w108 - Tændspole

Alt vedrørende teknik
Besvar
DAN704764
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. sep 2018, 19:50

w108 - Tændspole

Indlæg af DAN704764 »

Jeg mistænker min tændspole, for at være skyld i pludselige benzinstop.
Den ser træt/original ud, og jeg har næsten ny benzinpumpe, helt nye tændrør, tænding er justeret hos Hessel, strømfordelerdæksel er fint og kablerne ser fine ud. Bilen starter fint, men efter 30-40 minutter ved omkring 90 km/t, 'dør' maskinen uden varsel - som at køre tør. Efter en par minutter starter motoren glad i gang, men efter få minutter, 'dør' den igen. Altså; jeg må gøre noget.

Hvilken tændspole af de mange på nettet vil I anbefale til en w108 (280 S, 140 HK), 1970?

p.f.t. Niels O. Christensen, Silkeborg.
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: w108 - Tændspole

Indlæg af Lars Hansen »

Du skriver ikke hvad det er for en model ?

Men der er 2 muligheder !

Enten får den ikke noget at leve af eller også er der ingen tænding og efter det du skriver (hvilket ikke er ret meget...) ville jeg kigge mere på brændstoftilførslen og karburatoren, end på tænding og tændspole, for det fungerer da umiddelbart fint og tændspoler har det med at enten virke eller ikke virke og er da bilen for det meste køre, er det ikke primær fokusområde i min optik.
For mig lyder det meget som en dårlig nåleventil som enten lader brændstoffet flyde frit eller stopper for tilførslen.
Det sidste er det jeg umiddelbart hælder til da du ikke skriver noget om overdreven benzin-lugt.

Hvis den blokerer pga. slid, letter trykket langsomt når motoren stopper og når trykket er væk, kan motoren igen starte og kører, men efter en tid opstår problemet igen.
Det er set før og kan klares med en ny nåleventil til ganske få penge.

Men find et værksted med en gammel mekaniker som ved noget om karburatorer og om at servicere og justere dem.
Det finder du ikke alle steder og nok slet ikke hos Mercedes og havde du boet i omegnen af København, havde jeg et par idéer til folk der kan den slags og de findes garanteret også der hvor du bor :-)
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
DAN704764
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. sep 2018, 19:50

Re: w108 - Tændspole

Indlæg af DAN704764 »

Tak for respons, Lars.
Jeg er en ret grøn veteranbilejer; har kun haft min 280S siden maj.
Dine kommetarer giver klart mening.
Er nåleventilen særlig drilagtig, når motoren/karburatoren er varm?

Ang. manglende modeloplysninger: jeg har anført w108, 1970, 280S (140 HK). For en andens gangs skyld; hvilke oplysninger savner du ift. model?
Ang. værksteder: jeg har, blandt bekendte over sommeren, forhørt mig om værksteder med 'gamle' mekanikere her i- og omkring Silkeborg = jeg skal på en lille rundtur i næste uge...

Vh
Niels, Silkeborg
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: w108 - Tændspole, kaburator

Indlæg af Bri_jac »

Der der angivet denne kaburator, Solex 4A1 carburetor
Hvis det er denne motor: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M110_engine

It regularly happens that the nozzle of the Solex carburetor is clogging, especially when there is dirt in the fuel tank.
The thread of the carburetor sometimes becomes damaged, usually by repairing incorrectly.

https://www.solexservice.com/en/motor-p ... arburettor

prøv at søge lidt om denne kaburator så kan du måske finde forum på engelsk der har afhjulpet sammen type fejl

http://e21.tricord.be/e21/projects/solex-rebuild.php
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
jan erik
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. okt 2016, 06:39

Re: w108 - Tændspole

Indlæg af jan erik »

Seg har samme type bil og tror vel at du har motor som heter m130
som er den tidligere modell med dobbel forgasser.

Jan Erik.
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: w108 - Tændspole

Indlæg af Lars Hansen »

Det er interessant at vide hvilken model grundet at den er lavet med mekanisk indsprøjtning og så skal jeg ikke lige dumme mig ved at bede dig kigge på karburatoren :lol:

Jeg ved ikke om nåleventilen er specielt drilsk når maskinen er varm, men en slidt nåleventil kan lave en masse ravage på både kolde og varme motorer og den kan være slidt på to måder: Nemlig at den ikke lukker tæt og så stinker der af benzin overalt og der står brændstof højt op i manifolden.

Den kan også sidde fast så der ikke kommer noget brændstof ind i karburatoren og det er ligeså skidt.

Du kan også være ude for, at svømmeren i karburatoren er blevet utæt og er fyldt med benzin, men så er der åbent hele tiden og der vælter brændstof gennem konstant og det opdager du ved lugten.

Men min sidste bil med karburator, havde problemer med nåleventilen og gjorde nøjagtig som du beskriver din bil gør.
Den kørte fint og døde så pludselig og på min BMW var det brændstof der høvlede igennem i rå mængder, så den simpelthen druknede.
Når så bilen havde stået lidt, var overskudet af brændstof fordampet og den kunne starte og kører igen, indtil den druknede på ny, hvilket gerne var inden for få minutter.

Jeg splittede karburatoren ad og skiftede nåleventilen, som jeg mener kostede 5-10 kr ude på Kong Georgsvej på Frederiksberg og så oplevede jeg aldrig det problem igen.
Men min mors Opel Kadett fik engang det modsatte problem, med en nåleventil der ikke ville slippe og den stoppede simpelten brændstoftilførslen til svømmerhuset og det stoppede jo også kørslen ufrivilligt.
Ny ventil, i øvrigt samme model som til min egen bil, og så kørte hendes "Kamskett" igen :D

Eneste problem i alt det her er, at man enten skal købe en pakning til svømmerhuset, eller lave den selv (og ikke noget med flydende pakning her !) for ellers vælter der benzin direkte id i motorrummet og det vil jeg på det stærkeste advare mod...
Årsagen hertil giver vidst sig selv... :mrgreen:
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Rasmuscc
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. nov 2021, 20:45

Re: w108 - Tændspole

Indlæg af Rasmuscc »

Har præcis det samme problem med min Mercedes W108 280 s fra 71

fandt du problemet? :shock:
Besvar