koster en del. Eks. hvis undervognen er godt slidt, så koster det altså en del at skifte samtlige gummiophæng, bøsninger, fjedre og støddæmpere. Og find en rustfri!!

Hvis det skal gå helt galt, så har jeg set på youtube at en 5,0 v8 fra en w126 sagtens kan ligge i et w123 karrossen :twisted:

Mvh.
Morten
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Morten Bech »

Steffen skrev:
Bri_jac skrev:Kig efter rust det er den aller mest alvorlige og dyre udgift.
Min far havde engang en 230 C W123, bilen kørte godt, men gik ikke langt på literen, men who cares...
Bilen blev afhændet til fodel for en E190 2.0 fordi W123 blev rusten...
Ja rust er jo altid en dræber, er det de samme steder som andre biler? Paneler, døre og klapper, generalt vognbund, skærme og under batteriet.
Er der andre steder specielt for w123??

Check for rust bag fjedre i bagvognen. Altså inde under bilen lige foran bagfjedren hvor vanger og tværvange er svejset sammen. Og inde i bagagerummet i siderne bag sidebeklædningen hvor inderskærm og bagskærm er svejset sammen. De ruster også typisk der hvor man har fødderne forand ude i siderne, hvis foruden har været utæt så er der løbet vand ind under tæpper, nogen gange er de rustet helt ud så man kan se bag forhjulet i hjulbrønden.

Men det er en bil der er over 30 år gammel så alt skal jo kigges efter! Især alt elektrisk!

Mvh.

Morten
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Morten Bech »

Prøv at kigge på www.w123.dk, hvis du ikke skulle kende siden.

Mvh.

Morten
Steffen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. jun 2016, 08:55

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Steffen »

Hej Morten

Tak for info!
Den ved fjedrene bagi kendte jeg ikke. God info.
Jeg har bestilt nogle forskellige bøger for at finde ud af hvad der skal kigges efter for at se om bilen står originalt.
Jeg leder efter en 280E sedan som står original med et minimum af rust. Mekanisk kan jeg selv sætte den i stand. Det bliver en bil der kun kommer ud i godt vejr og vil blive vedligeholdt meget grundigt.

Men ellers er det også at gennemgå at alt el virker, er der nogle mekaniske svagheder på 280E?
MB-Freak
Indlæg: 135
Tilmeldt: 29. okt 2009, 20:56
Geografisk sted: Hedensted

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af MB-Freak »

Hejsa

Tror at du kan finde mange flere informationer på denne side http://www.vfw123.de/node/92/

Mvh MB freak
Steffen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. jun 2016, 08:55

Re: W123, hvilken motor skal jeg vælge...

Indlæg af Steffen »

MB-Freak skrev:Hejsa

Tror at du kan finde mange flere informationer på denne side http://www.vfw123.de/node/92/

Mvh MB freak
Tak for hjælpen, ja der står en del på deres site. Godt den også er på engelsk :D
Besvar