retnings stabilitet

Alt vedrørende teknik
Besvar
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

retnings stabilitet

Indlæg af eclips »

hej jeg har en w203 C240 , km 150 000 når jeg kører på midten af almindelig landevej altså midt på vejen kører bilen
fint ligeud , men hvis man kører i normal højre side af vejen hvor næsten alle veje falder ( hælder ) ud mod højre side skal
man kontra styre for at få bilen til at køre lige ud og bilen er også lidt sidevind følsom ,
fik udmålt sporing for ca, 5 måneder siden en lille justering på højre baghjul og lille justering på forhjul men ikke noget
nævneværdigt , er det normalt for en Mercedes at styre sådan mekanikeren siger at sådan er baghjuls træk .
jeg har kørt med forhjulstræk i rigtig mange år , og de biler styrer ligeud , derfor spørger jeg her ??
hilsen og på forhånd tak
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: retnings stabilitet

Indlæg af BWJ »

Min W204 er hverken sidevindsfølsom eller trækker til nogen af siderne, så nej det er ikke normalt.
Kører du med dæktryk efter fab. anvisninger (står i tankdækslet) ?
ZOOM ZOOM.
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Re: retnings stabilitet

Indlæg af eclips »

hej ja mit dæktryk er som der står i tank dæksel , 2,1 for og 2,3 bag ,
kan du give mit et foreslag på evt , fejl ,
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: retnings stabilitet

Indlæg af tømreren »

eclips skrev:når jeg kører på midten af almindelig landevej altså midt på vejen kører bilen
fint ligeud , men hvis man kører i normal højre side af vejen hvor næsten alle veje falder ( hælder ) ud mod højre side skal
man kontra styre for at få bilen til at køre lige ud
Det mener jeg, er helt naturligt og normalt.

Min vogn opfører sig på nøjagtig samme måde. Netop blevet sporet igen og dæktryk kontrolleres naturligvis med jævne mellemrum og efter behov.

En kugle der triller på et skråt underlag, triller naturligt nok også ned ad.....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Re: retnings stabilitet

Indlæg af eclips »

tak Tømreren , jamen så er det jo nok som det skal være , det var oplysende ,,,,
så er det jo nok den forskel der er på forhjulstræk og baghjulstræk , jeg kan sagtens leve med det , i øvrigt er det min første
Mercedes og er super glad for den dejlig bil og meget anderledes end Citroen C5
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: retnings stabilitet

Indlæg af JayZee »

Begge mine E320 har opført sig sådan, men men mem - det kommer først efter noget tid - når dækkene er nye er der ikke noget, men efterhånden som de bliver slidt bliver det værre og værre!! Jeg er sikker på at det ikke er "normalt" - og at det må man bare leve med, men jeg ved heller ikke hvad det skyldes og hvordan man får det væk!!
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
eclips
Indlæg: 69
Tilmeldt: 23. sep 2015, 18:25

Re: retnings stabilitet

Indlæg af eclips »

tak for dit indlæg Jayzee, så er det da ikke kun min bil der opfører sig sådan , er lidt spændt på om der kommer indlæg
fra en med forstand på sporing ,
mine dæk Continental 5 er ca 50 % slidt ,
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: retnings stabilitet

Indlæg af tømreren »

Alle de køretøjer jeg har haft i mit liv, hvad enten de har været forhjuls- eller baghjulstrukne, har trukket til den side vejen hælder ned. Uanset om de har været 'nysporede' eller ej, samt uanset dækkenes tilstand. Ligesom jeg i alle de køretøjer, har skulle styre kontra ved kraftig sidevind.

Jeg fastholder mit synspunkt. Jeg mener dette fænomen er HELT normalt.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: retnings stabilitet

Indlæg af SLKkompressor »

Er helt enig med Tømreren. Der er dog mulighed for at gøre fænomenet mindre udpræget. Hvis forhjulene spidser lidt og bilen dermed er mere styrefølsom er bilen mere vindpåvirkelig og vil trække mere til den lave side af vejen. Modsat hvis forhjulene styrer neutralt eller spreder lidt.
Besvar