Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km 138.

Alt vedrørende teknik
Besvar
MercW212
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. jul 2016, 09:02

Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km 138.

Indlæg af MercW212 »

Kære forum

Kører idag: 2010 Volvo V70 D3 (5 cylindret // 163 HK) aut med km 130.000 på tælleren.

Men har forelsket mig lidt i en:

Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut.
Kr. 364.000 med km 138.000 på tælleren fra 2011.


Men efter mange år i Audi og Volvo ved jeg ikke hvad jeg skal holde øje med
på en moderne MB.

Jeg kører omkring 30.000 - 35.000 km årligt, primært pendler motorvej ferie.

Kan det passe at nyere 4 cylindrede motorer fra MB "døjer" med dyser / kæder etc ?

Bortset fra lidt sod problemer i turbo på min Volvo er den faktisk fuldstændig fejlfri /
rustfri etc. og meget behagelig som familie langtursvogn. MEN den mangler måske lidt
den X-faktor og ejerglæde som jeg syntes de 3 store tyske mærker tilbyder.

Men hvor meget bøvler en moderne MB ?
Hvis noget...

Lad mig høre Jeres gode råd og erfaringer.

På forhånd mange tak. :)

JS'
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km

Indlæg af HN9200 »

Velkommen til

Det er en fin vogn du har kik på.

Ang dyser så vil jeg mene at de er blevet udskiftet som en garanti-sag. Det viste sig jo at de fabriksmonterede dyser på de første OM 651motore ikke holdt godt nok. Stort set alle bilerne fik nye dyser i den forbindelse, det kan undersøges hos MB.

Ang kæden - ja så er det nok motorens akilleshæl, men så er det heller ikke værre end som så. Jeg talte med en mekanikker hos MB der fortalte at 9 ud af 10 blev advaret inden kæden sprang. Den vil inden rasle noget så forfærdeligt så man ikke er i tvivl. Jeg har dog læst en historie her på forum om en bl hvor kæden gik uden advarsel, men hvedreglen er at det kan høres inden og endda tydeligt. En udskiftning af kæden i tide koster i underkanten af 6000 kr.

Jeg har en bil magen til den du ser på, her er kæden og strammerne (som er årsagen til at kæden springer) udskiftet ved ca 200.000. Bilen har nu gået 365.000 og har kun en let raslen 2 sec efter opstart. Det er normalt og er blot motoren der opbygger olietryk imens høres de hydrauliske ventilløftere, Jeg tager kædeproblematikken med ophøjet sindsro.

Jeg er pt på ferie og har tilbagelagt ca 1600 km jeg har en snit på 16.5-17.5 km/l. Det må siges at være godkendt, bilen fik lov at leve i Tyskland :-). Komforten og kvaliteten er i en kategori over de biler du nævner, det kan der ikke herske tvivl om. Køb den - gør dig selv den glæde, du vil aldrig køre andet efterfølgende.

Mvh
Henrik
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km

Indlæg af Kuha »

HN9200 skrev:Velkommen til

Det er en fin vogn du har kik på.

Ang dyser så vil jeg mene at de er blevet udskiftet som en garanti-sag. Det viste sig jo at de fabriksmonterede dyser på de første OM 651motore ikke holdt godt nok. Stort set alle bilerne fik nye dyser i den forbindelse, det kan undersøges hos MB.

Ang kæden - ja så er det nok motorens akilleshæl, men så er det heller ikke værre end som så. Jeg talte med en mekanikker hos MB der fortalte at 9 ud af 10 blev advaret inden kæden sprang. Den vil inden rasle noget så forfærdeligt så man ikke er i tvivl. Jeg har dog læst en historie her på forum om en bl hvor kæden gik uden advarsel, men hvedreglen er at det kan høres inden og endda tydeligt. En udskiftning af kæden i tide koster i underkanten af 6000 kr.

Jeg har en bil magen til den du ser på, her er kæden og strammerne (som er årsagen til at kæden springer) udskiftet ved ca 200.000. Bilen har nu gået 365.000 og har kun en let raslen 2 sec efter opstart. Det er normalt og er blot motoren der opbygger olietryk imens høres de hydrauliske ventilløftere, Jeg tager kædeproblematikken med ophøjet sindsro.

Jeg er pt på ferie og har tilbagelagt ca 1600 km jeg har en snit på 16.5-17.5 km/l. Det må siges at være godkendt, bilen fik lov at leve i Tyskland :-). Komforten og kvaliteten er i en kategori over de biler du nævner, det kan der ikke herske tvivl om. Køb den - gør dig selv den glæde, du vil aldrig køre andet efterfølgende.

