W211 E320 hvilken motorolie

Alt vedrørende teknik
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af BWJ »

Martin_E320CDI skrev:hvis bilen har partikelfilter kan man opleve at der er mere olie ved aftapning , grundet at der trykkes diesel i motorolien når regenereringen er igang , Hvis der så er lidt olieforbrug hvilket der godt kan være om det så er en gammel Mazda eller en Mb, ja så ved man ikke blandingsforholdet mellem motorolie og diesel. dette selvfølgelig alt afhængig af antal regenereringer og km mellem disse.

Correct me if i am wrong

@Johnny ,har du haft en sølvmetallic w211 E220 ??
Citat "grundet at der trykkes diesel i motorolien når regenereringen er igang", er det en ny opfindelse du har ?, der kommer ikke diesel i nærheden af din olie, hvis der gjorde det ville du ikke køre mange km. bagefter :roll:
Diesel sprøjtes ind umiddelbart før filteret, som derved hæver temp. i filteret betragtelig for afbrænding af sod.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af Martin_E320CDI »

BWJ skrev:
Martin_E320CDI skrev:hvis bilen har partikelfilter kan man opleve at der er mere olie ved aftapning , grundet at der trykkes diesel i motorolien når regenereringen er igang , Hvis der så er lidt olieforbrug hvilket der godt kan være om det så er en gammel Mazda eller en Mb, ja så ved man ikke blandingsforholdet mellem motorolie og diesel. dette selvfølgelig alt afhængig af antal regenereringer og km mellem disse.

Correct me if i am wrong

@Johnny ,har du haft en sølvmetallic w211 E220 ??
Citat "grundet at der trykkes diesel i motorolien når regenereringen er igang", er det en ny opfindelse du har ?, der kommer ikke diesel i nærheden af din olie, hvis der gjorde det ville du ikke køre mange km. bagefter :roll:
Diesel sprøjtes ind umiddelbart før filteret, som derved hæver temp. i filteret betragtelig for afbrænding af sod.
Prøv at læse lidt om det :lol:
Senest rettet af Martin_E320CDI 20. okt 2016, 19:07, rettet i alt 1 gang.
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af BWJ »

Martin_E320CDI skrev:
BWJ skrev:
Martin_E320CDI skrev:hvis bilen har partikelfilter kan man opleve at der er mere olie ved aftapning , grundet at der trykkes diesel i motorolien når regenereringen er igang , Hvis der så er lidt olieforbrug hvilket der godt kan være om det så er en gammel Mazda eller en Mb, ja så ved man ikke blandingsforholdet mellem motorolie og diesel. dette selvfølgelig alt afhængig af antal regenereringer og km mellem disse.

Correct me if i am wrong

@Johnny ,har du haft en sølvmetallic w211 E220 ??
Citat "grundet at der trykkes diesel i motorolien når regenereringen er igang", er det en ny opfindelse du har ?, der kommer ikke diesel i nærheden af din olie, hvis der gjorde det ville du ikke køre mange km. bagefter :roll:
Diesel sprøjtes ind umiddelbart før filteret, som derved hæver temp. i filteret betragtelig for afbrænding af sod.
Prøv at læse lidt om det :lol:

Du er helt på månen :roll:
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af Martin_E320CDI »

har du da en dyse siddende umiddelbart før filteret ? det har jeg ikke :shock:

Den "ekstra" diesel sprøjtes ind i cylinderen i takt 4 hvor der ikke er forbrænding , og ud i udstødningdelen og i dpf hvor der opstår forbrænding.

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Dieselr ... ikelfilter

Læs afsnittet regenerering :wink:

Hvor er det ,at jeg er mentalt ustabil ......eller helt på månen, som du udtaler??. Hvis du ved noget vi ikke ved vil det være dejligt hvis du viderebringer din viden , så vi andre kan lære noget .

Det er jo derfor vi er her 8)

Mange hilsner fra The mann on the moon :mrgreen:
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af BWJ »

Der hvor du er helt på månen, er din påstand om at der trykkes diesel i motorolien, og niveauet stiger.
Der kan og må ikke komme diesel i motorolien, det vil ødelægge motoren.

Om der regenereres aktivt eller passivt er i denne forbindelse urelevant.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af Martin_E320CDI »

Det står ellers malet op og ned af diverse artikler om emnet, men det er nok løgn så :D



If the regeneration is unsuccessful due to an insufficient driving cycle the extra fuel injected into the cylinders will not burn and will drain into the sump. As a result, oil quality will deteriorate and the level will rise. Most DPF equipped engines will have an oil quality/viscosity sensor but it is important that you check that the oil level does not increase above the maximum level on the dipstick as diesel engines can run on their own oil if the level is excessive – often to the point of destruction.

