Rens af Luft Masse Måler 220 CDI, endte med motorophæng

Alt vedrørende teknik
Besvar
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Rens af Luft Masse Måler 220 CDI, endte med motorophæng

Indlæg af Morten Bech »

Hej Forum,

Er der nogen der har prøvet at rense LMM på en 220 CDI med der til egnet rense spray?

Kan det lade sig gøre eller er det byt til nyt hvis den er beskidt? Syntes at min 2014 220cdi går en lille smule hårdt i tomgang og ville se om et rens kunne give en forbedring. Det forventer også at skifte motor ophæng på et tidspunkt, da de nok også er ved at være lidt trætte.

Mvh.
Morten
Senest rettet af Morten Bech 22. nov 2016, 20:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af JTC »

Det er lidt forskelligt, nogle gange virker det andre gange er det ikke nok. Jeg bruger det mere som fejlsøgnings middel.
Hvis det ændre på noget med lmm spray, så ved jeg at luftmassemåleren ikke har det så godt og den bliver dermed skiftet.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

Tak for indput,

Jeg vi se om min OBD kan se oxygen tal, temp, omdrejninger osv. og så lave en før/efter sammenligning. Så det ikke kun går på om der kan mærkers en forskel.
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

Fik renset med noget Liqui Moly LMM rens. Der var en meget lille smule skidt i den.

Tog nogle målinger før og efter. Men jeg skulle nok have brugt lidt mere tid på at sætte mig ind i obd testeren og lavet en grundig test med grafer først, så jeg havde haft nogle flere data at sammenligne med. Dog var der ikke den store ændring, den faldt ca. 0,3gram/sek i ilt målingen fra 16,3-17,0 g/s og omdrejninger forblev det samme i tomgang. Der var ingen ændringer i de små vibrationer jeg oplever, så det er sikkert motor ophæng som er ved at være lidt trætte.
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Martin_E320CDI »

Hvad mener du med hårdt i tomgang? Er det vibrationer du kan mærke i tomgang eller er det hård motorgang når du står med hovedet i motoren. Hvis det er vibrationer kan det være m ophæng som du selv siger. Ellers kan det være dine ventilløftere der snakker lidt. Hvis dine ophæng er færdige er der en verden til forskel når de bliver skiftet. Du burde kunne se på dem om de er gået i knæ
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

Martin_E320CDI skrev:Hvad mener du med hårdt i tomgang? Er det vibrationer du kan mærke i tomgang eller er det hård motorgang når du står med hovedet i motoren. Hvis det er vibrationer kan det være m ophæng som du selv siger. Ellers kan det være dine ventilløftere der snakker lidt. Hvis dine ophæng er færdige er der en verden til forskel når de bliver skiftet. Du burde kunne se på dem om de er gået i knæ

Hej Martin,

Det er min første diesel og jeg har ikke helt vænnet mig til lyden af den. . .har altid haft MB benziner med række sekser og en enkelt v8. Men det jeg mener er at jeg synes den støjer en lille smule mere end da jeg købte den og samtidig er er kommet lidt svage vibrationer. De er lidt mere udpræget ved kold motor og kan mærkes i sædet, rattet, bremsepedalen og kardan tunnelen. Vibrationerne er der både i P og D. Lyd og vibrationer hører jo sammen, så det kan sikkert være grundet ophæng. Der er intet at mærke når man kører og ellers kører den som en drøm.
Bilen har gået 316tkm og jeg købte den ved 302tkm. Den har fået skiftet alle 3 ophæng på garantien ved 205tkm, hvilket var en af grundene til at jeg valgte bilen. Men jeg kan læse mig frem til at de kan gå '' i knæ'' allerede ved 60tkm, så mine kan jo være modne til skift igen. 'Jeg har inspireret dem med et spejl og det ser ud til at de er '' lige høje'' begge to foran, ca. 1 til 1,5 cm før armen på blokken rører gummikanten på ophænget. Gearkasse ophænget har jeg ikke kigget på.

Grunden til at jeg har renset LMM, var at der måtte vel kunne sidde lidt skidt i den efter 316tkm og havde læst at en beskidt LMM kunn give dårlig tomgang og øget brændstofs forbrug. Men jeg tror ikke at jeg får nogen effekt af at have renset den og bilen kører jo også rigtig godt.

