Opdatere audio i Mercedesautomobil

Alt vedrørende teknik
Besvar
220CDI.st
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. feb 2017, 22:33

Opdatere audio i Mercedesautomobil

Indlæg af 220CDI.st »

Hej
Jeg fandt dette link:

http://www.mercedes-benz-mobile.com/gb/en/

Nogle der har gode erfaringer med selv at opdatere. Det virker rimeligt enkelt.
Hr-Laursen
Indlæg: 52
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:29

Re: Opdatere audio i Mercedesautomobil

Indlæg af Hr-Laursen »

Spændendelink du har dig der. Er det firmware til hele commandenheden? Mercedes tager ca 1600kr for at gøre det for en, men hvis man selv kan klare det, så er det da oplagt at spare pengene.
220CDI.st
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. feb 2017, 22:33

Re: Opdatere audio i Mercedesautomobil

Indlæg af 220CDI.st »

Det må være til audioenheden. Telefon og multimedie. Jeg har ledt længe efter de filer og ved ikke lige, hvordan den side dukkede op. Jeg har audio 20 med Becker navigation. Navigationen opdaterer jeg på 2 års abonnement på www.becker.com.
Telefoner udvikler sig jo, så det må være de opsætninger der blandt andet bliver opdateret. Om det også er brugerflader, farver og andet, må jeg se, når jeg prøver imorgen. Jeg kan ihvertfald se, at Mercedesfora i Tyskland og England, ikke giver svar på spørgsmål om opdatering af audioenheden i min C220 cdi fra 2013. I Tysk fora har jeg set priser på op mod 1000 kr. for de opdateringer.
Alle biler af nyere årgang indeholdes i linket, så det er jo fint. Godt hvis andre i dette fora kan bruge det, for vi er her vel for at hjælpe hinanden. Håber dog andre har erfaring med selv at gøre det?
220CDI.st
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. feb 2017, 22:33

Re: Opdatere audio i Mercedesautomobil

Indlæg af 220CDI.st »

Umiddelbart ser det desværre kun ud til at være opdateringer til et SAP modul, man kan anskaffe til til sin telefon, med indbygget simkortlæser. Dette modul bruges til at montere sin telefon i, via usbstikket i midterarmlænet :-(((
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: Opdatere audio i Mercedesautomobil

Indlæg af Morten »

Selvom det her er en gammel tråd, er den fortsat relevant og der efterspørges til erfaringer hermed. (Det er vel i bund og grund dét forum'et er til for - at man kan søge tidligere og lignende problestillinger og få nye løst...)
Men, jeg vil gerne byde ind her, da jeg står med lignende udfordring, som er beskrevet her: http://www.mercedesklub.dk/forum/viewto ... =5&t=10190
Da jeg ikke kunne forbinde min iPhone til Comand'ens tilsyneladende facilitet til netop at Bluetooth opkoble direkte (som man kan i 212'eren, 213'eren og mange andre nyere MB og andre biler uden andet behov for yderligere "isenkram") mente Apples support at jeg skulle opdatere min firmware i bilen. Den kunne jeg se kun var muligt via ovennævnte link, som dog krævede dette SAP V4 modul, reservedelsnummer A2129065302, som har et USB stik i sig og hvor modulet sættes i bilens UHI stik. - Ellers er der ikke andre USB stik i en SLK 350 R171 fra 2004 med NTG1 i.
Så jeg fik fat i et sådant SAP V4 telefonmodul på eBay, og satte det i. Downloadede den opdaterede firmware fra linket, over på et USB stik, og ud i bilens SAP modul. Og, installationen gik helt efter foreskrifterne - den skiftede kontrollampen i de rigtige farver. Jeg kan dog ikke få Comand'en til at fortælle hvilken firmware den havde såvel før som efter, da jeg ikke kan få den til at gå i "engineering mode", som der anvises forskellige steder på nettet. Men, jeg måtte håbe at firmwaren var blevet opdateret, så jeg nu kunne connecte min iPhone direkte til Comand'en.
Men, ak - det kunne jeg ikke - og jeg kunne heller ikke connecte den til SAP modulet.
Ud at rode på nettet og i fora igen, og det viser sig at telefonen skal understøtte Bluetooth SAP protokollen (Sim Access Profile) for at den skal kunne connecte til SAP modulet.
Fat i Apple igen - og fra ca. iPhone 4 og senere er der ingen iPhones, der understøtter SAP. Så, jeg får aldrig connected min iPhone til SAP modulet. Det virker kun til Androids og andre typer; f.x. Blackberry og andre.
Og, jeg har også fundet ud af, at jeg aldrig får connected iPhones direkte til Comand'en - dertil skal jeg have et HFP telefonmodul og ikke et SAP! (Hvorfor Mercedes i Bluetooth opsætningen i selve Comand'en foregiver at det er muligt - fatter man så bare ikke). Men, som jeg kan se - kan man ikke bruge et HFP model til at opdatere firmwaren med - da de ikke har et USB stik.
Her kan man enten købe en af Mercedes' egne HFP moduler, eller en Viseeo MB4+, som ifølge flere kilder er bedre end den originale Mercedes.
God info er iøvrigt at finde her: https://www.commandonline.co.uk/Mercedes-Bluetooth/ som mange positivt henviser til.
Jeg håber at mine erfaringer kan bruges af andre derude.
Og, iøvrigt - så har jeg et SAP V4 Bluetooth telefonmodul til salg - til dem som enten skal opdatere firmware eller har en Android, som de skal have connected til deres Comand. Se: http://www.mercedesklub.dk/forum/viewto ... =4&t=10206
Besvar