Skift af forbro A-Klasse (w168).

Alt vedrørende teknik
Besvar
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Skift af forbro A-Klasse (w168).

Indlæg af Finn Donati »

Hejsa

Jeg skal have skiftet forbroen på en A170 CDI (w168) årg. 1999,

Er der nogen ved hvad man løfter i, for at holde motor/gear oppe, mens man sænker forbroen ned?. Jeg kunne ved første øjekast ikke lige se nogen løfteøjer.

Og hvis der er noget særligt man skal være opmærksom på ved opgaven, hører jeg selvfølgelig gerne tips.

Hilsen.
Finn
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Skift af forbro A-Klasse (w168).

Indlæg af SLKkompressor »

Bilen skal på lift. Alt andet er farligt! Du skal bruge de 4 gummiklodser i karosseriet som er beregnet til at løfte i.
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift af forbro A-Klasse (w168).

Indlæg af Finn Donati »

SLKkompressor skrev:Bilen skal på lift. Alt andet er farligt! Du skal bruge de 4 gummiklodser i karosseriet som er beregnet til at løfte i.
Tjek, jeg har værksted og lift. Har bare aldrig arbejdet på en w168 før.

Det jeg er i tvivl om, er hvor jeg kan løfte henne ovenfra, for at holde motor/gear på plads i motorrummet, mens vi sænker forbroen ned. Jeg håber ikke det er nødvendigt at tage motor/gear med ud.

Håber det giver mening.

Hilsen Finn
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Skift af forbro A-Klasse (w168).

Indlæg af SLKkompressor »

Du kan ikke løfte noget ovenfra. Arbejde med drivlinien foregår under ud. Du kan afmontere forhjulene uden at motoren falder under ud. Hvorfor vil du afmontere forbroen?
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift af forbro A-Klasse (w168).

Indlæg af Finn Donati »

SLKkompressor skrev:Du kan ikke løfte noget ovenfra. Arbejde med drivlinien foregår under ud. Du kan afmontere forhjulene uden at motoren falder under ud. Hvorfor vil du afmontere forbroen?
Den er rustet op, og skal skiftes. Og det er da rimelig praktisk man kan afmontere hjulene, uden motoren falder ud :)

Måske kan jeg holde motor/gear oppe med et par højdeløftere eller bukke, mens jeg sænker forbroen ned, og den nye (brugte) op?.

Der går en uges tid inden jeg skal i gang med opgaven.

Hilsen Finn
Finn Donati
Indlæg: 147
Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Skift af forbro A-Klasse (w168).

Indlæg af Finn Donati »

Forbroen er skiftet. Der var et løfteøje øverst på bagsiden af motoren, som jeg fik sat en båndstrammer i. Og så gearkasseløfteren under motor/gear nedenfra, så gik det uden sværdslag.

Men.. hvor var det nu stelforbindelsen var placeret?. Den mangler, og jeg kan ikke huske hvor den var, og fik heller ikke øje på den ved første øjekast.

Hilsen
Finn
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Skift af forbro A-Klasse (w168).

Indlæg af SLKkompressor »

Har ikke min A 160 lige ved hånden. Der er flere jordforbindelser men den store mellem karosseriet og motor bør være til at finde. Den til/fra ratstammen er lidt svære at følge. Gearkassens brune stel har vel ikke rørt.
Besvar