Mvh
Henrik
Hej Henrik
Kloge ord vedr. dysser og kæde.
Men jeg kan forstå at den udskiftede kæde og strammer nu har kørt 165.000 km, og så er det vel tid til endnu en udskiftning
eller hvad.
ER det 5 eller 7 gear du har, og hvad gør forskellen.
vh
kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km

Indlæg af HN9200 »

Hej Kuha

Min er med den gamle 5-gears kasse. Den kører upåklageligt. Jeg kunne måske godt ønske mig 7 gear i ny og næ, det ville give lidt ro på motorvejen. Ved 130 går den omkring 2500 rpm og det giver lidt motorstøj. En 7 gears ville vel ligge på 15-1800 rpm eller lavere. Dog vil jeg sige at støjen på ingen måde er uudholdelig.

Om min kæde skal skiftes, umiddelbar ikke, jeg talte med MB (i privat regi) mekanikeren fortalte at man med fordel kunne få den åbnet og få målt kæden. Der er nogle helt klare tolerancer kædens ledlængde skal ligge inden for. Jeg lader FS Automobiler i Bjerregrav om den operation. Det er klart bliver rasleriet værre vil jeg gøre noget aktivt. Jeg ved ikke om der er intervaller for udskiftning af kæder (officielle eller uofficielle)??

Problemet er jo at MB er svære at få i tale omkring kædeproblematikken :(

Mvh
Henrik
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km

Indlæg af Kuha »

HN9200 skrev:Hej Kuha

Min er med den gamle 5-gears kasse. Den kører upåklageligt. Jeg kunne måske godt ønske mig 7 gear i ny og næ, det ville give lidt ro på motorvejen. Ved 130 går den omkring 2500 rpm og det giver lidt motorstøj. En 7 gears ville vel ligge på 15-1800 rpm eller lavere. Dog vil jeg sige at støjen på ingen måde er uudholdelig.

Om min kæde skal skiftes, umiddelbar ikke, jeg talte med MB (i privat regi) mekanikeren fortalte at man med fordel kunne få den åbnet og få målt kæden. Der er nogle helt klare tolerancer kædens ledlængde skal ligge inden for. Jeg lader FS Automobiler i Bjerregrav om den operation. Det er klart bliver rasleriet værre vil jeg gøre noget aktivt. Jeg ved ikke om der er intervaller for udskiftning af kæder (officielle eller uofficielle)??

Problemet er jo at MB er svære at få i tale omkring kædeproblematikken :(

Mvh
Henrik
Du har ret
MB er som en lukket bog når det gælder disse problemer.
Det har vel også meget at gøre med olieskift og kvalitet, samt kørsels mønstret.
mv
kuha
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km

Indlæg af HN9200 »

Det har det med garanti, jeg skiftende også olien inden turen sydpå. Jeg valgte denne gang en olie fra Total http://totalengineoils.com/quartz-ineo-mc3-5w30/ bilen har ikke brugt en dråbe ned igennem Europa og har en dejlig blød motorgang. Den plejer at køre med Castrol, men indtil videre lover det godt med den nye olie.

Jeg følger ikke Assyst Plus slavisk. Skifter olie inden vinter altså inde for de næste måneder igen og inden sommerferien hvor vi kører sydpå. Køber du selv god olie og filter kan et skift laves for under 500 kr i materialer. Jeg gav 580 kr for 15 liter af omtalte olie i Tyskland. Jeg håber på det løbende vedligehold gavner i længde. Det har det tidligere gjort på mine andre biler.

/Henrik
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km

Indlæg af Morten Bech »

Kæde problemet er egentlig at det er en single kæde og ikke en duplex kæde, derfor er den svagere en de kæder der sidder i andre mb motorer. Men jeg vil sige at det bare er en del af service udgifterne at man bør skifte kæden for hvert eks. 200tkm. Alle de benzin mb'er jeg har haft, har også skulle have checket kæden for længde osv. Mener at mb anbefalede check ved 200tkm på min 300e-24, her strak kæden sig også. På min 450 slc 5.0 samme problem og på 500 motorerne fra halvfemserne er kæden så lang at når den strækker sig for meget så koster det en ny kværn pga. den hopper et par tænder. Det kan i øvrigt ske på alle motorer og mærker. Der var vist noget med VW kæder der knækkede for en del år siden ;-)

Jeg fik skiftet min kæde på w212 220 cdi ved 305tkm. Den havde ikke været skiftet før og raslen var så svag og sjælden at kendte jeg ikke problemet, så havde jeg ikke opdaget det. Kæden er ikke så lang, men havde strukket sig 11-12 mm i forhold til den nye. Det største arbejde er at komme ind til kæden da den sidder bag på motoren over svinghjulet. Så det kan kun betale sig at skifte den når man alligevel har åbnet op. Jeg gav ca. 4500 for skift af kæden hos en mb specialist. Hvilket var mindre end at få lavet bremser hele veje rundt med originale dele.

Mvh. Morten
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Mercedes Benz 220 E 170 CDI st. Aut. Kr. 364.000 med km

Indlæg af HN9200 »

Hej Morten

På baggrund af dit indlæg får jeg efterset min kæde - for min bil har en raslelyd når den starter. Hellere investere 1/10 af hvad en ny motor koster, end at l... springer.

Mvh Henrik
Besvar