Side 1 af 1
Hardy skive
: 7. feb 2018, 17:43
af eclips
hej et lille spørgsmål , jeg havde min W203-C240 oppe på en lift for olieskift motor og gearkasse , så tog jeg fat om
kardan akslen og drejede lidt frem og tilbage , holdt hånden på Hardy disken der er lidt slør tror det er ved de 6 bolte
måske ca, 1 milimeter og en lille klonk lyd er det normalt eller skal der ingen slør være der ??? bilen har kørt
186 000 km hilsen allan
Re: Hardy skive
: 7. feb 2018, 19:44
af BWJ
Der skal ikke være slør i hardyskiverne
Re: Hardy skive
: 9. feb 2018, 08:03
af Briand de la Motte
Hvad er en hardyskive?
Re: Hardy skive
: 9. feb 2018, 09:10
af Alex B J
Re: Hardy skive
: 9. feb 2018, 15:11
af Briand de la Motte
Det giver jo god mening...
Men jeg kan så ikke helt forstå hvordan sløret opstår.
Hvis det er en gummiskive mellem to sammenspændte flanger, kan der vel kun opstå slør, hvis skiven "krymper" fordi gummiet tørrer ind, ikke?
I så fald sidder de to flanger ikke fast mod hinanden, og så kan man umuligt være i tvivl om, at der er noget galt, når man kører i bilen... - Eller?
Og som jeg forstår det på trådstarters indlæg, er der tale om et aksialt slør. Det kan jeg slet ikke se kan lade sig gøre uden hele samlingen er løs. - Eller har jeg misforstået noget?
Re: Hardy skive
: 9. feb 2018, 15:29
af eclips
hej , har haft bilen på lift og en mekaniker til at se på Hardy skiven , der er revner i gummi så det er en ny på .
nok derfor at der er lidt slør ved metal bøsningerne ,,, hilsen
Re: Hardy skive
: 9. feb 2018, 17:12
af BWJ
Briand de la Motte skrev:
Det giver jo god mening...
Men jeg kan så ikke helt forstå hvordan sløret opstår.
Hvis det er en gummiskive mellem to sammenspændte flanger, kan der vel kun opstå slør, hvis skiven "krymper" fordi gummiet tørrer ind, ikke?
I så fald sidder de to flanger ikke fast mod hinanden, og så kan man umuligt være i tvivl om, at der er noget galt, når man kører i bilen... - Eller?
Og som jeg forstår det på trådstarters indlæg, er der tale om et aksialt slør. Det kan jeg slet ikke se kan lade sig gøre uden hele samlingen er løs. - Eller har jeg misforstået noget?
Hardyskiven er ikke bare en klods der sammenspændt mellem 2 flanger, forestil dig at du lægger en skive på enden af kardanflangen, skiven boltes så fast til flangen, derefter er der x huller i overskud på skiven, disse huller bruges så til boltene til anden flange på enten gearkasse eller bagtøj.
Dvs der er ingen bolte direkte igennem skiven til begge flanger, det er skiven der overfører kræfterne.
Håber det giver mening

Re: Hardy skive
: 9. feb 2018, 21:23
af Briand de la Motte
Så giver det meget mere mening.
Tak for uddybende svar.
Aner ikke om min Sprinter har det, men det må jeg hellere få kigget efter.
Hvis den har, er den/de nok temmelig slidte…
Re: Hardy skive
: 9. feb 2018, 22:59
af tømreren
Briand de la Motte skrev:Aner ikke om min Sprinter har det
Det tror jeg ikke.
'Vito'erne kører ikke med 'Hardy' skiver.
Så de er formentlig forbeholdt de små personbiler.
Re: Hardy skive
: 10. feb 2018, 23:50
af Briand de la Motte
tømreren skrev:Briand de la Motte skrev:Aner ikke om min Sprinter har det
Det tror jeg ikke.
'Vito'erne kører ikke med 'Hardy' skiver.
Så de er formentlig forbeholdt de små personbiler.
Tak. Jeg har ikke fået kigget endnu.
Men en lille tanke....
Kunne man forestille sig, at hardyskiverne bruges på biler med manuelt gear?
Jeg tænker at de vel virker lidt som en slags støddæmper for omdrejninger.
Og en automatgearkasse er jo ikke så direkte i forbindelsen mellem motor og hjul som en manuel gearkasse, og har således ikke brug for den ekstra dæmpning...?
Eller er det at overfortolke lidt?
Re: Hardy skive
: 11. feb 2018, 10:02
af BWJ
Briand de la Motte skrev:tømreren skrev:Briand de la Motte skrev:Aner ikke om min Sprinter har det
Det tror jeg ikke.
'Vito'erne kører ikke med 'Hardy' skiver.
Så de er formentlig forbeholdt de små personbiler.
Tak. Jeg har ikke fået kigget endnu.
Men en lille tanke....
Kunne man forestille sig, at hardyskiverne bruges på biler med manuelt gear?
Jeg tænker at de vel virker lidt som en slags støddæmper for omdrejninger.
Og en automatgearkasse er jo ikke så direkte i forbindelsen mellem motor og hjul som en manuel gearkasse, og har således ikke brug for den ekstra dæmpning...?
Eller er det at overfortolke lidt?
https://da.wikipedia.org/wiki/Hardyskive