W211 partikelfilter fyldt 110% HJÆLP
-
W211 partikelfilter fyldt 110% HJÆLP
Er den ellers lykkelige ejer af en w211 årgang 2004. Det er en 220cdi
For en måned siden lyste motorlampe og min ven (mekaniker) og jeg fandt ud af at motor ikke blev varmere end 64grader. En ny termostat, og så var den oppe på 87-88 grader. Grunden til at motorlampe lyste var at partikelfilter ikke selvgenererende. Det var fyldt til 116% efter termostat skifte har motorlampe lyst to gange. Askeindhold hhv 34% og 24%
Jeg tænke at det er stadig højt men nedadgående...
Idag lyste motorlampe så igen. Denne gang med aske indhold på 110% og 56 km. Siden selvgenerering. (Bosch tester)
Hvad gør jeg? For vaske og skyllet partikelfilter el skifter det ?
Eller kan der være en føler fejl... Syntes at den er svær.
Har oplevet på den "gamle" w211 samme fejl. Det var en løs slange...
Nogen der har erfaringer?
Mvh
Henrik
For en måned siden lyste motorlampe og min ven (mekaniker) og jeg fandt ud af at motor ikke blev varmere end 64grader. En ny termostat, og så var den oppe på 87-88 grader. Grunden til at motorlampe lyste var at partikelfilter ikke selvgenererende. Det var fyldt til 116% efter termostat skifte har motorlampe lyst to gange. Askeindhold hhv 34% og 24%
Jeg tænke at det er stadig højt men nedadgående...
Idag lyste motorlampe så igen. Denne gang med aske indhold på 110% og 56 km. Siden selvgenerering. (Bosch tester)
Hvad gør jeg? For vaske og skyllet partikelfilter el skifter det ?
Eller kan der være en føler fejl... Syntes at den er svær.
Har oplevet på den "gamle" w211 samme fejl. Det var en løs slange...
Nogen der har erfaringer?
Mvh
Henrik
Re: W211 partikelfilter fyldt 110% HJÆLP
Gør dig den tjeneste, at slå partikkelfilter og egr ventil fra, hos en tuner
Mener du ikke kan fjerne filteret fysisk, men svejs et rør.
Det fjerner NÆSTEN alle motorproblemer på en diesel
Hvor mange kilometer har filteret på bagen?
Er det blevet renset før?
Hvordan er den ydre fysiske tilstand på filteret? Altså selve kabinettet med tilslutninger, ophæng og så videre.
Er det blevet renset før?
Hvordan er den ydre fysiske tilstand på filteret? Altså selve kabinettet med tilslutninger, ophæng og så videre.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
-
I de fleste tilfælde overholder bilen stadig emissionskravene efter afmontering af partikelfilter. Om det så er god skik eller ej det kan jeg ikke stå inde for. Hvis du ønsker det gjort vil jeg da i hvert fald gerne tilbyde min hjælp til en fornuftig pris.Ronny85 skrev:Gør dig den tjeneste, at slå partikkelfilter og egr ventil fra, hos en tuner
Ellers prøv at tjek differenstrykføler, det er af og til den der laver ballade. En ny koster ikke alverdens.
God jul
det lyder mærkeligt at tallene går så meget op og ned. start med at skifte dif føleren, da man alligevel skifter den hvis filteret skal afmonteres og renser ved at service center som har maskineriet til det. kan selvfølgelig ikke sige god ide i at fjerne filter eller egr system, da det er til at holde forureningen nede på vores biler.
- Martin_E320CDI
- Geografisk sted: 3360 Nordsjælland
Mærkeligt at askeindholdet kører sådan op og ned , for asketallet ændrer sig ikke så meget da det jo er restprodukt efter regenerering . Skift dif føleren og tjek slangerne , at de ikke er utætte - især ved studserne . Er dine rør rene ved afgangen( udstødningen) ? , hvis ja ,så virker dit dpf .
Har rodet en del med dpf selv grundet rege... ved få km og ville ikke kaste mig ud i rensninger og udskiftning af dpf for mine blå øjnes skyld . Løsningen for mig var at tilsætte additiv , som i mit tilfælde fungerer , i hvertfald bemærker jeg ikke at den regen.....
åhh jo der var en forleden , der klappede jeg pinden et par gear ned og holdt den på 2500 til 3000 omdr og det var overstået på 6-7 km .
Hvordan er dit kørselsmønster ?
Har rodet en del med dpf selv grundet rege... ved få km og ville ikke kaste mig ud i rensninger og udskiftning af dpf for mine blå øjnes skyld . Løsningen for mig var at tilsætte additiv , som i mit tilfælde fungerer , i hvertfald bemærker jeg ikke at den regen.....

