Motor/kabinevarmer

Alt vedrørende teknik
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Motor/kabinevarmer

Indlæg af HN9200 »

Har i nogle erfaringer med eftermontering af komfortvarmer i en årg 2010 w212 200/220cdi. Er det ikke noget med webasto har et udbygningskit til den eksisterede tilskudsvarmer i bilen? Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med såvel udbygning og komplet montering, samt priser og eventuelle anbefalinger. Jeg har kontaktet et værksted i byen der monterer den slags, de taler om 20.000 kr pga Mercedes climatronic? Det lyder for dyrt syntes jeg, eller?

På forhånd tak
Henrik
Brugeravatar
Prkdelta
Indlæg: 165
Tilmeldt: 13. feb 2016, 09:04
Geografisk sted: Herning

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af Prkdelta »

HN9200 skrev:Har i nogle erfaringer med eftermontering af komfortvarmer i en årg 2010 w212 200/220cdi. Er det ikke noget med webasto har et udbygningskit til den eksisterede tilskudsvarmer i bilen? Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med såvel udbygning og komplet montering, samt priser og eventuelle anbefalinger. Jeg har kontaktet et værksted i byen der monterer den slags, de taler om 20.000 kr pga Mercedes climatronic? Det lyder for dyrt syntes jeg, eller?

På forhånd tak
Henrik
Hej Henrik
Nu er det godt nok en w211 fra 2008, som jeg har, men nok ikke den store forskel, jeg fik en Wabasto eftermonteret, det skulle jeg give kr. 28000.- mange penge, muligvis, men jeg ville gøre det igen :mrgreen: Det er SÅ dejligt :D
Vh. Preben
Venlig Hilsen
Preben Kihlgast
MB E220D [S213] 2018
MB E280 CDI [W211] 2008 avantgarde
MB 240 TD [W123] 1979 750000+ km.
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af Alex B J »

Du skal gøre op med dig selv hvad du vil..
Canbus fyr eller eftermonteret,begge har fordele og ulemper..

Canbus fyr med mb partnummer på ,bliver fuldt integreret i bilens can,dvs der skal ikke bruges clima ipcu og fyret kan programmeres via dit kombiinstrument,dog kan der blive problemer med for eks t100 remote da den ikke kan bruges fuldt ud mht funktioner,det gælder også på w211 hvor den snakker 2 vejs med fyr,dog kan den kun starte og slukke fyr og fortælle restvarmetid,det ville have været bedre hvis den også kunne programmere fyret og man kunne stille grader på/blæse hastighed ,få oplyst rum temp,det kan man nemlig hvis det ikke er et canbaseret fyr..det har mb dog fravalgt...
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af HN9200 »

Tusind tak for input - umiddelbart lyder det en anelse bekosteligt. Jeg gav 9500 for en lignende montering i en Octavia for år tilbage. Jeg er bekendt med at MB er i en anden liga, men prisforskellen er stor, meget stor. Jeg vil være opmærksom på at prioritere fyr næste gang jeg skifter bil, men det kan jo vare længe, min har kun gået 380.000 :P

Mvh
Henrik
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af ThomasDK »

Hej Henrik

Uanset hvad er 20.000 jo latterligt. Jeg fik et helt nyt EVO5+ (det store fyr), monteret + SMS / APP + lånebil for 18.000 hos Gørløse. Jeg havde ikke hjælpefyr i forvejen, det var en fuld installation.
Det er den dyreste løsning til den større motorer, det bør du kunne gøre billigere. Spørg nogle flere montører.

Jeg vælger til en hver tid en SMS / APP løsning, da jeg sjældent ved hvad tid jeg skal køre.
Efter at have anvendt det flere gange i minus 25 grader i Norge, og adskillige gange ved almindeligere frostdage i Danmark besluttede jeg, at fyr vil jeg altid efter montere i mine biler.
Hvis det er en bil du alligevel sælger videre, må du lægge lidt på prisen til den tid.

Læs lidt om min montage og overvejelser her:
viewtopic.php?f=5&t=7458
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af HN9200 »

ThomasDK skrev:Hej Henrik

Uanset hvad er 20.000 jo latterligt. Jeg fik et helt nyt EVO5+ (det store fyr), monteret + SMS / APP + lånebil for 18.000 hos Gørløse. Jeg havde ikke hjælpefyr i forvejen, det var en fuld installation.
Det er den dyreste løsning til den større motorer, det bør du kunne gøre billigere. Spørg nogle flere montører.