Mvh.
Morten
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

MB Søborg kiggede lidt på tomgangen, da jeg fik skiftet en utæt gearkasse køler. De fandt at mængde regulerings ventilen Y94 ligger lidt højt i strømforbrug i tomgang. Fik nogle udskrifter fra Xentry hvor den stabilt ligger på 809 mA.
Fik også checket motorophæng. De er færdige og mekanikeren sagde at motoren nok lå næsten på forbroen. Første sæt holdt 205tkm på bilen og blev skiftet på garanti, andet sæt 110tkm og jeg har hørt at de har været gået allerede ved 60tkm. MB Søborgs Taxa afdeling skifter mange ophæng på garantien og i følge mekanikeren var de oppe på 5 revision af ophæng nu. Det nyeste gearkasse ophæng skulle kunne holde nu, men de nye motor ophæng skal nok stadig skiftes.

Får skiftet ophæng og så tror jeg den lidt hårde tomgang er væk.
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af JTC »

Angående motorophæng.

På en diesel motor, skal man regne med at et motor ophæng kan klare ca 100.000km. Efter der, begynder de at blive dårlige, men det kommer gradvist.. Så mange mennesker bliver vandt til det og mærker først forskellen når de er skiftet.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

JTC skrev:Angående motorophæng.

På en diesel motor, skal man regne med at et motor ophæng kan klare ca 100.000km. Efter der, begynder de at blive dårlige, men det kommer gradvist.. Så mange mennesker bliver vandt til det og mærker først forskellen når de er skiftet.
Lige præcis den oplevelse jeg har haft. Vi kørte til Italien i bilen og der bemærkede jeg ikke rigtigt noget. Men der efter syntes jeg det gradvist bliver værre og de sidste 3tkm ret mærkbart. Så det bliver byt til nyt.
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af HN9200 »

Rens af LMM udførte jeg for nogle måneder siden, hvor det hjalp på ujævn tomgang når bilen var kold. Nu har jeg balladen igen, er det typisk sådan at måleren bliver dårlig og at en rens kun vil hjælpe kort tid? Bilen har gået 375.000? Ved JTC evt om det er samme LMM der bruges i en E200 og E220?

Mvh
Henrik
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

HN9200 skrev:Rens af LMM udførte jeg for nogle måneder siden, hvor det hjalp på ujævn tomgang når bilen var kold. Nu har jeg balladen igen, er det typisk sådan at måleren bliver dårlig og at en rens kun vil hjælpe kort tid? Bilen har gået 375.000? Ved JTC evt om det er samme LMM der bruges i en E200 og E220?

Mvh
Henrik

Hej Henrik,

Ud fra hvad JTC skriver i starten af tråden, så skal den måske skiftes. Men du kunne jo rense den igen og hvis problemet er væk, ja så er du vel næsten sikker på at den skal skiftes. Mener at e200-e250 bruger samme, men jeg ville ikke købe en uden at have det korrekte partnummer til lige din bil og personligt ville jeg købe en hos MB eller Gørløse Autoimport. De kan begge slå op og finde den helt rigtige.

Mvh.
Morten
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

Morten Bech skrev:
JTC skrev:Angående motorophæng.

På en diesel motor, skal man regne med at et motor ophæng kan klare ca 100.000km. Efter der, begynder de at blive dårlige, men det kommer gradvist.. Så mange mennesker bliver vandt til det og mærker først forskellen når de er skiftet.
Lige præcis den oplevelse jeg har haft. Vi kørte til Italien i bilen og der bemærkede jeg ikke rigtigt noget. Men der efter syntes jeg det gradvist bliver værre og de sidste 3tkm ret mærkbart. Så det bliver byt til nyt.
Så er de skiftet og hold da op en forskel. Der er kun minimale vibrationer i rattet, ellers er alt væk og motoren går også mere roligt i tomgang. :D :D :D

Tror en af dem må have haft en defekt inden i og dermed lavet en del af støjen.

Mvh.
Morten
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af HN9200 »

Nogle gange såååå - har lige hentet min bil hos mekanikeren, det var tomgangsregulatoren i mit tilfælde. De havde målt på min LMM og den var tilsyneladende i topform :D .. dejligt at være problemfri igen. Havde en w212 E200 årg 13 som lånebil, ratgear 7gears med paddles på rattet, den var fin og lidt forelsket blev man da :lol:
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Rens af Luft Masse Måler 220 CDI

Indlæg af Morten Bech »

HN9200 skrev:Nogle gange såååå - har lige hentet min bil hos mekanikeren, det var tomgangsregulatoren i mit tilfælde. De havde målt på min LMM og den var tilsyneladende i topform :D .. dejligt at være problemfri igen. Havde en w212 E200 årg 13 som lånebil, ratgear 7gears med paddles på rattet, den var fin og lidt forelsket blev man da :lol:

Super, men det er da godt nok en fin låne bil de har på det værksted :-)
Besvar