Diesel tilsætning

Alt vedrørende teknik
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af tømreren »

BWJ skrev:
Ronny85 skrev:Hvis du kører meget i byen, kan jeg kun anbefale dig at slå EGR og Partikkelfilter fra
En chiptuner kan hjælpe dig
Hvordan skulle man kunne slå et partikel filter fra, uden fysisk at fjerne det :roll:
Det er et filter der sidder på røret, og ikke noget man kan fjerne med software eller viskelæder.
Det 'Ronny85' mener er;

Man foretager ændring i softwaren, således funktionen af 'EGR' ventilen samt partikelfilterovervågningen slettes.

Herefter borer man hul hele vejen igennem partikelfilteret eller fjerner det helt.

Så har du en vogn der ikke soder og sovser til indeni og får ødelagt vitale dele. Derudover skal du heller ikke længere belemres med et abnormt højt brændstofforbrug, dårlig motorgang og manglende trækkræft i perioden hvor den regenererer. Ej heller med udgifter til rens og udskiftning af samme.

Sidst men ikke mindst, bliver motoren mere omdrejningsvillig og den får hurtigere speederrespons.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Ronny85
Indlæg: 266
Tilmeldt: 1. maj 2015, 03:17

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af Ronny85 »

Tak tømreren;-)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af BWJ »

Og når de nye skærpede forureningskrav http://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/nye- ... nt-mindre/ bliver indfaset med nye målemetoder i synshallerne, hvor udledning af NOx, partikler og CO2 kan måles præcist, i modsætning til nu, - ja så skal man ned og købe sig et nyt partikelfilter til kr. xx.xxx,-.
Lyder som en meget dårlig forretning :wink:
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af Alex B J »

Det er jo nok også en af grundene til at dem som udfører optimeringer ikke slår Egr fra mere ,det er heller ikke gjort på min egen bil ..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af Kuha »

tømreren skrev:
Kuha skrev:Mercedes foreslår at køre ca 30 min med et omd. tal over 3000. Vil det rense andet en filteret?
Glem det og spar brændstoffet! Det renser ikke en SKID!

Hvis du vil undgå tilsodning, skal du køre med mere end 3.000 omdrejninger i minuttet, HELE tiden. Og så skal motoren for øvrigt være belastet, ellers er 'EGR' ventilen åben og sender så alligevel
udstødningsgas igennem indsugningen.

Det er 'EGR' systemet, der smadrer dieselmotorerne!
Vil det sige at du også er tilhænger af den mekaniske rensning af systemet efter x antal km.
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af tømreren »

Kuha skrev:
tømreren skrev:
Kuha skrev:Mercedes foreslår at køre ca 30 min med et omd. tal over 3000. Vil det rense andet en filteret?
Glem det og spar brændstoffet! Det renser ikke en SKID!

Hvis du vil undgå tilsodning, skal du køre med mere end 3.000 omdrejninger i minuttet, HELE tiden. Og så skal motoren for øvrigt være belastet, ellers er 'EGR' ventilen åben og sender så alligevel
udstødningsgas igennem indsugningen.

Det er 'EGR' systemet, der smadrer dieselmotorerne!
Vil det sige at du også er tilhænger af den mekaniske rensning af systemet efter x antal km.
Nej, jeg er ikke tilhænger af mekanisk rensning. For i dét tilfælde, er der SLET ingen garanti for hvor længe det holder.

Jeg har lige fået skiftet regulatoren til turbo'en til en NY, idet den var ødelagt af sod. Så ved man det fungerer og så er der trods alt garanti på den udskiftede del.

Det samme agter jeg at gøre, når mine indsugningsmanifolder står af på grund af ophobet sod. SÅ fungerer maskineriet!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af tømreren »

BWJ skrev:Og når de nye skærpede forureningskrav http://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/nye- ... nt-mindre/ bliver indfaset med nye målemetoder i synshallerne, hvor udledning af NOx, partikler og CO2 kan måles præcist, i modsætning til nu, - ja så skal man ned og købe sig et nyt partikelfilter til kr. xx.xxx,-.
Lyder som en meget dårlig forretning :wink:
Nå 'BWJ', du tror ulven kommer.... :lol:

Den artikel beskriver forhold, der på ingen måde vil berøre én eneste af de mange tusinde dieselbiler der kører rundt i Europa på nuværende tidspunkt.

De beskrevne krav gælder biler der ikke engang er produceret endnu.

Og jeg læser ikke noget sted, at synshallerne pludselig får overrakt 500 millioner til at købe udstyr for, der kan måle om en diesel bil har korrekt fungerende 'EGR' ventil og partikelfilter...

Skulle det stik mod forventning ske, at de får mere nøjagtigt måleudstyr, kan de 150 dieselbilejere i Danmark der har frakoblet 'EGR' og partikelfilterovervågning, blot skifte til funktionsdueligt filter før syn, samt tilkoble 'EGR' igen. :wink:

Et brugt partikelfilter kan formentlig handles til omtrent kr. 1.000,- hos en tysk autoophugger....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af ThomasDK »

Kan det som opbygges i manifold ikke blæses nogenlunde ud ved længere køreture og gennem varm motor?

Har lige været i Paris, og især hjem hvor der var gode muligheder fik den længere perioder med stor fart og belastning, samt nogle kick down accelerationer på tilkørsler.
Den skal jo nydes nu den er designet til autobahn.
I øvrigt kø kørsel, samt by og høj fart, 7.2/100 efter 2x1400km for en V6, det skal man nok ikke klage over.