Jeg vælger til en hver tid en SMS / APP løsning, da jeg sjældent ved hvad tid jeg skal køre.
Efter at have anvendt det flere gange i minus 25 grader i Norge, og adskillige gange ved almindeligere frostdage i Danmark besluttede jeg, at fyr vil jeg altid efter montere i mine biler.
Hvis det er en bil du alligevel sælger videre, må du lægge lidt på prisen til den tid.

Læs lidt om min montage og overvejelser her:
viewtopic.php?f=5&t=7458
Hej Thomas

Jeg vil forhøre mig hos nogle flere montører - for det er da en særlig skøn ting at have monteret i sin bil. Tak for din meget udførelige beskrivelse af dit eget projekt i relation til emnet. Det var rigtigt god og informativ læsning.

/Henrik
mercedesnu
Indlæg: 24
Tilmeldt: 12. nov 2016, 11:38

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af mercedesnu »

Hej.

Prøv at kig herinde

http://www.ebay.de/itm/Webasto-Standhei ... iPfWV4t5Fg

Det skulle efter sigende være komplet fyr til eftermontering originalt mercedes.

god jul
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af Bri_jac »

Jeg har købt en kabinevarmer i Biltema samt det tilhørende stativ, så den kan stå på passageresædet foran. bilen stå udenfor og jeg skal aldrig skrabe sne/is af ruderne
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000035069/

Jeg har homatuomation så jeg kan tænde for en udendørs kontakt, så kabinen er dejlig varm inden jeg skal køre hjemmefra. jeg har blæseren tændt i max 10min.

Jeg har overvejet om jeg skal købe en varmepatron som sætte imellem køleslangen, for at varme motoren op. jeg har dog ikke målt på diameteren på min køleslanger. den skal monteres på en slange som sidder nederst, så der vil komme automatisk cirkulation, pga der varme kølevand vil stige op - nogen der har monteret dette fra biltema?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000033930/

Jeg vil aldrig i livet betale op til kr 20.000 for motorvarmer. Typisk får du som sælger af en brugt bil aldrig andet end et par få tusinde for at have diverse ekstraudstyr
Senest rettet af Bri_jac 24. dec 2016, 13:00, rettet i alt 1 gang.
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af Alex B J »

Bri_jac skrev:Jeg har købt en kabinevarmer i Biltema samt det tilhørende stativ, så den kan stå på passageresædet foran. bilen stå udenfor og jeg skal aldrig skrabe sne/is af ruderne
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000035069/

Jeg har homatuomation så jeg kan tænde for en udendørs kontakt, så kabinen er dejlig varm inden jeg skal køre hjemmefra. jeg har blæseren tændt i max 10min.

Jeg har overvejet om jeg skal købe en varmepatron som sætte imellem køleslangen, for at varme motoren op. jeg har dog ikke målt på diameteren på min køleslanger. den skal monteres på en slange som sidder nederst, så der vil komme automatisk cirkulation, pga der varme kølevand vil stige op - nogen der har monteret dette fra biltema?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000038337/

Jeg vil aldrig i livet betale op til kr 20.000 for motorvarmer. Typisk får du som sælger af en brugt bil aldrig andet end et par få tusinde for at have diverse ekstraudstyr
Så havde jeg sgu købt et brugt fyr og monteret selv...det kan jeg gøre selv for 5000kr maks..

Jeg har ingen forventning til at skulle hente ekstra penge hjem ved et salg pga ekstraudstyr man selv har monteret,dog vil jeg mene bilen bliver nemmere at sælge..og måske også for lidt mere kr..

Jeg syntes barer det er hyggeligt at lave retrofits...lidt ligesom nogle fisker karper...

Den løsning du foreslår bliver dog aldrig noget for mig og det skal ikke forstås som kritik.

Iøvrigt er det sytem du linker til laaaang tid om at opvarme kølvandet(fyr20-25 minutter)fyret opnår jo næsten drifts temperatur af kølevandet..
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af ThomasDK »

Cool med nogle meninger og løsninger her. Mange behov og mange muligheder.

EL blæser kommer jeg heller aldrig til at bruge da jeg ikke har egen indkørsel, og har andre behov end der hvor jeg holder ved siden af en stikkontakt. Det er jo en pladsvarmer, og der er jo super effektive til at opvarme og afise kabinen.
Nyder friheden af at kunne SMSe bilen og få en kabinetemperatur, eller bare tænde fyret så længe bilen står åbent eller et halvåbent/ventileret p hus. Fedt at sidde hos sine venner og lige tænde fyret en time før man skal hjem, eller når skidagen går på hæld så sidder man i liften og tænder dyret nede på p pladsen.
Vel vidende, at man bare smider jakken og sætter sig ind i en tynd trøje uden handsker, jakke og hue. Bilen starter som en mis, uden at hakke og lide frygteligt med helt stiv olie.
Så længe man vælger den rette løsning til de behov man har, så er det vel udmærket.

