Lavgearet w108

Alt vedrørende teknik
Besvar
LillePer
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. mar 2012, 12:55

Lavgearet w108

Indlæg af LillePer »

Jeg har været ude at prøvekøre en W108 (280S) fra 1970 med automatgear. Jeg har ingen erfaringer med ældre MB. Mit spørgsmål er om det er normalt at den skifter
fra 1 til 2 gear efter 15 meters kørsel og skifter fra 3 til 4 ved ca 55 km/t ???. Allerede når den når 80 km/t lyder det som om den burde skifte gear igen, men den er jo i
4 gear og der er ikke flere. Er det normalt ???.
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Lavgearet w108

Indlæg af Morten Bech »

Det er helt normalt, oftest er de helt gamle mb'er ret lavgearet og det er ikke lige bilen man tager et langt stræk på motorvejen som man plejer i sin almindelige bil. De senere modeller med nyere indsprøjtning systemer og der af mere moment og HK, har en højere gearing. Der er feks. meget stor forskel på ex. en 280 SL med kaburator fra 1970 og en 280 SL af senere årgange med indsprøjtning.

Jeg har læst flere der troede at der var sat et forkert bagtøj eller gearkasse på grundet de høje omdrejninger og støj ved højere fart. Min SLC fra '78 med indsprøjtning suser fint afsted med 130 uden det er ubehageligt eller for høje omdrejninger. Og den er kun 3 gears. Du kan checke gearing og hastighed i instruktionsbogen eller søge det på nettet.

Dog var det heller ikke behageligt at tage en tur på motorvejen i en Fiat 127, selvom at den var en del nyere end en w108 :lol: :lol:

Mvh.
Morten
Lars-J
Indlæg: 23
Tilmeldt: 18. apr 2011, 18:46

Re: Lavgearet w108

Indlæg af Lars-J »

Ganske normalt, den lave gearing ligger i bagtøjet, har selv en W111 220SE, den snurrer med ca 3700 o/min ved 100 km/t, til nogle af modellerne laves der kron/spidshjul med en højere gearing, men de er ret kostbare + at bagtøjet skal splittes ad. Så det er bare at leve med de høje omdrejninger, og glæde sig over bilen.
Hilsen Lars
W212 E250 CGI, årg.2010.
LillePer
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. mar 2012, 12:55

Re: Lavgearet w108

Indlæg af LillePer »

Mange tak for hjælpen. Jeg må vist kigge efter en lidt nyere model med indsprøjtning og højere gearing. Mvh Lilleper
Morten Bech
Indlæg: 127
Tilmeldt: 1. feb 2011, 08:56

Re: Lavgearet w108

Indlæg af Morten Bech »

Bilerne er jo fine som ''boulevard cruiser" og til landevej :D

Jeg er ikke helt sikker, men mener at du skal op og kigge på 1977 og frem for at få dem med den høje gearing og K-tronic indsprøjtning. Der har 230E motoren 136hk og 280E 185hk, de større V8 findes med både 350 med 200hk, 450 med 225hk og 500 med 240hk. Men en fra midt halvfjerdserne kan sikkert også opfylde dit behov. Jeg har haft et par '80 MB'er og de kørere mere som en moderne bil i forhold til dem fra 1971 og før, men så er der båden oget stil og charme som mangler. Du kunne evt. finde en 300sel med 6,3 V8'erne, der er vist ikke noget galt med gearingen og så løber den 0-100 på 6,3 sek. :lol: :lol:

Husk at det sikkert bedst kan betale sig at købe en bil som er i orden, oftest kan det ikke betale sig at købe en der skal laves en del på da udbedringen ofte overstiger prisforskellen med en del.

God jagt.

Mvh.
Morten
Besvar