Side 1 af 1

Ladetryk 602.982

: 31. aug 2016, 21:32
af Kurt45
Hej Mercedesklub

Jeg har købt en dieselmotor fra en E290, som er blevet ombygget til mekanisk pumpe. Så vidt jeg kan forstå er det en pumpe fra en 250 der har fået monteret større elementer.
Jeg tror tidligere ejer har fået hjælp herindefra...

viewtopic.php?f=5&t=6462&p=26501&hilit=602.982#p26501

Jeg har fået denne motor lagt i min 290 GD, og det kører bare, men jeg har ikke rigtig fået en højere ydelse.
For nemheds skyld har jeg bygget turboen om, så den åbner alt efter trykket i efter turboen. Jeg har fået det målt, og trykket er ca. 0,4 bar.

Hvilket ladetryk er denne motor indstillet til normalt?

Jeg forventer desuden at motoren skal justeres i pumpen så den giver mere diesel. Er der nogen der har erfaring med det?

Re: Ladetryk 602.982

: 1. sep 2016, 06:51
af JTC
jeg har lavet en del af de ombygninger ja. ganske enkelt, skal du havde mere effekt ud af den motor. så er det en større turbo og pumpen skal en tur forbi myna diesel, for at få større elementer i. så har du en motor der kan levere en 300-400 hk alt efter hvor effektivt din intercooler arbejder.

Re: Ladetryk 602.982

: 2. sep 2016, 01:59
af Kurt45
Nu er der jo allerede kommet større elementer i, så den del burde være på plads.
Er det så ikke muligt bare at skrue pumpen så den yder noget mere?
Jeg tænker ikke at jeg skal have mere end 130 HK ud af den.

Re: Ladetryk 602.982

: 2. sep 2016, 12:25
af marmint
Hei

Altså, dit ladetryk er alt for lavt. Standard lader den 0,8-0,9! Nu ved jeg ikke, hvilken pumpe du har, men gå ind på www.superturbodiesel.com
Så kan du finde din pumpe og hvordan du får den til at leverer mere!
Hvis jeg var dig, sendte jeg pumpen til Dieselmekken i Sverige. Han kan bare det der!

Med venlig hilsen

Re: Ladetryk 602.982

: 2. sep 2016, 12:35
af marmint

Re: Ladetryk 602.982

: 2. sep 2016, 13:01
af JTC
ja 0,4 bar er for lidt, så det tyder på at noget ikke er forbundet rigtigt.
Men når du får det til at virke rigtigt og skal havde mere effekt, så skal der en større turbo på, da den originale i forvejen arbejder lige på grænsen af hvad den kan. Presser du turboen yderigere, ville den levere mere varme end effekt ind i motoren, hvilket kan tage livet af den.

En god intercooler er nr 1 i dit tuning project!

Re: Ladetryk 602.982

: 2. sep 2016, 13:30
af marmint
Hej igen

Er du sikker på, at det er en om602 du har?
Den er 2 ventilet med mekanisk pumpe originalt! Den tilsvarende el-pumpe 4 ventiler hedder om605.
Jeg har aldrig, Jtc, du må lige indover her, forsøgt at sætte en om601 pumpe (du skriver mek pumpe fra 250) på en om602. Du vil have en pumpe til en 2,4 liters diesel til at levere nok diesel, til at drive en turbo 2,9?
Jeg ville finde en original om602 pumpe!

Med venlig hilsen

Re: Ladetryk 602.982

: 2. sep 2016, 15:29
af JTC
Man kan godt bruge pumpen fra 250eren, men den skal som sagt havde en del større elementer monteret.

Kan forstille mig at den 290er motor der er skaffet, kommer fra en W210er hvor pumpen er elektronisk og derfor er der taget pumpen fra en 2.5 version, eventuelt fra en w124er eller w201er, som er mekanisk styret.

Re: Ladetryk 602.982

: 4. sep 2016, 06:20
af Kurt45
Præcis. Motoren er fra en E290, pumpen er fra en W124 250D. Pumpen har allerede fået monteret større elementer.
Så vidt jeg ved, findes der en skrue på den type pumpe, hvor det er muligt at skrue op for den maksimale dieselmængde der skal sprøjtes ind,
Det er vel den samme skrue som unge mænd skruer på, for at få deres bil til ryge sort?

Det er ikke fordi jeg ønsker mere end de 130 HK ud af bilen, men som det er nu, har den ikke mere end den originale motor som havde 95 HK.
Det er altså ikke fordi den skal tunes helt vildt.

Re: Ladetryk 602.982

: 4. sep 2016, 07:13
af jensen
Du kan se det her
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... iesel.html
nede i bunden sidder der en 6mm skrue som skrues 2 omgange ud hvorefter kontramøtrikken spændes igen det plejer at hjælpe

Re: Ladetryk 602.982

: 4. sep 2016, 11:52
af marmint
Hej

Hvis du følger mit link, er der en walkthroug på både mw- og m pumper!

Med venlig hilsen