Må indrømme det var lidt en tilfældig bemærkning herinde der gjorde, at jeg bare for sjov valgte SMS/APP til mit fyr lidt som en nørdet gimmick, og det er ubetinget det bedste valg jeg har gjort omkring dette og er nu mit hovedargument for at have fyr monteret i bilen. Derfor nævner jeg det ofte hvis det kan hjælpe andre i deres valg.

Jeg kører sjældent efter fast mønster grundet flextid så forudindstilling vil være meningsløst i mit liv, og hjemme holder jeg i varm P kælder, så jeg er afhængig af brændstofdrevet fyr - on demand.
Gider ikke have en remote dinglende i nøglebundet og mobilen har man jo med altid alligevel, og SMS/ APP koster det samme som en remote dims - med ret begrænset rækkevidde.

Ikke om jeg gider være afhængig af forindstillet tid hvis man overhovedet ved hvornår man skal køre, huske at rumstere rundt med kabler og løse ting hvis det overhovedet kan forbindes der hvor man holder.
Det er 100% moBILt. Syntes det er en vigtig overvejelse når man køber.
Hvad er egentligt definitionen på dyrt? Hvis man køber noget der ikke dækker alle ens behov ordenligt, så har man jo spildt alle pengene.

Alex:

Ved du tilfældigvis om man kan koble et SMS modul ind på et Canbus fyr, eller er man nødt til at "afkoble" og "tilkoble" som uoriginalt? Har bare set at mange Svenske 212 faceliftede herovre kommer med Canbus fyr, det er blevet ret populært at vælge i udstyrspakken, men de nævner intet om SMS mulighed. Og sælgerne ved som sædvanligt intet andet end der står i brochuren, og der står heller ingenting. De ved ikke engang hvad Canbus fyr er, de ved bare den kører på brændstof og tilvælges med et flueben.
Jeg syntes barer det er hyggeligt at lave retrofits...lidt ligesom nogle fisker karper...
Hørt, gid jeg havde en garage.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af Alex B J »

Det er ret simpelt at koble gsm modul på can bus fyr,hvis fyret allerede har t90,t100

Du kan se det hele i denne tråd...

http://www.motor-talk.de/forum/standhei ... st27345415
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af Bri_jac »

Ja det vigtigste er at analysere sit behov inden der foretages køb.
Min årsag til den billige blæser løsning fra Biltema at den er økonomisk for de fleste. og i mit tilfælde har jeg en stikkontakt lige i nærheden, stikontakten er styret fra mit homeautomation, hvor jeg har sat en timer som tænder hvis udendørstemperaturen er på 1 grad og kabinen bliver varm og ruderne frostfrit.
Ovenstående dækker mit behov på en let og billig måde uanset hvilken af de 2 biler jeg kører i.
Men ja en sms styret opvarmning vaf begge mine biler, ville da være en lækker luksus. Men mindre kan for mig også gøre det. fx har jeg valgt ikke at købe hus i første række med udsigt til Øresund, men bor 600meter væk - Det vigtigste er at finde balancen imellem behov, komfort og villigheden til at betale for dette. Og dette vil naturligvis ikke ende i samme løsning for alle
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af flychr »

hej
en rigtig billig løsning (og go for motor) hvis man har adgang til 220volt
http://www.ebay.de/itm/Elektrische-Stan ... SwAL9UbHc-

skulle montere på min c200 så det kunne bruges når bil stod i garage men har ikke fået det gjort!

chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
HN9200
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jan 2016, 09:29

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af HN9200 »

flychr skrev:hej
en rigtig billig løsning (og go for motor) hvis man har adgang til 220volt
http://www.ebay.de/itm/Elektrische-Stan ... SwAL9UbHc-

skulle montere på min c200 så det kunne bruges når bil stod i garage men har ikke fået det gjort!

chr
Det ser rigtigt spændende ud, er der styring på eller kunne en timer på kontakten være løsning på dette? Det er simpelthen varmelegeme og pumpe i samme enhed?

Mvh
Henrik
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Motor/kabinevarmer

Indlæg af flychr »

simpelthen varmelegeme og pumpe i samme enhed?
jep så der er varme rundt i hele motor/varme apparat . dvs der kommer fuld vare ud når man starte bil ! kan ikke huske temp seting men mener den slår fra ved 60 grader!
Chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Besvar