Som det gradvist er blevet koldere i vejret, oplever jeg at min bil kører helt umuligt, når den er kold (og kun når den er helt kold om morgenen). De første ca. 10-12 km., kører den meget mærkeligt. Ved meget stille kørsel (med æg under speederen) kører den nogenlunde normalt, men gives der bare lidt mere gas, sætter den ud i en brøkdel af et sekund - lige præcis nok til at man hopper frem i sædet, hvorefter den tager ved igen. Føles lidt som når en gammel bil lige "drukner" et øjeblik, inden den tager gassen. Samtidig skifter 7G noget mærkeligt - hænger mere i gearet og tøver med at geare ned. Så det betyder noget træls kængurukørsel, indtil den er varm. Når den så er varm eller semi-varm (selvom den har stået 4-5 timer midt på dagen), kører den helt upåklageligt og skifter perfekt gear.
Der viser ingen fejl på testeren - men min mekaniker tror at det er indsugningen, vacuumslange eller lignende - og det skal tjekkes i næste uge, og det kan jo desværre være "nålen i høstakken" vi skal lede efter.
Jeg tænkte om nogle af jer, havde oplevet noget tilsvarende. Jeg har bl.a. hørt at det kan være luftmassemåler, batteriet (er vist meget følsomt og kan give mærkelig symptomer), turboladeren m.v. Men hvorfor dælen er det der så kun, når den er kold??
S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Jeg tænker lidt luftmasse måleren her, det er ikke unormalt at de står af på den motor type
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Slidt momentomformer (converter) og/eller defekt Lock-Up magnetventil (solenoid) kan være skyld i dette.Geska skrev:Samtidig skifter 7G noget mærkeligt - hænger mere i gearet og tøver med at geare ned.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
W211 - E240 Avantgarde - 2004
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Men hvorfor er det så KUN når den er kold - bruges luftmassemåleren kun når bilen er kold?JTC skrev:Jeg tænker lidt luftmasse måleren her, det er ikke unormalt at de står af på den motor type
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Når bilen er kold kører den jo med choker (ja det hed det på gamle biler med karburator) og giver en lidt federe benzin blanding, motorstyringen kontrollerer detteGeska skrev:Men hvorfor er det så KUN når den er kold - bruges luftmassemåleren kun når bilen er kold?JTC skrev:Jeg tænker lidt luftmasse måleren her, det er ikke unormalt at de står af på den motor type
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Er det motoren der hugger i det eller er det gearkassen, eventuelt prøv at tvangskøre den i lavere gear og se om fejlene ændre sig.
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Det vil jeg lige prøve - men jeg er ret sikker på at det er motoren. Gearkassen går normalt helt fint, men det virker som om at når motoren "spjætter" og ikke tager gassen prompte, så ved gearkassen ikke lige hvad ben den skal stå på!JTC skrev:Er det motoren der hugger i det eller er det gearkassen, eventuelt prøv at tvangskøre den i lavere gear og se om fejlene ændre sig.
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
Prøv det med at få den op i omdrejninger ved at gå ned i gear. På den måde kan man udelukke converteren.
Har lige haft en med samme fejl, der var det et dårligt gasspjæld. Havde en i sidste uge som gik ujævnt og den skulle havde ny LMM
Så der kan være flere ting der laver samme fejl symptom.
Har lige haft en med samme fejl, der var det et dårligt gasspjæld. Havde en i sidste uge som gik ujævnt og den skulle havde ny LMM
Så der kan være flere ting der laver samme fejl symptom.
Re: S204 C200CDI OM651 - Kængurokørsel når den er kold
'Gearkassen går normalt helt fint'
Det gør den da ikke, hvis den hænger i gearene.
Og den begynder altså ikke at hænge i gearene, grundet en dårlig LMM. Det kan skyldes problemer med converter, 'Lock-Up' ventilen, speedsensor og/eller noget fjerde gearkasse relateret.
Det gør den da ikke, hvis den hænger i gearene.

Og den begynder altså ikke at hænge i gearene, grundet en dårlig LMM. Det kan skyldes problemer med converter, 'Lock-Up' ventilen, speedsensor og/eller noget fjerde gearkasse relateret.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
W211 - E240 Avantgarde - 2004
W211 - E240 Avantgarde - 2004