Dæk valg,

Alt vedrørende teknik
Besvar
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Dæk valg,

Indlæg af eclips »

hej jeg skal have nye dæk på min Mercedes C240 - w203 ( 205-55-16 )
der sidder Continental på nu , er det det optimale eller er der andre gode foreslag ?
en dækmand anbefaler Michelin Primacy , ????
med hilsen allan
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Dæk valg,

Indlæg af flychr »

hej
køre med samme størrelse som dig og synes disse er goe :http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=D-119681

kender ikke Michelin Primacy men de virker meget dyre??
chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Dæk valg,

Indlæg af ThomasDK »

Vi har en lille tråd kørende med sommerdæk valg under MB ejerskab.
viewtopic.php?f=7&t=8005
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Re: Dæk valg,

Indlæg af eclips »

hej , læser med stor interresse din tråd om Bridgestone potenza , de var ikke lige umiddelbart i mine tanker , men er absolut et godt dæk,
det der for mig er vigtigt er vejgreb og køreegenskaber og så lidt rullestøj som muligt ,,,
vi er jo nok nød til at hjælpe hinanden med erfaringer om dæk , for når man henvender sig til et dækcenter sælger de ( læs anbefaler )
de jo de dæk de enten har på lager eller de dæk de har størst avance på , sådan er det jo nok i mange andre brancher også.
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Dæk valg,

Indlæg af Peter BJ »

Jeg kigger meget på FDM/ADAC test hvor Continental vinder næsten hver gang. Har kørt med mærket på 2 mercere gennem 10 år, med både sommer og vinterdæk. De står fast! :-)
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Dæk valg,

Indlæg af ThomasDK »

Hvis det er noget der anbefales af FDM, virker det som regel ikke for mig. Sorry - men de har en gang anbefalet vinterdæk, som svensk bilpresse offentligt kaldte for livsfarlige og forlangte fjernet fra det nordiske marked.
Jeg har været Conti frelst i flere år, men da jeg gik fra Conti sport contact 3 til 5, oplevede jeg markant mere dækstøj. Men det er gode dæk.

Ved et tilfælde sad der Bridgestone som Mercedes Original på mine brugte AMG fælge. Da ingen havde Conti 3 tilbage i 265 profil på lager da jeg skulle skifte, og mit værksted er ellers et Conti forhandler sted. Ville ikke have 5eren igen.
Så ville jeg i stedet for prøve de nye Bridgestone Potenza S001, og dem er jeg blevet vildt glad for. De dræner perfekt på autobahn i god fart, minimum samme vejgreb som Conti, mindre støj end Pirelli P Zero som min kammerat har. Så er de slidstærke og mellem i støjniveau, hvis du holder dæktrykket som angivet i tabellen, og ikke pumper ekstra luft i.
Ferrari bruger dem som standard fabriksdæk.

De funker til mig der primært kører meget motorvej til hverdag og gerne autobahn på ferie.
Vinterdæk er en anden historie, husk der er 2 typer. Kontentinale regn og sjap, eller nordiske sne og is. Så det afhænger af anvendelsen.

Der er meget fusk, holdninger og marketing omkring dæk. Ofte afsløres dækmærker i at sende andre dæk til test end dem man kan købe. Så test kan være lidt vildledende og måske testet på små biler, se evt hellere på forbruger tilbage meldinger.
Håber du finder hvad du søger. Smager det så koster det, det ligger da fast.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Re: Dæk valg,

Indlæg af eclips »

tak Thomas ,, giver dig helt ret i dine betragtninger om Test anmeldelser , de skal læses med stor forsigtighed , det var faktisk
derfor jeg startede tråden , hælder også til forbruger omtaler , jeg kører også BMW motorcykel og har haft 3 hold Michelin dæk
på som jeg har været godt tilfreds med så for 1 år siden stod jeg for skift igen og læste en super anmeldelse af Pirelli Angel dæk
så jeg købte dem , men det var en meget stor skuffelse kedelig tendens når man lægger motorcyklen ned i sving og rundkørsler
falder motorcyklen selv ekstra 10 grader ukontroleret , det er virkelig grimt , ved et tilfælde talte jeg med en Honda kører som havde
de samme oplevelser med Pirelli Angel , så nu er de skod dæk smidt væk og nye Michelin sat på , i omtalte test anmeldelse
var der ingen omtale af dårlige styreegenskaber , men stor ros for at stå fast i regnvejr og fin holdbarhed slitage ,
hilsen ,,,,,
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dæk valg,

