Sprintlervæske

Alt vedrørende teknik
Besvar
lolk
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19. nov 2017, 11:56
Geografisk sted: Billund

Sprintlervæske

Indlæg af lolk »

Mercedes kan åbenbart levere et koncentrat, man kan blande med vand, så man får sprintlervæske som Mercedes anbefaler. Kan man ikke bare lave sin egen blanding eks. med en sjat opvaskesæbe, lidt husholdningseddike, lidt vinduessprit og destilleret vand. Eller vil det tære på nogle af komponenterne i anlægget til forrudesprintleranlægget (der er ikke sprintleranlæg til forlygterne på min bil). Derimod har den et system, der opvarmer sprintlervæsken.
Mvh lolk.
asej
Indlæg: 53
Tilmeldt: 12. mar 2016, 23:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Sprintlervæske

Indlæg af asej »

lolk skrev: sprintlervæske som Mercedes anbefaler
Wow...en mercedes er altså en bil, ikke en rumraket. Køb den billigste i enhver butik der passer til temperaturen.
MB C220 CDI Avantgarde '11 (S204) Stc. Aut.
lolk
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19. nov 2017, 11:56
Geografisk sted: Billund

Re: Sprintlervæske

Indlæg af lolk »

Hej asej.
Ja det havde jeg en mistanke om, tak for svar.
Mvh lolk.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Sprintlervæske

Indlæg af tømreren »

asej skrev:
lolk skrev: sprintlervæske som Mercedes anbefaler
Wow...en mercedes er altså en bil, ikke en rumraket. Køb den billigste i enhver butik der passer til temperaturen.
Jeg kan bekræfte, deres egen sprinklervæske er fantastisk. Den fungerer bedre end noget andet produkt, jeg har benyttet i min tid som bilejer.

Emnet har tidligere været taget op herinde. Og der var jeg altså ikke den eneste, af denne opfattelse.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
lolk
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19. nov 2017, 11:56
Geografisk sted: Billund

Re: Sprintlervæske

Indlæg af lolk »

Til tømreren.
Tak for svar. Det lyder interessant, det vil jeg da prøve. Er der noget med at forlygter, hvor “forlygteglasset” er af plastik ikke kan tåle alm. sprintlervæske?
Mvh lolk.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Sprintlervæske

Indlæg af BWJ »

lolk skrev:Til tømreren.
Tak for svar. Det lyder interessant, det vil jeg da prøve. Er der noget med at forlygter, hvor “forlygteglasset” er af plastik ikke kan tåle alm. sprintlervæske?
Mvh lolk.
Det påstår MB :wink:
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Sprintlervæske

Indlæg af tømreren »

lolk skrev:Er der noget med at forlygter, hvor “forlygteglasset” er af plastik ikke kan tåle alm. sprintlervæske?
Det kan jeg ikke svare på.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Sprintlervæske

Indlæg af ThomasDK »

Spændende emne.

Har prøvet en del forskellige sprinklervæsker, endda blandet min egen også. Senere også Biltemas bland selv sprinkler, så man kan justere kulde modstand.
Min absolutte daglige helårs favorit, er Thansens 60kr/10l. (2x10 liter for 99kr.om vinteren) Gode store dunke, rigelige mængder når man køber, rimeligt god kuldesikring, samt lidt sæbe iblandet.
Sæben tager lige den fedtede hinde fra vejsnask, uden at lave en skumvask med bobler.
Ved ekstremt mange insekter bruger jeg dog manuelt den nærmeste tilgængelige billige blå vinduespudsning spray jeg altid har med, samt en plastpose med en pakke servietter / papirhåndklæder. Bagefter lidt sprinkler til at tage den fedtede hinde.
Mængden og tilgængelighed syntes jeg er vigtigere end literpris, det er en issue når man har en af de tidligere xenon 212ere med en super tørstig lygtevasker, som spuler hele fronten over.

Om vinteren når jeg kører til Norge køber jeg så en flaske koncentreret bland selv i Biltema, og pimper Thansen sprinkleren til endnu lavere grader. Men alt fryser jo deroppe og ender som blå is i rudekanten.
Skulle ikke undre mig om Mercedes havde designet et forlygte glas der ikke kunne tåle almindelig sprinkler, de laver lige så mange design fuckups som alle andre. Og lyver om det bagefter... men det lyder som en røverhistorie.
Jeg bliver på Thansen dunkene, og Biltema koncentrat til at frost pimpe med, har ikke set et skadet lygteglas endnu pga sprinkler væske.

Billede

Hvad med sprinkler additiver, bruger nogle af jer det?
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Sprintlervæske

Indlæg af Lars Hansen »

ALTSÅ...!

Mercedes laver IKKE lygter der ikke kan tåle sprinklervædske, uanset hvilke sprinklervædske der er tale om.
Hvis Mercedes påstår dette, handler de imod bedre videne og forsøger, på klodset vis, at skræmme kunderne til at købe deres, indrømmet, gode men sindsygt dyre produkt, som i øvrigt kan købes billigere på mange tankstationer eller hos forskellige biludstyrs forretninger, inklusive THANSEN og Biltema.

Der findes en del lovgivning på området og en del af lovgivningen omhandler holdbarhed af lygtefronter og deres modstands dygtighed overfor ydre påvirkninger fra slag, stød, slid, spild af brændstof, bremsevædske, kølervædske og alle andre former for års slid.
Alt det opsprøjt der kommer fra våde veje, er fyldt med alskens ulykker i form af syre og kemi som garanteret er langt mere ødelæggende for lygtefronter lavet af akryl/lexan end lidt vand, nonioniske tensider (sæbe) isopropyl alkohol og farvestof.
Det vil være det rene selvmord, at fremstille fronter som overholder lovkravene, men som samtidig ødelægges af almindelige husholdnings produkter, enhver producent ved forbrugerne bruger i spandevis af og ellers køber på nærmeste tankstation eller supermarked når de har behov for det...

Prøv nu at være lidt kritiske overfor den slags tåbeligheder og tænk tanken til ende, før i tror på den slags ammestue historier om lygtefronter der tager skade af sprinklevædske, for det er altså at være for naiv.
Vores biler betyder meget for os. De har en (ikke altid fortjent) aura af eksklusivitet og luksus over sig, men de er ikke lavet af glas og de er ikke så specielle som nogen har opfattelsen af, så køb det sprinklervædske der passer bedst til behovet.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Besvar