W211 - Hårde kolde gearskift

Alt vedrørende teknik
capil
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. apr 2013, 19:48

W211 - Hårde kolde gearskift

Indlæg af capil »

Hej.

Jeg har en W211 E220 sedan avantgarde fra 2004 km 475.000. I løbet af det seneste halve års tid, er den begyndt at skifte hårdt, når den er kold. Det føles som om, at den springer direkte fra første til anden ved direkte "kontakt", så bilen nærmest giver et hop fremad ved skiftet. Det er værst fra 1-2. Eller også mærkes det bare mest der pga. gearingen. Det er værst, hvis jeg starter forsigtigt. Får den omdrejninger, skifter den perfekt. Men jeg er ikke god til at give en iskold motor omdrejninger...Når først bilen er varm, mærkes det næsten ikke.

Gear olie, filter er skiftet regelmæssigt. Og den blev gennemskyllet i gearkassen, da jeg fik den for 2 år siden. Oliestand er ok. Har en star tester, og der er ingen fejl på gearkassen der.

Er det min konverter eller gearkassen? Nogen der kender symptomerne og har et godt råd.

mvh
casper
Senest rettet af capil 7. feb 2017, 20:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af BWJ »

Prøv adaptive reset, søg efter fremgangsmåde her på forum
ZOOM ZOOM.
capil
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. apr 2013, 19:48

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af capil »

Tak, det har jeg gjort her til aften. Så også at man skal kunne se gearolie stand i Star / DAS... Dog kan jeg ikke få andet frem end temperaturer... Mon det skyldes at temperaturen er for lav?
Umiddelbart virker det som om, at det har hjulpet... Dog var bilen ikke helt kold. Update i morgen!
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af BWJ »

capil skrev:Tak, det har jeg gjort her til aften. Så også at man skal kunne se gearolie stand i Star / DAS... Dog kan jeg ikke få andet frem end temperaturer... Mon det skyldes at temperaturen er for lav?
Umiddelbart virker det som om, at det har hjulpet... Dog var bilen ikke helt kold. Update i morgen!
Mener ikke du kan se oliestand med tester, spændende med update :)
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af JayZee »

Det er vistnok et velkendt problem på 722.6 gearkassen - på YouTube ligger der nogle videoer der fortæller om problemet og hvad løsningen er:

https://www.youtube.com/watch?v=bdt4g5jqo4E

Min E320 fra 2007 (7-trins) gør det også og min mekker har forsøgt at få det til at gå væk - uden held.

Jeg ved at andre har haft held med at køre til dette firma i Tyskland og få dem til at "kigge" på det:

http://www.att24-gmbh.de/mercedes-automatikgetriebe/

Vedr. oliestand, så har nogle modeller af W211 haft et system, hvor man kan aflæse oliestanden i multiinstrumentet - min gamle W211 fra 2003 havde det, men den "nye" 2007'er har det ikke, den har en normal oliepind!
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Brugeravatar
Alex B J
Indlæg: 1983
Tilmeldt: 18. jan 2015, 18:47
Geografisk sted: Næstved

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af Alex B J »

Du kan ikke aflæse olieniveau via parameter på 722.9
Das giver dig kun temp info.
V6cdi har oliepind og niveau stand kan ikke aflæses i kombi som på række 6 og andre
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
capil
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. apr 2013, 19:48

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af capil »

Tak for jeres svar.
Fejlen er ikke forsvundet efter nulstilling af adaptionerne. Den er muligvis blevet lidt mindre. Bilen stod inde i nat, så det kan jeg vurdere, når jeg kører hjem fra arbejde i eftermiddag! I øvrigt lagde jeg mærke til, at adaptionerne var meget langt fra grænse værdierne. Det tolker jeg som et godt tegn... De højst tilpassede værdier lå på ca + / - 55.

Har set på ATT24. Deres priser er skarpe, og jeg har kun hørt godt om dem. Kører jeg først derned, får jeg skiftet både kasse og konverter.

Omvendt er det jo en del penge, hvis det kan løses med skift af den "bundplade" i gearkassen... Må lige have nærstuderet de videoer!

fandt et link til et kit: http://www.ebay.de/itm/Mercedes-722-6-G ... SwTA9X378z
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af tømreren »

Jeg synes det lyder som et 'Lock-Up' problem.

I tilfældet 'Lock-Up'en ikke slipper, skyldes det typisk slidt og/eller defekt momentomformer, og/eller slidt og/eller defekt 'Lock-Up' magnetventil.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
capil
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. apr 2013, 19:48

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af capil »

Jeg testede i går og i morges. Fejlen er der endnu. Dog har sletningen af adaptionerne ændret noget... Det virker som om, at det kræver færre omdrejninger end før, at undgå de hårde skift.

