Fælg porblem med dækovervågning samt ebd system

Alt vedrørende teknik
Besvar
Mikkelhansen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 22. jun 2014, 15:48

Fælg porblem med dækovervågning samt ebd system

Indlæg af Mikkelhansen »

Hej
Jeg har lige fået sat nogle nye fælge på min bil. Bilen er en CLS 350 fra 2011 (c218). Fælgene er 19" 8.5 for og 9.5 bag. Dækkene er 235/35-19 oppe foran og 275/40-19 bagi.
Lige efter at have kørt i maks 1 km. Lyste mit instrumentbræt som en vanvittig. Her lyste abs lampen esp lampen, bilen kan ikke køre mere end 2000 omdrejninger og kører rigtig langsomt. Rattet bliver også meget hårdt.
Der kommer en besked hvor der står dækovervågningssystem ikke aktivt. Samt ebd system ikke aktivt.
Jeg har været hos mercedes med den og de har lavet en kort test samt fejlsøgning. De slettede fejlen og kørte en tur men det skete igen.
De påstår at det skyldes at denne bil ikke må køre med to forskellige fælgstørrelse. Altså 8.5 foran og 9.5 bag.
Men det påstår mange dækcentre er ganske naturligt.
Har i nogle råd?
Mikkelhansen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 22. jun 2014, 15:48

Re: Fælg porblem med dækovervågning samt ebd system

Indlæg af Mikkelhansen »

Nu har jeg fundet ud af at de fælge jeg kørte med før også var 8.5 foran og 9.5 bagved og de kørte helt fint. Problemet er først opstået i forbindelse med dæk/fælgeskifte.
Det skal også siges at bilen før der blevet skiftet fælge og dæk, fil 2 dæk punkteret. Måske det kunne have nogen sammenhæng.
Mikkelhansen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 22. jun 2014, 15:48

Re: Fælg porblem med dækovervågning samt ebd system

Indlæg af Mikkelhansen »

Hej. Nu har jeg læst lidt frem og tilbage. Og abs sensoren som sidder på hvert hjul, skulle åbenbart gå helt amok, såfremt man monterer dæk som er langt fra fabrikantens standarder/anbefalinger. Min bil er anbefalet til at køre med 255/35 -r19 hele vejen rundt. Ellers kan man køre med 255/35 19 for og 285/30 19 bag. Man kam sige at mine dæk størrelser er MEGET langt fra dette. :D

Har i oplevet dette før?
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Fælg porblem med dækovervågning samt ebd system

Indlæg af SLKkompressor »

Prøv at måle alle fire dæks omkreds når bilen ikke hviler på hjulene. Der må ikke være % forskel på omkredsen af dæk. ABS systemet kan ikke finde ud af det og mælder konstant fejl.
Besvar