Side 1 af 1

Tungt styretøj på en 211

: 5. aug 2017, 14:26
af Monza30
Hvad er der galt med min 211. Den er tung i styrtøjet og mangler selvopretning.
Bilen er en S211 220 CDI fra 2004 med godt 440.000 på tælleren.
Der er servostyring på bilen, men den føles tung, tungere end vores anden bil, en 04 Opel Vectra C. Jeg kan hører servopumpen ved fuldt ratudslag til begge sider, helt som normalt. Jeg har kontrolleret bærekugler, de fejler intet. Når bilen er hænger på lift med tandstangen frigjort fra forhjulene, er forhjulene lette og nemme og dreje med. Styrtøjet føles lige stramt om forhjulene er forbundet eller ej.
Tandstangen er skiftet og det har hjulpet lidt, men det er stadig ikke optimelt. Den nye tandstang er en brugt fra Gørløse som efter sigende kun har kørt 145.000 km. Den kan selvfølgelig have samme problem som den gamle, men hvad er odds for det? Kan det være servopumpen der er ved at give op? Styrtøjet er ikke hakkende, som er normalt ved defekt pumpe. Bilen er uden parameterstyring og ratvinkelsensoren er kalibreret.

Re: Tungt styretøj på en 211

: 5. aug 2017, 19:13
af BWJ
Hvornår har du sidst skiftet servo olie ?

Re: Tungt styretøj på en 211

: 6. aug 2017, 12:18
af SLKkompressor
Jeg har samme problem på min CLK 209 fra 2003 90.000 km, ny servopumpe fra 2015 uden forbedring og nye toplejer 2017 uden mærkbar ændring. Der er ikke parameterstyring. Næste projekt er nok udskiftning af tandstang med fabriksny. Skift til parameterstyring frarådes af MB værksted. Er der fordele ved tungt styretøj? Ja jeg har bilen for mig selv.
Jeg tror ikke at udskiftning af hydraulik olien vil hjælpe. Den er sikkert skiftet sammen med din tandstang.

Re: Tungt styretøj på en 211

: 6. aug 2017, 13:07
af flychr
hej
og mangler selvopretning.
er den sænket ? meget brede hjul ?


Køre i en nyere golf på arbejdet og lige når jeg kommer over i min gamle w202 synes jeg styringen er tung MB har valgt en lidt "tung" styring i sine biler ( giver go føling med bilen!

men der skal da være noget selvopretning.??
Chr

Re: Tungt styretøj på en 211

: 7. aug 2017, 09:28
af Monza30
Servoolie blev skiftet i forbindelse med udskiftning af tandstangen.
Bilen er ikke sænket. Den står med orginal undervogn på 17" fælge med orginal dækstørrelse.
Jeg er klar over at Mercedes gerne vil give deres biler en følelse af "tungt og lækkert styrtøj" men stadigvæk med fantastisk servostyring (giver det mening?)
Men mit problem er samtidig at jeg ikke har voldsomt meget erfaring med kørsel i 211 modellen. Det eneste jeg kan sammenligne med er de gamle 210 modeller, som jeg har haft 3 af. Deres servostyring er meget letkørt, ja nogle ville mene at det nærmest var for meget. Derudover har vores anden bil, Opel Vectra C, lettere styrtøj i tomgang på jorden, end 211ern har mens den hænger på lift. Det er derfor jeg er rimeligt sikker på at den er for stram.

Den brugte tandstang havde ved modtagelse 2 bøjede sporestænger, jeg fik derfor tilsendt to nye uden beregning. Jeg har senere opdaget at det ene hydraulikrør på tandstangen er trykket. Jeg ringede derfor i dag til Gørløse for at reklamere, og den venlige dame jeg snakkede med kunne da også bekræfte at donerbilen havde haft en gevaldig frontskade. Desværre havde de ikke flere brugte, men jeg kunne få den ombyttet til en renoveret. Med lidt rabat, kreditering af den gamle tandstang og fratrukket depositum ender prisen på den renoverede tandstang på 3100 kroner. Er det en god pris?

