Dæktryk

Alt vedrørende teknik
Andersdrengen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. mar 2016, 07:24

Dæktryk

Indlæg af Andersdrengen »

Hej alle sammen :)

Jeg var tidligere ejer af en W212 E200 fra 2011, som jeg solgte i sommer og i stedet købte en W212 E220 fra 2016.

Nu har jeg så sat mine vinterdæk på. De havde kørt én sæson på min tidligere bil, og det eneste jeg behøvede på den gamle bil når jeg skiftede dæk var at genstarte dæktryksovervågningen. Nu skriver min nye bil så, at den ikke kan finde signalet fra dæksensorerne... Vil det sige at man har flyttet dæktryksovervågningen til nogle sensorer i hjulene - eller?

I så fald, skal jeg så til at købe nye pivhamrende dyre vinterdæk gennem Mercedes før møget kan virke, eller?

Håber der er nogen, der kan hjælpe med et svar :)

Mvh Anders
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dæktryk

Indlæg af BWJ »

Andersdrengen skrev:Hej alle sammen :)

Jeg var tidligere ejer af en W212 E200 fra 2011, som jeg solgte i sommer og i stedet købte en W212 E220 fra 2016.

Nu har jeg så sat mine vinterdæk på. De havde kørt én sæson på min tidligere bil, og det eneste jeg behøvede på den gamle bil når jeg skiftede dæk var at genstarte dæktryksovervågningen. Nu skriver min nye bil så, at den ikke kan finde signalet fra dæksensorerne... Vil det sige at man har flyttet dæktryksovervågningen til nogle sensorer i hjulene - eller?

I så fald, skal jeg så til at købe nye pivhamrende dyre vinterdæk gennem Mercedes før møget kan virke, eller?

Håber der er nogen, der kan hjælpe med et svar :)

Mvh Anders
Din "gamle" kørte med overvågning via ABS (rotation) den nye er med TPMS sensor i hvert dæk hvor tryk kan aflæses af systemet, derfor kan den ikke finde sensor i de gamle hjul, løsning er nye pivdyre sensorer i hjulene.
Altså 2 forskellige systemer.
Senest rettet af BWJ 9. nov 2016, 20:37, rettet i alt 1 gang.
ZOOM ZOOM.
Andersdrengen
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. mar 2016, 07:24

Re: Dæktryk

Indlæg af Andersdrengen »

Røv og nøgler :) men tak for svar!!
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: Dæktryk

Indlæg af Martin_E320CDI »

http://www.faelgonline.dk/shop/tpms-ven ... 2544p.html



Her er de til at betale, og de koder dem inden de sender. Så er det bare at finde en dækmand der kan smide dem i
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dæktryk

Indlæg af tømreren »

Eller også venter du med at montere de nye ventiler, til du alligevel skal skifte dæk.

Nu har man i hundrede år, kunne kontrollere dæktrykket på en servicestation, med jævne mellemrum.

Du erindrer vel, hvordan en sådan fungerer....

Bilen kører faktisk ganske fint alligevel....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: Dæktryk

Indlæg af Martin_E320CDI »

tømreren skrev:Eller også venter du med at montere de nye ventiler, til du alligevel skal skifte dæk.

Nu har man i hundrede år, kunne kontrollere dæktrykket på en servicestation, med jævne mellemrum.

Du erindrer vel, hvordan en sådan fungerer....

Bilen kører faktisk ganske fint alligevel....
Jeg tror at man kan få problemer hvis uheldet er ude og det konstateres, at der var uens dæktryk på en bil hvor TPMS er et lovkrav 2014+
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dæktryk

Indlæg af tømreren »

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, eftersom jeg ikke er bilinspektør.

Desforuden har jeg aldrig hørt om et trafikuheld, forårsaget af uens dæktryk....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
borgen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 7. dec 2015, 21:56

Re: Dæktryk

Indlæg af borgen »

tømreren skrev:Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, eftersom jeg ikke er bilinspektør.

