Side 1 af 1

W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 9. apr 2018, 12:23
af ckdk88
Hej

Jeg har en W203 220CDI med Om646 motor (150hk) den er begyndt og blive tørstig her over det sidste år.
Førhen har den ved blandet kørsel brugt 6,1L pr 100km efter forbrugsmåleren, og det har passet ok når man har regnet det ud. Men her det sidste år er det blevet langsomt dårligere, og nu bruger den 7,3L pr 100km. Bilen er pendler bil og kører samme tur (30km hver vej hver dag), og kørsels mønstret er uændret.
Bremser og lejer er i orden, og bilen triller uden besvær.
Så personligt kredser jeg om motoren, bil og motor har kørt 400000 km, der bliver altid hældt diesel på ved Cirkle K eller Shell, og oven i det får den en gang imellem service rens fra Bell Add, der har aldrig været problemer med forurening ved syn, til kokset EGR ventil eller andet.
Mit spørgsmål er så hvad kan det være som gør så stor en forskel på 1 år? er det bare slidte dyser, eller er det for lavt tryk på diesel pumpen evt følere? dårlig turbo?

Jeg vil sætte pris på jeres bud og guldkorn.

Mvh
Chris

Re: W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 9. apr 2018, 15:58
af BWJ
Prøv en gang Bell-ad dyserens, og sørg for at den har rent luftfilter.

Re: W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 10. apr 2018, 08:18
af JTC
Som du selv er inde på, så dårlige dyser er en mulighed. De har trodsalt gået 400.000km og som tommelfinger regel, siger man at en dyse holder de 200.000km

Re: W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 10. apr 2018, 12:09
af ckdk88
BWJ skrev:Prøv en gang Bell-ad dyserens, og sørg for at den har rent luftfilter.
Den kører jævnligt med Bell ADD dyserens, bilen har et ny rengjort og olieret Kn filter.
JTC skrev:Som du selv er inde på, så dårlige dyser er en mulighed. De har trodsalt gået 400.000km og som tommelfinger regel, siger man at en dyse holder de 200.000km
Hvis dyserne kun holder 200.000km så er jeg overbevist om det må være det, for de er med sikkerhed aldrig skiftet.

Så er spørgsmålet, om de renoverede dyser fra Gørløse er okay og sætte i, eller skal man købe nye ved Mercedes, til 3 gange prisen? For jeg synes det er mange penge, hvis man skal smide 15.000 - 20.000kr efter nye originale dyser, i en bil der har en reel handels værdi på måske 40.000 kr

Mange tak for svar indtil nu.

Re: W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 10. apr 2018, 16:06
af JTC
Dem fra Gørløse er ganske udenmærkede

Re: W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 10. apr 2018, 18:41
af ckdk88
Det er jeg glad for, så må jeg lige bruge lidt ferie penge når de kommer på 4 dyser og så regner jeg med mit diesel forbrug falder til det som det var tidligere.

Skal man kode bilen til de nye dyser og balancere dem? Eller er det overflødigt da de gerne skulle være ens?

Tak for i har taget jer tid til og læse denne tråd og svare, jeg opdatere den om 2-3 måneders tid når der er sat 4 Gørløse dyser i. Og jeg har fundet ud af hvad forbruget er efter noget kørsel.

Mvh
Chris

Re: W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 1. jul 2018, 11:19
af ckdk88
Så har bilen fået nye (renoverede) dyser. Den er stoppet med og blæse sort røg ud når man accelerere, og faldt lidt i forbrug, men ikke til det som det var tidligere. Det skal så nævnes at dyserne ikke er balanceret i bilens elektronik endnu. Jeg ved så ikke om det vil gøre en forskel. Efter 400km er forbruget nu 6.4L pr 100 km. Så det er inden for unødagtighed i målingen.

Re: W203 220CDI (OM646) Er blevet tørstig efter Diesel

: 2. jul 2018, 19:10
af JTC
Du skal havde indkodet dine dyser.