Bremse vibration

Alt vedrørende teknik
Besvar
Jan.k
Indlæg: 94
Tilmeldt: 10. okt 2013, 08:18
Geografisk sted: Frederiksberg

Bremse vibration

Indlæg af Jan.k »

Hej allesammen

Hvordan vil i gribe vibration fejlsøgning an.
Vibrationen er jeg næsten sikker på kommer fra højre forhjul, det balanceret med vejtryk, skiftet dæk og prøvet med andre fælge. Det er en skævhed som kan mærkes når hjulet drejes rund, skiven og klodser er skiftet, lejet er skiftet. men skævhederne kommer igen. Så ville i skifte kaliber og slange og eller nav, måske spindel, og er der en måde at finde ud af hvilken del det er, unden at bytte alt til nyt?
S211 E320 cdi
Peter BJ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 16. maj 2011, 21:24
Kontakt:

Re: Bremse vibration

Indlæg af Peter BJ »

Jan.k skrev:Hej allesammen

Hvordan vil i gribe vibration fejlsøgning an.
Vibrationen er jeg næsten sikker på kommer fra højre forhjul, det balanceret med vejtryk, skiftet dæk og prøvet med andre fælge. Det er en skævhed som kan mærkes når hjulet drejes rund, skiven og klodser er skiftet, lejet er skiftet. men skævhederne kommer igen. Så ville i skifte kaliber og slange og eller nav, måske spindel, og er der en måde at finde ud af hvilken del det er, unden at bytte alt til nyt?
Er der brugt originale MB stumper?
--
Peter BJ
W211 E280CDI V6 2006
(T202 C220CDI 2000)
Jan.k
Indlæg: 94
Tilmeldt: 10. okt 2013, 08:18
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Bremse vibration

Indlæg af Jan.k »

Så vidt jeg ved ,ja
De nyeste skiver og klodser er fra mb, vibrationen har været der så længe jeg har haft bilen.
Og efter at have fået skiftet en del og skiven har modstand på et stykke af vejen rundt når hjulet drejes, tænker jeg at det er spindlen eller kalibraen
S211 E320 cdi
SLKkompressor
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
Geografisk sted: Midtfyn

Re: Bremse vibration

Indlæg af SLKkompressor »

Når du nu har skiftet /prøvet så meget er det ikke muligt at hjælpe dig" når man ikke står med problemet i hånden." En dygtig mekaniker burde kunne løse problemet.
flychr
Indlæg: 205
Tilmeldt: 17. nov 2015, 21:19
Geografisk sted: Solrød Strand

Re: Bremse vibration

Indlæg af flychr »

hej
jeg har på min c200 (1996)haft samme problem ! det var rust "bobler" på nav flade op med skiven der gav skæv skive, og der med vibrationen! prøvede også både nye dæk /fælge /skive /klodser
check flade på nav!
chr
1996 c200 km 250000km ,kone bil 230TE 415000km år 1989 (90model) har haft 2 gange 300D en 1985 og 1987.
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Bremse vibration

Indlæg af Kuha »

Jan.k skrev:Hej allesammen

Hvordan vil i gribe vibration fejlsøgning an.
Vibrationen er jeg næsten sikker på kommer fra højre forhjul, det balanceret med vejtryk, skiftet dæk og prøvet med andre fælge. Det er en skævhed som kan mærkes når hjulet drejes rund, skiven og klodser er skiftet, lejet er skiftet. men skævhederne kommer igen. Så ville i skifte kaliber og slange og eller nav, måske spindel, og er der en måde at finde ud af hvilken del det er, unden at bytte alt til nyt?
Prøv kaliberholderen, de kan have slør i stængerne kaliberen glider ind på.
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: Bremse vibration

Indlæg af JTC »

En bremseskive er aldrig 100% lige, den ville altid slå sig lidt, på grund af de hårde belastninger og svingende temperature den bliver udsat for.
Men kaliberen er trodsalt designet til at kunne kompensere for det.

Nogle gange slår skiverne sig dog for meget og man kan mærke det i bil og rat ved nedbremsninger.
Det kan også være en kailbre som hænger lidt og derved slæber mod skiven, så den er konstant på arbejde og oppe i høje temperature, hvilket også kan ødelægge både skive, kalibre og hjullejer.

Tjek eventuelt om temperaturen på fælgemidt er ens på forhjulene efter en lang køretur.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
Kuha
Indlæg: 242
Tilmeldt: 24. okt 2015, 05:00
Geografisk sted: Hillerød

Re: Bremse vibration

Indlæg af Kuha »

JTC skrev:En bremseskive er aldrig 100% lige, den ville altid slå sig lidt, på grund af de hårde belastninger og svingende temperature den bliver udsat for.
Men kaliberen er trodsalt designet til at kunne kompensere for det.

Nogle gange slår skiverne sig dog for meget og man kan mærke det i bil og rat ved nedbremsninger.
Det kan også være en kailbre som hænger lidt og derved slæber mod skiven, så den er konstant på arbejde og oppe i høje temperature, hvilket også kan ødelægge både skive, kalibre og hjullejer.

Tjek eventuelt om temperaturen på fælgemidt er ens på forhjulene efter en lang køretur.
Hej
Jeg fil skiftet mine kaliberholderen grundet raslen og vibrationer når bilen kørte på ujævn belægning.
Nye holdere og problemet var løst.
Faktisk underligt efter kun 110.000 km i en B180 CDI W245
MB 180 CDI fra 2009 - 143HK
Besvar