Desforuden har jeg aldrig hørt om et trafikuheld, forårsaget af uens dæktryk....
Som ansat i et forsikringsselskab kan jeg fortælle dig at det forårsager en del skader.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dæktryk

Indlæg af tømreren »

borgen skrev:
tømreren skrev:Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, eftersom jeg ikke er bilinspektør.

Desforuden har jeg aldrig hørt om et trafikuheld, forårsaget af uens dæktryk....
Som ansat i et forsikringsselskab kan jeg fortælle dig at det forårsager en del skader.
Jamen, tak for orienteringen.

Dog finder jeg det MEGET mærkværdigt, jeg ALDRIG før har hørt om dette....

Men okay, du ved bedst....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dæktryk

Indlæg af BWJ »

tømreren skrev:
borgen skrev:
tømreren skrev:Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, eftersom jeg ikke er bilinspektør.

Desforuden har jeg aldrig hørt om et trafikuheld, forårsaget af uens dæktryk....
Som ansat i et forsikringsselskab kan jeg fortælle dig at det forårsager en del skader.
Jamen, tak for orienteringen.

Dog finder jeg det MEGET mærkværdigt, jeg ALDRIG før har hørt om dette....
Så er vi mindst 2 :shock:
Men okay, du ved bedst....
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dæktryk

Indlæg af tømreren »

To komplet uoplyste 'Forum brugere'..... :cry: :wink:
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: Dæktryk

Indlæg af Martin_E320CDI »

I mener ikke at dæktryk er vigtigt ?

Hvis dæktryk ikke er vigtigt , hvorfor er dæktrykket så bestemt for de forskellige bilmærker ? .Er det for komfortens skyld alene ? . Er det ikke for at bilen har den optimale vejbeliggenhed og trykket skal tilpasses lasten i bilen og de forskellige dækstørrelser.

Der er vel egentlig heller ikke sket ulykker om vinteren hvor man kunne konstatere af ulykken skyldtes sommerdæk - eller er der?
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Dæktryk

Indlæg af Alex B J »

Korrekt dæktryk er temmelig vigtigt .

Et korrekt dæktryk er vigtigt for sikkerheden. Et for lavt dæktryk kan bl.a. føre til overophedning af dækket med svigt til følge. Desuden forringes dækkets egenskaber i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer samt evnen til at modstå akvaplaning. Dette gælder ved et for lavt dæktryk på alle fire hjul, men også ved et for lavt tryk i kun ét enkelt hjul, kan bilen få uforudsigelige køreegenskaber.

Det er ikke raket videnskab.
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Dæktryk

Indlæg af tømreren »

Martin_E320CDI skrev:I mener ikke at dæktryk er vigtigt ?

Hvis dæktryk ikke er vigtigt , hvorfor er dæktrykket så bestemt for de forskellige bilmærker ? .Er det for komfortens skyld alene ? . Er det ikke for at bilen har den optimale vejbeliggenhed og trykket skal tilpasses lasten i bilen og de forskellige dækstørrelser.

Der er vel egentlig heller ikke sket ulykker om vinteren hvor man kunne konstatere af ulykken skyldtes sommerdæk - eller er der?
Er du venlig at vise mig den sætning, hvor jeg eller andre brugere, har nævnt dæktrykket ikke er vigtigt!!!!
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: Dæktryk

Indlæg af Martin_E320CDI »

tømreren skrev:
Martin_E320CDI skrev:I mener ikke at dæktryk er vigtigt ?

Hvis dæktryk ikke er vigtigt , hvorfor er dæktrykket så bestemt for de forskellige bilmærker ? .Er det for komfortens skyld alene ? . Er det ikke for at bilen har den optimale vejbeliggenhed og trykket skal tilpasses lasten i bilen og de forskellige dækstørrelser.

Der er vel egentlig heller ikke sket ulykker om vinteren hvor man kunne konstatere af ulykken skyldtes sommerdæk - eller er der?
Er du venlig at vise mig den sætning, hvor jeg eller andre brugere, har nævnt dæktrykket ikke er vigtigt!!!!
Det står der ikke ordret , men "dæktryk" bliver da negligeret.
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Besvar