Problemet et at jeg stadig ikke kan udelukke servopumpen, men den kan vel dårligt tabe effekt? Det er vel mere enten eller med en servopumpe?

Re: Tungt styretøj på en 211

: 7. aug 2017, 12:27
af jensen
Jeg synes det er vigtigt at bærekugler er originale da uoriginale nemt kan gå stramt .Hvis du har tænkt dig at skifte pumpen synes jeg du skal få den som giver mest tryk

Re: Tungt styretøj på en 211

: 7. aug 2017, 12:39
af pullman
Det tager lidt tid men prøv at løsne styrekuglerne fra hjulophænget og afprøv hvilken side der går stramt, lige kan man afgøre om det er selve tandstangen der går tungt..

Er det er model med parameter styring kan også være relæ som er stået af..

Re: Tungt styretøj på en 211

: 7. aug 2017, 22:01
af Monza30
Bilen er uden parameterstyring.
Bærekugler er orginale og under et år gamle. Styrekuglerne er lige blevet udskiftet i forbindelse med tandstangen.
I lørdags frakoblede jeg styrekuglerne fra hjulophængene i begge sider, da jeg også har hørt historierne om defekte bærekugler der kan klemme som en i helvede. Beggen sider kører som i smør uden styrekugler. Intet tyder på at nogle af kuglerne går stramt, øvre som nedre.
Derimod er forhjulene nærmest umulige at dreje manuelt, når man tager fat i selve hjulet med tandstang monteret til ophængene, både med og uden startet motor.
Jeg har også hørt historier om defekte eller rustne led på selve ratstammen, som også kan give en tungere fornemmelse, mine ser ud som nye.
Derfor er jeg overbevist om at fejlen ligger i tandstang eller servopumpe, men jeg er ikke klar over om hvordan jeg kan udelukke den ene fra den anden. Men historikken fra den "nye gamle" tandstang, med meget smadret donerbil, kan vel indikere at tandstangen har fået en indre skade?

Re: Tungt styretøj på en 211

: 8. aug 2017, 17:29
af flychr
nder prisen på den renoverede tandstang på 3100 kroner. Er det en god pris?
Det lyder da som en meget go pris og så vil det være i orden!!
chr

Re: Tungt styretøj på en 211

: 8. aug 2017, 19:02
af SLKkompressor
Jeg har en næsten ny hydraulik pumpe måske den passer til din 211er. Jeg kan køre til dig i Assens området med pumpen og jeg kunne samtidig se din tandstang. Kigger lige i EPS om delene passer sammen- måske vi kunne udveksle mail adresser via PB.

Re: Tungt styretøj på en 211

: 9. aug 2017, 10:37
af Monza30
Jeg er ikke afvisende med ideen om en anden servopumpe. Jeg prøver lige med en ny tandstang først.
Har fundet en renoveret i Tyskland for under 2000 kroner.
Jeg har talt med flere mekanikere, og deres sammenstemmende holdning er, at deres erfaring viser at en servopumpe er en enten eller enhed. Enten virker den eller også virker den ikke. Dette betyder imidlertid ikke at de ikke kan fejle delvist, men det er ikke et symptom der er observeret ofte.
Derimod siger flere at de har set at en tandstang kan bøje, særligt ved voldsomme frontskader.

Jeg kommer med en opdatering når den nye er monteret.

Re: Tungt styretøj på en 211

: 11. jan 2019, 09:47
af Thomas Göttsche
Hej Christian.
Jeg har samme problem, har du fundet en løsning på dit problem ?.
Mvh Thomas

Re: Tungt styretøj på en 211

: 11. jan 2019, 23:24
af Bri_jac
Tror ikke du kan forvente svar, da Monza30 sidste var aktiv:
2. okt 2017, 14:44

Re: Tungt styretøj på en 211

: 2. feb 2019, 18:16
af john nagel pedersen
Hej. Denne ventil er der tjekket op på?
03-09 Mercedes W211 E500 CLK350 Zahnstange & Ritzel Sensor 00010921002 Oem


https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 2&_sacat=0