Varme bremser, Vito

Alt vedrørende teknik
Besvar
brianhansenvito
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. aug 2017, 21:42

Varme bremser, Vito

Indlæg af brianhansenvito »

Hej Forum.

Jeg er helt ny på forum og så ment også helt ny Mercedes ejer for første gang - så pænt goddag til alle herinde.

Jeg har for ca. et halv års tid siden købt en Mercedes Vito 110 fra 2012 og er rigtig glad for den.

Mit problem startede med en hyle lyd ved lav fart (30-70 km/t) fra bremse.

Det var her jeg blev opmærksom på, at 3 af mine bremseskiver blev varme.
Ikke så varme at fælgen blev varm, men man kunne fornemme en pæn god varme komme fra venti-hullerne i stålfælg.
Den sidste fælg kom der ingen varme fra.
Jeg prøvede også med en finger at berøre bremsskiver igennem venti-huller, og 3 af dem gjorde meget "avs!" og en føltes som den havde samme temperatur som mig.

Jeg besluttede mig for at skille alle 4 bremsekaliber ad, og rense og smøre glider og bremseklodser, samt "massere" bremsestemplerne ud og ind...
Foran fik bilen nye bremseklodser samtidig.

Men lige meget hjalp det, 3 af de 4 hjul bliver stadigvæk alt for varme i forhold til det jeg har reelt har brugt bremsen
Dog forsvandt pibelyden.

Jeg kan også mærke at bilen har et unaturligt friløb, og når jeg ruller op til et lyskryds, og kobler ud lidt i forvejen (for at tjekke status på bremse), så har bilen ligesom som et unaturligt stop - ikke voldsomt, men et let "bom-stop".
Nogle gange kan den faktisk godt rulle helt færdigt, som om fejlen har et svingende "adfærd" (noget der ikke er helt defekt endnu, men på vej til at blive det!).

Senest har jeg dog kunne lugte varme bremser i kabinen ved kørsel, og er holdt op med at køre i bilen.
Men bilen bremser perfekt - ingen fejl der!

Min egen teori og bedste bud efter at have gennemlæst et hav at indlæg på div. bilforum, er at problemet med de varme bremser skulle være hovedbremsecylinderen.
Det eneste minus er ved det gæt er, at så burde det kun være 2 hjul, et bag og forhjul diagonalt af hinanden, der burde blive varme og ikke 3 hjul!

Det hjul som ikke fejler noget, og det er det samme hjul altid som er "koldt", er baghjulet i føreside.

Men jeg hælder stadigvæk til "hovedbremsecylinderen", som værende problemet med de varme bremser.

Er der nogen herinde der kan af- eller bekræfte min teori/gæt, eller komme med en helt tredje forklaring/teori/løsning på mit problem?


Med venlig hilsen, Brian Hansen
brianhansenvito
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. aug 2017, 21:42

Re: Varme bremser, Vito

Indlæg af brianhansenvito »

brianhansenvito skrev:Hej Forum.

Jeg er helt ny på forum og så ment også helt ny Mercedes ejer for første gang - så pænt goddag til alle herinde.

Jeg har for ca. et halv års tid siden købt en Mercedes Vito 110 fra 2012 og er rigtig glad for den.

Mit problem startede med en hyle lyd ved lav fart (30-70 km/t) fra bremse.

Det var her jeg blev opmærksom på, at 3 af mine bremseskiver blev varme.
Ikke så varme at fælgen blev varm, men man kunne fornemme en pæn god varme komme fra venti-hullerne i stålfælg.
Den sidste fælg kom der ingen varme fra.
Jeg prøvede også med en finger at berøre bremsskiver igennem venti-huller, og 3 af dem gjorde meget "avs!" og en føltes som den havde samme temperatur som mig.

Jeg besluttede mig for at skille alle 4 bremsekaliber ad, og rense og smøre glider og bremseklodser, samt "massere" bremsestemplerne ud og ind...
Foran fik bilen nye bremseklodser samtidig.

Men lige meget hjalp det, 3 af de 4 hjul bliver stadigvæk alt for varme i forhold til det jeg har reelt har brugt bremsen
Dog forsvandt pibelyden.

Jeg kan også mærke at bilen har et unaturligt friløb, og når jeg ruller op til et lyskryds, og kobler ud lidt i forvejen (for at tjekke status på bremse), så har bilen ligesom som et unaturligt stop - ikke voldsomt, men et let "bom-stop".
Nogle gange kan den faktisk godt rulle helt færdigt, som om fejlen har et svingende "adfærd" (noget der ikke er helt defekt endnu, men på vej til at blive det!).

Senest har jeg dog kunne lugte varme bremser i kabinen ved kørsel, og er holdt op med at køre i bilen.
Men bilen bremser perfekt - ingen fejl der!

Min egen teori og bedste bud efter at have gennemlæst et hav at indlæg på div. bilforum, er at problemet med de varme bremser skulle være hovedbremsecylinderen.
Det eneste minus er ved det gæt er, at så burde det kun være 2 hjul, et bag og forhjul diagonalt af hinanden, der burde blive varme og ikke 3 hjul!

Det hjul som ikke fejler noget, og det er det samme hjul altid som er "koldt", er baghjulet i føreside.

Men jeg hælder stadigvæk til "hovedbremsecylinderen", som værende problemet med de varme bremser.

Er der nogen herinde der kan af- eller bekræfte min teori/gæt, eller komme med en helt tredje forklaring/teori/løsning på mit problem?


