gearkasse problem

Alt vedrørende teknik
Besvar
lundsgaard
Indlæg: 99
Tilmeldt: 23. maj 2009, 08:56

gearkasse problem

Indlæg af lundsgaard »

lige et spørgsmål til min 5 trins aut. gearkasse i min w211 320 cdi fra 2003 med knap 600000km på bagen.
nu her når det er koldt skifter den lidt hårdt, fra 1. til 2. gear, tillige med at den tar 2. gear meget hurtigt efter opstart....
når bilen står i varm garage(19 grader) natten over, eller blir driftsvarm er der ingen problemer..?
jeg har lige skiftet olie+filter på gearkassen, uden at det ændrede noget.....
er det tidens tand med næsten 600000km eller nogen gode forslag...??
der er mange der skriver om skylning af gearkassen.... kunne det være løsningen her??
sualc
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. jun 2018, 09:00
Geografisk sted: Birkerød

Re: gearkasse problem

Indlæg af sualc »

Hej lundsgaard.

Jeg har en s211'er 320 CDI fra 2005 med 230k på klokken som har næsten samme symptomer.
Her efter at det er blevet koldt, og bilen også er kold, skifter den kun et halvt gear ad gangen fra første til andet.
Det vil sige at den skifter fra første til "første-et-halvt" ganske blødt for derefter at skifte fra "første-et-halvt" til andet med et tydeligt ryk. Når den er driftsvarm skifter den som en drøm.
Jeg har ladet mig fortælle at oppe i gearkassen, over filtret, sidder nogle ventiler som der formentligt er kommet skidt i. Det kunne være det, der også er galt med din. De kan jo også være slidte og skal udskiftes.
For mit vedkomne prøver jeg med en gang gearkasse skylning, ny olie og filter, og så ser om det er nok.

Med venlig hilsen Claus
lundsgaard
Indlæg: 99
Tilmeldt: 23. maj 2009, 08:56

Re: gearkasse problem

Indlæg af lundsgaard »

okay Claus, gir du en tilbagemelding på om det hjælper?
hilsen Henrik
sualc
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. jun 2018, 09:00
Geografisk sted: Birkerød

Re: gearkasse problem

Indlæg af sualc »

lundsgaard skrev: 4. dec 2018, 21:49 okay Claus, gir du en tilbagemelding på om det hjælper?
hilsen Henrik
Det kan du tro at jeg gør. Har en tid hos mekkeren på onsdag d. 12.

Mvh. Claus
HenrikEM
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13. jan 2018, 09:23

Re: gearkasse problem

Indlæg af HenrikEM »

Jeg har en W210'er fra 1999 og jeg har præcis samme problem. Jeg skyllede gearkassen (4.500kr) hvilket ikke hjalp på problemet, men gearkassen gik noget bedre når den var varm. Så skiftede jeg gearkassen (9.500kr), hvilket heller ikke hjalp - men har trods alt nu en gearkasse der er nærmest ny ;-)

Mit problem ligger i gearvælgeren hvor der er en løs forbindelse i en lille styreboks. inden du begynder at smide mange penge i en gearkasseskylning eller en ny gearkasse så undersøg lige de relativt få elektriske dele der skal styre gearkassen udefra. Jeg kunne have afhjulpet mit problem med et forholdsvis billigt skift af gearvælger (mekanisk P-R-N-D-4321-udgave), men må vente da jeg ikke lige har pengene efter knap 15.000kr brugt på ikke rigtig noget selvom alle (Mercedes Horsens + egen mekaniker) sagde at problemet lå i gearkassen.

Selv et evt skift af gearvælger (også den nye elektroniske model) eller styreboks er billigere end et skift af gearkassen ;-) Håber ikke du ender ligesom mig!!!
sualc
Indlæg: 22
Tilmeldt: 12. jun 2018, 09:00
Geografisk sted: Birkerød

Re: gearkasse problem

Indlæg af sualc »

sualc skrev: 5. dec 2018, 12:48
lundsgaard skrev: 4. dec 2018, 21:49 okay Claus, gir du en tilbagemelding på om det hjælper?
hilsen Henrik
Det kan du tro at jeg gør. Har en tid hos mekkeren på onsdag d. 12.

Mvh. Claus
Til lundsgaard.

"Operationen" er udsat til på tirsdag d. 18. :D
Er godt nok spændt på om det ændre noget.
Her efter at det er blevet køligere igen er gear skiftet er slet ikke mercedes agtigt.
Men lige så snart den er varm kører den som en drøm :wink:

Med venlig hilsen Claus
ckdk88
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. apr 2018, 12:04

Re: gearkasse problem

Indlæg af ckdk88 »

Prøv og se videoen her: ://m.youtube.com/watch?v=LdF5DnGwz7E&t=438s
Jeg vil bare mene at magnetventilen med del nr A1402770435 os skal skiftes.
Besvar