Hvordan er dit kørselsmønster ?
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
-
Er der en venlig sjæl der gider at forklare hvad alt det her for noget ?
Jeg har ikke forstand på alt dette med partikelfilter og regenerering. Jeg har et almindeligt køremønster og kører engang imellem 40-50 km med 3000-3500 omd/m fordi det har jeg fået fortalt, er en god idé.
Jeg har dog aldrig fået den tekniske forklaring og jeg har aldrig fået nogle af de fejlmeddelelser om at noget er galt...
MVH. Lars H
S211 E320 cdi 2008
Jeg har ikke forstand på alt dette med partikelfilter og regenerering. Jeg har et almindeligt køremønster og kører engang imellem 40-50 km med 3000-3500 omd/m fordi det har jeg fået fortalt, er en god idé.
Jeg har dog aldrig fået den tekniske forklaring og jeg har aldrig fået nogle af de fejlmeddelelser om at noget er galt...
MVH. Lars H
S211 E320 cdi 2008
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
S211 E 320 cdi 2008
Det er muligt det er en god ide i forhold til andre mekaniske komponenter, men det hjælper intet i forhold til sodophobningen i partikelfilteret. Så spar brændstoffet.LarsHnasen skrev:kører engang imellem 40-50 km med 3000-3500 omd/m fordi det har jeg fået fortalt, er en god idé.
- Martin_E320CDI
LarsHnasen skrev:Er der en venlig sjæl der gider at forklare hvad alt det her for noget ?
MVH. Lars H
S211 E320 cdi 2008
Partikelfilteret er udstyret med en trykdifferenceføler der sidder i motoren . fra føleren går der 2 slanger ned til partikelfilteret , 1 slange før filtermediet og 1 efter . Efterhånden som filteret lukker til under kørslen måler denne føler trykforskellen mellem de 2 målepunkter . Når filteret så er tilpas "stoppet " får motorstyrringen besked på at sætte en regenerering igang . Denne rege....... starter ikke med mindre motoren er driftvarm . Når rege..... er igang sprøjtes extra diesel i i cylinderne i udstødningstakten , således at dieselen uforbrændt ryger i partikelfilteret , og dermed starter der en afbrænding i dpf . Denne afbrænding af sodpartikler varer indtil føleren igen registrerer frit flow og den ønskede differenceværdi er nået . Når denne proces er igang kan man se på kørecomputeren af forbruget stiger . i mit tilfælde er det præcis 1 liter mere pr 100 km ( slår aldrig fejl ) . tomganger stiger osse ca 200 omdr under processen og her kan man så se at når tomgangen er nede på de normale 700 , ja så er rege.... slut .
restproduktet efter rege....... sidder tilbage som aske i filteret og kan ikke fjernes , med mindre filteret bliver afmonteret og renset professionelt , enten med iceblasting eller en udbrænding hvor de skærer filteret op og brænder fitermediet ved ca 1200 g i noget tid , hvor efter filteret bliver flowmålt.
hvis man roder med hyppige rege....... er det vigtigt at vide om det er fordi motoren soder meget , og så må årsagen til dette findes . Hvis motoren soder kan man rense og købe nye dele i en uendelighed uden resultater .
hvis man kører meget på motorvej, og er så heldig at man kan opnå 110 kmt i længere tid vil man kunne lave en passiv rege....... dvs at temperaturen er så høj i filteret at sodpartiklerne brænder af uden en tvunget rege........

Der findes mange additiver til dpf og fælles for mange af dem , er at de nedsætter temperaturen nogle hundrede grader , således at man er i stand til at lave mange flere passive rege.... ud af landevejen ,således slipper man for at smide ekstra fuel i filteret . Der ryger ca 0,5 liter pr rege...... har jeg regnet ud

Når du er blevet bedt om at holde omdr lidt højt engang imellem er det for at lave en passiv rege....... således at en tvungen ikke er nødvendig

E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Ja, det lyder fint med passiv regenerering, men sandheden er vist, at man skal lede, endog meget, længe efter køretøjer der holder filteret rent på denne måde, år efter år. Jeg tror ikke de findes....
Desforuden, skal det nævnes, filteret også kan renses kemisk.
For øvrigt er 40-50 kilometer med forhøjede omdrejninger i ny og næ, SLET ikke nok til at opnå passiv regenerering, i tilfældet af man til dagligt ikke når de temperaturer i filteret, der skal til for at opnå dette!
For øvrigt er 40-50 kilometer med forhøjede omdrejninger i ny og næ, SLET ikke nok til at opnå passiv regenerering, i tilfældet af man til dagligt ikke når de temperaturer i filteret, der skal til for at opnå dette!
-
Tak til Martin_E320 cdi for en informativ forklaring.
MVH. Lars H
S211 E320 cdi 2008
MVH. Lars H
S211 E320 cdi 2008
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
S211 E 320 cdi 2008
Takker for info Martin
Fin afklaring.
vh
Kurt
Fin afklaring.
vh
Kurt
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
- Martin_E320CDI
Passiv regenereringtømreren skrev:Ja, det lyder fint med passiv regenerering, men sandheden er vist, at man skal lede, endog meget, længe efter køretøjer der holder filteret rent på denne måde, år efter år. Jeg tror ikke de findes....
Når du blæser den godt af over en længere strækning, bliver udstødningen varm nok til at sodpartiklerne der er fanget i partikelfilteret brændes af.
- Martin_E320CDI
Passiv regenerering: Når du blæser den godt af over en længere strækning, bliver udstødningen varm nok til at sodpartiklerne der er fanget i partikelfilteret brændes af.tømreren skrev:Ja, det lyder fint med passiv regenerering, men sandheden er vist, at man skal lede, endog meget, længe efter køretøjer der holder filteret rent på denne måde, år efter år. Jeg tror ikke de findes....
Efter at jeg har fundet et additiv der virker for mig, laver min bil stort set kun passive rege........ og så koster det stort set ikke noget ifht mange andre additiver

Senest rettet af Martin_E320CDI 22. dec 2016, 17:58, rettet i alt 1 gang.
- Martin_E320CDI