Syntes den kører meget mere omdrejnings villigt og frisk end den plejer.
Er det psykisk, for jeg syntes virkeligt den kører virkeligt meget bedre.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af tømreren »

ThomasDK skrev:Kan det som opbygges i manifold ikke blæses nogenlunde ud ved længere køreture og gennem varm motor?

Har lige været i Paris, og især hjem hvor der var gode muligheder fik den længere perioder med stor fart og belastning, samt nogle kick down accelerationer på tilkørsler.
Den skal jo nydes nu den er designet til autobahn.
I øvrigt kø kørsel, samt by og høj fart, 7.2/100 efter 2x1400km for en V6, det skal man nok ikke klage over.

Syntes den kører meget mere omdrejnings villigt og frisk end den plejer.
Er det psykisk, for jeg syntes virkeligt den kører virkeligt meget bedre.
Jeg tror ikke på det hjælper en tøddel.

Hvordan skulle luft kunne løsne sod?

Men det er muligt en smule er forsvundet fra turbo og partikelfilter. Og det vil jo give bedre motorgang.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af Alex B J »

Hvorfor pokker skulle man købe en ny eller 2,manifold til flere 1000 kr ,hvis man kan afmontere og med de rigtige værktøjer fjerne det meste af sod i den ?
Alternativt kan man ultralydsrense den også er ALT væk,der gør man også på turboer som er tilsodet i vtg delen
Det gælder selvfølgelig ikke hvis den er slidt op mekanisk ..
Du vil få en meget langsommere sodopbygning når alt er renset af og du samtidig bruger additiv i hver eneste tankning ...
Men man bestemmer heldigvis selv hvordan man vil bruge sine penge på rouletten .
Jeg er bare af den holdning at hvis jeg kan spare flere 1000kr på at lave det selv ,så gør jeg det gerne ...
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af tømreren »

Alex B J skrev:Hvorfor pokker skulle man købe en ny eller 2,manifold til flere 1000 kr ,hvis man kan afmontere og med de rigtige værktøjer fjerne det meste af sod i den ?
Alternativt kan man ultralydsrense den også er ALT væk,der gør man også på turboer som er tilsodet i vtg delen
Det gælder selvfølgelig ikke hvis den er slidt op mekanisk ..
Du vil få en meget langsommere sodopbygning når alt er renset af og du samtidig bruger additiv i hver eneste tankning ...
Men man bestemmer heldigvis selv hvordan man vil bruge sine penge på rouletten .
Jeg er bare af den holdning at hvis jeg kan spare flere 1000kr på at lave det selv ,så gør jeg det gerne ...
Jeg er overbevist om, vi alle ønsker at spare økonomiske midler hvor vi kan.

Jeg finder det blot ikke rationelt at rense, eksempelvis en manifold, når man risikerer de bevægelige mekaniske dele står af, dagen efter operationen. Det er MIN tid i hvert tilfælde, for bekostelig til.

Og nu du nævner rouletten. Husk det er dem der sætter brugte rensede dele på motoren, der risikerer at tabe penge. Vi andre har garanti på de NYE dele :wink:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af Alex B J »

For mit vedkomne har jeg intet at tabe ved at smide brugte stumper på en bil,jeg har råd til at lade den stå stille under operationen og også efterflg hvis den skulle fejle(har 2 andre biler også...
Som erhvervsdrivende og med bil som er værktøjskasse er situationen jo en helt anden :wink:
Alternativ kommer Tesla nok med en eldrevet varevogn som en tømrer nok kunne bruge og der skal med garanti ikke skiftes manifold og bilen kan jo lade imens tømreren laver et nyt hakkebræt
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af tømreren »

Det er fuldstændig korrekt.

Vi har alle forskellige forudsætninger for vores valg :!:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af HN9200 »

Jeg har lavet noget der kunne minde om en før og efter test med Bell Add produkter. Jeg rengjorde manifolden og Ege-ventil manuelt på min forhenværende Mondeo ved 140.000. Jeg kørte med Bell ADD hele tiden de efterfølgende 100.000, inden en ferie hvor vi skulle til Sydeuropa med campingvogn, havde jeg igen manifolden af for kun at tørre den af med en klud. Der var Intet nævneværdigt sod i manifolden eller Egr-ventilen. Jeg tror på det hjælper med disse renseprodukter - kombineret med at lade maskineriet arbejde sig godt varmt engang imellem. Vi kørte i år til Italien - og jeg kan da mærke at bilen føles anderledes nu, står bedre i tomgang og går også lidt længere på literen. Jeg har også renset min LMM for nyelig. Det kan også betyde en del i denne sammenhæng.

På en Mondeo 2.0 tdci (Puma-motoren) er egr og manifold nem at afmonterer, jeg synes det ser lidt bøvlet ud på Om651 (w212)
Brugeravatar
Prkdelta
Indlæg: 165
Tilmeldt: 13. feb 2016, 09:04
Geografisk sted: Herning

Re: Diesel tilsætning

Indlæg af Prkdelta »

Hej forum

Tillader mig at komme med et lille indlæg, min MB har lige været på ruller og fik målt til 230 HK fik at vide at den nok skulle renses engang, det har jeg bestilt tid til nu (17/8) efter deres lille nummer som skulle tage over 3 timer vil den komme på rullefelt igen, så vender jeg tilbage her på forum :mrgreen: :D
Venlig Hilsen
Preben Kihlgast
MB E220D [S213] 2018
MB E280 CDI [W211] 2008 avantgarde
MB 240 TD [W123] 1979 750000+ km.
Besvar