Indlæg af BWJ »

Prøv Ventus S1 evo2, super godt dæk.
http://www.hankooktire.com/global/tires ... -k117.html
ZOOM ZOOM.
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Dæk valg,

Indlæg af SLKkompressor »

Min CLK kører på Michelin Primacy som efter 4000 km begyndte at synge og nu efter yderligere et par tusinde larmer som om de er slidt skæve. Jeg ville til enhver tid vælge Continental hvis det er muligt.
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Dæk valg,

Indlæg af Peter BJ »

Problemet med sådanne diskussioner er jo, at personlige erfaringer er dybt subjektive, og (forhåbentligt) kun baseret på kørsel i normalsituationer.
Det er vel de færreste af os, der kommer ud for katastrofe-opbremsninger, og hvor vi bagefter lige smutter ud og måler op, hvor lang standselængden var, og
sammenligner med naboens tilsvarende opmålinger.
Jeg kommer selv med mine subjektive erfaringer, så det er jo ikke fordi jeg er hellig her.... :lol:
For mig er FDM/ADAC's test de mest neutrale og sammenlignelige informationer man kan få (ikke det samme som at det er den endegyldige sandhed).
Hvis man så kombinerer det med folks reelle erfaringer om fx. støj og slid, så har man nok det bedste grundlag.
Jeg har totalskadet en bil (heldigvis ikke en MB :wink: ), fordi dækkene ikke stod helt fast nok i vådt føre; manglede 1 meters standselængde....Så for mig er sikkerheden det ultimative krav, komfort sekundært og slid relativt ligegyldigt. Continental'erne har endnu ikke svigtet mig i den sammenhæng.

ThomasDK; Jeg har ikke kunnet finde den FDM-anbefaling-svensk bilpresse du refererer til, kan du ikke smide et link ? PS (læses med et glimt i øjet): 'stoler du så 100% på svensk bilpresse ???' :wink:
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Dæk valg,

Indlæg af ThomasDK »

Hej Peter
Sande ord, jeg har også præcis som dig en gang manglet en halv meter i en opbremsning, og en anden gang snittet et autoværn grundet billige dæk. Der har vi begge bitre erfaringer. :oops:

Det gjorde jeg altid har en holdning til dæk, de gode dæk er langt billigere end pladsmeden. :?
Kan ikke sende linket til dig endnu, sidder på en kro i Blekinge med en del rødvin under vesten, og fedter med en iPad, kan ikke kopiere det link. :evil:

Jeg syntes det er interessant at svensk bilpresses Robert Collin i 2002 kalder Goodyear UG6 regn og slud dæk for livsfarligt på sne og is, samme sæson FDM har det som sin testvinder, og anbefaler det til skiferien som "det bedste vinterdæk."

Eclipse: det ser ud til vi vist alle er lidt overfølsomme over for dækfolks salgsgas og dæk med dårlig performance. På MC er man godt nok noget mere udsat :shock:
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Re: Dæk valg,

Indlæg af eclips »

hej ,,, mit oplæg var jo også at få nogle personlige erfaringer med dæk , for jeg ved godt at de store mærker som
Continental -- Michelin -- Bridgestone laver rigtig gode dæk , det er også sjovt at læse test for i en størrelse ser
man at Michelin vinder går man så op i en anden størrelse er det Continental som vinder , hvis man så søger på
test anmeldelser på feks, størrelse 205 / 55 / 16 og ser 10 kendte auto blade er der her mange forskellige vindere,
Det er derfor helt fint at Mercedes kører melder ind med personlige erfaringer , godt eller skidt , så er der
jo en chance for at vælge rigtigt næste gang der skal skiftes dæk ,
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Re: Dæk valg,

Indlæg af eclips »

Ja Thomas , på MC med lidt fart potentiale , lærer man hurtigt hvor vigtigt gode dæk er , der stilles store krav til
køre egenskaber og at stå fast i regnvejr , og mest vigtigt bremseegenskaber , og er der noget MC folk taler om
er det andres erfaringer med dæk , men der vel også nogle af de parameter som gør sig gældene på biler
Besvar