Diesel!

Alt vedrørende teknik
Besvar
Sorteknud
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. apr 2011, 14:50

Diesel!

Indlæg af Sorteknud »

Jeg har en dunk med ca. 40 liter diesel som har stået i ca. 10 - 15 år godt beskyttet i en metalcontainer! Jeg har aldrig tænkt på om brændstof kunne blive for "gammel" men vil hellere lige spørge om det stadig kan bruges?
Da jeg købte det havde jeg andre modeller og det var jo andre motorer, og jeg tænker at hvis jeg hælder lidt af det i tanken, 5 eller 10 liter ad gangen, hvad der så vil ske ved det?
Min bil nu er en 211 E 270 fra 2003 som har 475500 km. på bagen!
Jeg kan sagtens skille mig af med det på en genbrugsstation,og det er ikke fr spare pengene, men for at slippe af med det.
Har nogen et bud?
Mvh
Sorteknud
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Diesel!

Indlæg af ThomasDK »

Du kan risikere at der er opstået dieselpest i olien. Jeg aner ikke om man kan filtrere det, uden at svine alt for meget. Har selv prøvet det med et pansret køretøj i Bosnien, hvor vi fik noget diesel som måske havde været lokaltindkøbt eller nogen var sluppet af med billigt.
I hvert fald tabte jeg fart, og fandt ud af at brændstof filtret var stoppet med noget gråt slam, men den gamle Detroit Diesel maskine sugede det hele igennem, og da jeg skiftede filtret var der ikke mere i tanken. Du kan risikere at hvis du har dieselpest i dieselen, at skulle rense ud bagefter. Diesel lystbåde har nogle gange samme problem hvis de ikke sejler for tit, et additiv kan forebygge men ikke helbrede dette. Det er nogle micro organismer der formerer sig, og bådfolket ved godt hvad en olietank skylning er.

Var jeg dig, ville jeg bruge olien hvis jeg skulle tænde op i noget bål, eller andre formål. Kender du ikke nogen der har et oliefyr, så kan man lade det suge direkte fra dunken til det er brændt af.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
E 270 2001
Indlæg: 806
Tilmeldt: 24. jan 2012, 19:55

Re: Diesel!

Indlæg af E 270 2001 »

På youtube forefindes masser af eksempler til bortanskaffelse af diesel :)
E 270 Avantgarde Stc. fra 2001. Pt rundet 492.000 km.
Sorteknud
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. apr 2011, 14:50

Re: Diesel!

Indlæg af Sorteknud »

Tak for svarene, og jeg kan udlede at ikke vil være så godt at komme det i tanken!
Men det ryger til sommerhuset,hvor det kan bruges til optænding på bålstedet!
Mvh
Sorteknud
Besvar