´Lock-up´>> Jeg ved ikke helt, hvad det er... Men jeg fornemmer, at den i fasen med hårde skift, også har svært ved at slippe gearet, når jeg tager gassen af...

Mener at jeg kunne se den lock-up ventil i DAS, under tjek af temperaturer på gearolie. Når jeg flyttede gearvælgeren, skiftede den rundt imellem åben og lukket. Umiddelbart så det i testeren ud som om, at den reagerede fint, når jeg skiftede. Aner ikke om det er den, der hentydes til...

Nogen gode ideer?

Min plan er at køre en tur i aften med testeren på og se efter om værdierne (dem der hentydes til vedr. conductor plate) ser stabile ud...
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af BWJ »

capil skrev:Jeg testede i går og i morges. Fejlen er der endnu. Dog har sletningen af adaptionerne ændret noget... Det virker som om, at det kræver færre omdrejninger end før, at undgå de hårde skift.

´Lock-up´>> Jeg ved ikke helt, hvad det er... Men jeg fornemmer, at den i fasen med hårde skift, også har svært ved at slippe gearet, når jeg tager gassen af...

Mener at jeg kunne se den lock-up ventil i DAS, under tjek af temperaturer på gearolie. Når jeg flyttede gearvælgeren, skiftede den rundt imellem åben og lukket. Umiddelbart så det i testeren ud som om, at den reagerede fint, når jeg skiftede. Aner ikke om det er den, der hentydes til...

Nogen gode ideer?

Min plan er at køre en tur i aften med testeren på og se efter om værdierne (dem der hentydes til vedr. conductor plate) ser stabile ud...

Og få tjekket din oliestand.
ZOOM ZOOM.
capil
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. apr 2013, 19:48

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af capil »

Har tjekket oliestand med en "søgepind", som rammer bunden i gearkassen. Testet ved varm olie, gearvælger i P, og motor i tomgang. Det ser fint ud...

Her et par videoer af test... Dog med varm gear olie.

https://www.dropbox.com/s/fr859m9q0kxbg ... 0.MOV?dl=0
https://www.dropbox.com/s/z6pah87sj9na5 ... 2.MOV?dl=0

Nogen der kan se noget, som er skævt?
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af tømreren »

capil skrev:har svært ved at slippe gearet, når jeg tager gassen af...
Yderst sandsynligt, dette skyldes en slidt momentomformer og/eller 'Lock-Up' magnetventil.

'Lock-Up' funktionen låser momentomformeren, således den ikke 'fedter'. Direkte kraftoverførsel fra motor til trækkende hjul.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af BWJ »

capil skrev:Har tjekket oliestand med en "søgepind", som rammer bunden i gearkassen. Testet ved varm olie, gearvælger i P, og motor i tomgang. Det ser fint ud...

Her et par videoer af test... Dog med varm gear olie.

https://www.dropbox.com/s/fr859m9q0kxbg ... 0.MOV?dl=0
https://www.dropbox.com/s/z6pah87sj9na5 ... 2.MOV?dl=0

Nogen der kan se noget, som er skævt?
Har du egentligt tjekket stikket for utæthed på gearkassen ?
ZOOM ZOOM.
capil
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. apr 2013, 19:48

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af capil »

Ja, det stik skiftede vi ved et gearolie service, da den dryppede derfra. Har ikke skiftet på indersiden.
capil
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. apr 2013, 19:48

Re: W211 hakker ved kolde gearskift

Indlæg af capil »

Hælder selv lidt til de fjedre, der sidder ind i siden af bundpladen i gearkassen. Kan se at flere beskriver, at disse kan skabe dette problem, hvis de er blevet for korte eller er knækkede... Så et tjek på det og samtidig skift af conductor pladen kunne være en DIY plan til rimelige penge...

På den anden side har hun jo spadseret 485.000km... Så måske skulle man bare bide i det sure æble og få skiftet converter og gearkasse hos ATT24...`

Eller alternativt bare køre til det falder fra hinanden også eksportere bilen... Har ellers været svært glad for den...

Alle gode råd er stadig velkomne!

Er der en måde at teste converteren på? Synes ikke at jeg oplever rusk eller ujævnt træk... Og med hensyn til ventilen, melder alle soleniods ok i test fra DAS.

Prøver at lave samme tests på video i morgen tidlig, når den er kold, så jeg kan sammenligne værdier på de enkelte linjer...

Tak for alle jeres venlige og hjælpsomme svar!

:)
Besvar