Med venlig hilsen, Brian Hansen




Wow det var ikke meget "feedback" på mit indlæg!
I skal ikke være generte - jeg giver jer ikke karakter.

Jeg har dog fået mit første svar, dog ikke her på Mercedes Benz, men et andet bil-forum.
Her lød svaret >skaf dig en VW Transporter i stedet< - det var da en begyndelse.... ;0)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Varme bremser, Vito

Indlæg af tømreren »

Velkommen til 'brianhansenvito'.

Jeg vil til dit andet indlæg bemærke, manglende svar/input på/til dit indlæg, må formodes at skyldes, ingen har en konstruktiv løsning eller et klart svar på din problemstilling.

Når dette er sagt, vil jeg bemærke, dit problem 'lugter' lidt af kalibre der 'hænger'.

Glædelig jul.

Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: Varme bremser, Vito

Indlæg af Eje2970 »

Velkommen til og tillykke med din Vito.

Jeg har ikke den store erfaring med fejlfinding af bilbremser er derfor kun dette tip. Udluftning af alle 4 hjul. Lidt luft i systemet vil gøre at stemplerne ikke trækker sig helt tilbage.

Da du kørte stemplerne ud og ind gik de så nemt at du ikke skulle bruge det store værktøj. Min erfaring med mere end 20 år med VW biler har lært mig at når der skal bruges det store værktøj for at få stemplerne ind igen så er det på tide at skifte kaliberen. På en VW hang de bagereste bremser altid efter 1 år hvis man ikke rensede og smurte dem hvert år. Og kaliberne hang efter 4-5 år.

Lyder lidt hurtigt at hovedcylinderen skulle være defekt.

Men ellers prøv at køre forbi et MB værksted og tag en stille snak med en værkfører eller mekaniker.

Ellers god jul
Erik
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Varme bremser, Vito

Indlæg af SLKkompressor »

Efter mere end 30 år med diverse MBer dog ikke Vito har jeg aldrig været udsat for problemet "varme bremser" derfor ingen løsningsforslag. Anvender altid originale MB dele når jeg servicerer mine bremser.
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Varme bremser, Vito

Indlæg af flychr »

hej
Jeg besluttede mig for at skille alle 4 bremsekaliber ad,
som nævnt må du ha nye bremsekaliber på! os der her den samme bil (læs 124 model) i mange år, kommer ud for problemet!
chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
SHC
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19. feb 2016, 17:02

Re: Varme bremser, Vito

Indlæg af SHC »

brianhansenvito skrev:Hej Forum.

Jeg er helt ny på forum og så ment også helt ny Mercedes ejer for første gang - så pænt goddag til alle herinde.

Jeg har for ca. et halv års tid siden købt en Mercedes Vito 110 fra 2012 og er rigtig glad for den.

Mit problem startede med en hyle lyd ved lav fart (30-70 km/t) fra bremse.

Det var her jeg blev opmærksom på, at 3 af mine bremseskiver blev varme.
Ikke så varme at fælgen blev varm, men man kunne fornemme en pæn god varme komme fra venti-hullerne i stålfælg.
Den sidste fælg kom der ingen varme fra.
Jeg prøvede også med en finger at berøre bremsskiver igennem venti-huller, og 3 af dem gjorde meget "avs!" og en føltes som den havde samme temperatur som mig.

Jeg besluttede mig for at skille alle 4 bremsekaliber ad, og rense og smøre glider og bremseklodser, samt "massere" bremsestemplerne ud og ind...
Foran fik bilen nye bremseklodser samtidig.

Men lige meget hjalp det, 3 af de 4 hjul bliver stadigvæk alt for varme i forhold til det jeg har reelt har brugt bremsen
Dog forsvandt pibelyden.

Jeg kan også mærke at bilen har et unaturligt friløb, og når jeg ruller op til et lyskryds, og kobler ud lidt i forvejen (for at tjekke status på bremse), så har bilen ligesom som et unaturligt stop - ikke voldsomt, men et let "bom-stop".
Nogle gange kan den faktisk godt rulle helt færdigt, som om fejlen har et svingende "adfærd" (noget der ikke er helt defekt endnu, men på vej til at blive det!).

Senest har jeg dog kunne lugte varme bremser i kabinen ved kørsel, og er holdt op med at køre i bilen.
Men bilen bremser perfekt - ingen fejl der!

Min egen teori og bedste bud efter at have gennemlæst et hav at indlæg på div. bilforum, er at problemet med de varme bremser skulle være hovedbremsecylinderen.
Det eneste minus er ved det gæt er, at så burde det kun være 2 hjul, et bag og forhjul diagonalt af hinanden, der burde blive varme og ikke 3 hjul!

Det hjul som ikke fejler noget, og det er det samme hjul altid som er "koldt", er baghjulet i føreside.

Men jeg hælder stadigvæk til "hovedbremsecylinderen", som værende problemet med de varme bremser.

Er der nogen herinde der kan af- eller bekræfte min teori/gæt, eller komme med en helt tredje forklaring/teori/løsning på mit problem?


Med venlig hilsen, Brian Hansen

Hej Brian

Velkommen - og tillykke med din MB.

Det sker over tid at bremsen hænger på en bil. På din er det på 3 hjul samtidig; det har jeg ikke været ude for - selv på gamle biler. Hvis du har sikret dig, at alle calibre fungerer som de skal, at klodserne kan bevæge sig uhindret og bremsevæsken er frisk, så kunne det godt lyde som om, at bremsecylinderen og ABS blok skal undersøges. Genererer den nogle fejlkoder?

Hilsen Steen
Besvar