If you ignore the DPF warning light and keep driving in a relatively slow, stop/start pattern, soot loading will continue to build up until around 75% when you can expect to see other dashboard warning lights come on too. At this point driving at speed alone will not be enough and you will need to take the car to a dealer for 'forced' regeneration.
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af BWJ »

Tro hvad du vil :!:
Men forklar hvordan dieslen skulle komme i motorolien, når dieslen sprøjtes i cylinder under dekompression. :?:
Eller endnu bedre, hæld en deciliter i din olie, ræs lidt rundt i weekenden, og fortæl her hvor du vil købe din nye motor. :lol:
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af tømreren »

BWJ skrev:Men forklar hvordan dieslen skulle komme i motorolien, når dieslen sprøjtes i cylinder under dekompression. :?:
Jeg må medgive det lyder usandsynligt. Skulle tilfældet alligevel være som påstået, mener jeg man bør skifte stempel- samt skraberinge, for så har man vist en utæthed.... :lol:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af E 270 2001 »

Martin_E320CDI skrev:Det står ellers malet op og ned af diverse artikler om emnet, men det er nok løgn så :D



If the regeneration is unsuccessful due to an insufficient driving cycle the extra fuel injected into the cylinders will not burn and will drain into the sump. As a result, oil quality will deteriorate and the level will rise. Most DPF equipped engines will have an oil quality/viscosity sensor but it is important that you check that the oil level does not increase above the maximum level on the dipstick as diesel engines can run on their own oil if the level is excessive – often to the point of destruction.

If you ignore the DPF warning light and keep driving in a relatively slow, stop/start pattern, soot loading will continue to build up until around 75% when you can expect to see other dashboard warning lights come on too. At this point driving at speed alone will not be enough and you will need to take the car to a dealer for 'forced' regeneration.

Martin - jeg har siddet og læst den Wiki artikel igennem, men kan IKKE se hvor det tekststykke står. (Jeg har læst under regenerering). Kan du ikke lige henvise præcist til hvor det står, så vi kan komme til bunds i sagen? Måske der går noget tabt i oversættelsen?
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af E 270 2001 »

[quote="Martin_E320CDI"]har du da en dyse siddende umiddelbart før filteret ? det har jeg ikke :shock:

Forskellige mærker og modeller = Forskellige teknikker der bruges.
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af Martin_E320CDI »

Martin - jeg har siddet og læst den Wiki artikel igennem, men kan IKKE se hvor det tekststykke står.

Ups det var ikke på wiki , men her er linket og teksten er fra afsnittet "active regeneration"

http://www.theaa.com/motoring_advice/fu ... lters.html
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af Alex B J »

Nu er jeg hverken på månen eller Pluto,men jeg har dog rådført mig med en god bekendt som ved lidt om dpf og regenerering..

Oliefortyndingen på biler med DPF.

Det sker på følgende måde:

DPF "forlanger" rensning og motorstyringen leverer en såkaldt efterindsprøjtning. Dysen sprøjter en smule diesel ind i cylinderen i udstødningstakten, og det meste fordamper og fortsætter sammen med udstødningen ned i DPF, hvor temperaturen derfor stiger, og soden der er ophobet antændes. Desværre er bivirkningen at en smule af brændstoffet afsættes på cylindervæggen og ender i bundkarret sammen med smøreolien. Når man kører lange ture bliver såvel motoren som olien så varm, at meget af brændstoffet i smøreolien fordamper, og det udgør ikke noget problem.

Mange korte ture:
Når DPF "forlanger" rensning sker det må samme måde som ovenfor anført, men rensningen bliver ikke gjort færdig, og ved næste start begynder det hele forfra, så man næsten kører og renser hele tiden. Motoren kan ikke følge med til fordøje alt det brændstof som ender i smøreolien, og derved stiger oliestanden på motoren. DPF lampen blinker. Olienpinden er ligeledes indrettet således at der er et øvre mærke over FULL, der hedder X.. Olien skal skiftes ved 20000 km eller 12 måneder, medmindre der er for "meget" diesel i olien.

Systemet er naturligvis anderledes på biler med ad blue

Jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle være anderledes på mb motore uden ad blue

Så inden vi alle banker hovedet mod loftet fordi vi er ved at dø af grin,er det nok en rigtig god ide at sætte sig ind i tingene...
Jeg sætter lige popcorn og kaffe over i øvrigt.....
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af E 270 2001 »

[quote="Alex B J"]Nu er jeg hverken på månen eller Pluto,men jeg har dog rådført mig med en god bekendt som ved lidt om dpf og regenerering..

Så inden vi alle banker hovedet mod loftet fordi vi er ved at dø af grin,er det nok en rigtig god ide at sætte sig ind i tingene...


:idea: Så er den fulde forklaring mere eller mindre lagt ud :idea:
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af BWJ »

Hvor :?:

Her er andre der snakker.:
Søren Carlsen, tekniker hos Opel kalder det "direkte dræbende for en dieselmotor" at køre i bytrafik, og hos bilisternes forbrugerorgansisation, FDM, fraråder tekniker Jørgen Jørgensen direkte, at man køber dieselbiler.

- Det er på tide, at der er nogen, der får øje på, at det kan være dyrt at køre diesel, siger Jørgen Jørgensen, og forklarer at man hos FDM oplever masser af dyre motorskader der skyldes, at folk har et kørselsmønster, der ikke passer til moderne dieselmotorer.

Skaderne opstår, når motorerne soder til i de såkaldte dyser, partikelfiltre og indsugning plus en type skader, som opstår, når motorolien bliver fortyndet med dieselolie pga. dårlige driftbetingelser.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: W211 E320 hvilken motorolie

Indlæg af Alex B J »

Når man kører lange ture bliver såvel motoren som olien så varm, at meget af brændstoffet i smøreolien fordamper, og det udgør ikke noget problem.
Så er din understregning af de ord er rrelevant men derimod relevant hvis motoren køre korte ture(dårlige driftsbetingelser) som jo passer i indholdet af afsnit 2 ..
Jeg skal lige sætte flere popcorn over !!
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Besvar