E320 Stationcar med Airmatic

Alt vedrørende teknik
Besvar
Luc
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. nov 2017, 00:14

E320 Stationcar med Airmatic

Indlæg af Luc »

Hejsa Alle

Jeg har problemer med at min bil W211 fra 2007 (WDB2112221B239449) taber luft i venste bag.

i starten skulle den stå i 4-5 dage før den tabte luften men ikke hver gang !! tænkte først det kunne være ventiloblokken når der er periodisk !

men nu går der kun få minutter, så hænger den total :-(

Så jeg tænker det er tid til en ny luftbælg, men syntes der er 2 forskellige modeller alt efter om det er alm luft undervogn eller komplet airmatic.

nogen som kan hælpe ?
Har fundet et part nummer 211 320 15 25 Venstre bag (højre hedder 211 320 16 25)

men vil gerne være helt sikker på det er den rigtige inden jeg bestiller :)

når jeg søger på fx. ebay, står der jo 5-10 part numre !!


Har fået en pris på 4400 + moms men tænke at måske kunne finde den billigere i fx. tyskland.

Skifter man begge på samme tid eller ?


MVH
Peter
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: E320 Stationcar med Airmatic

Indlæg af Lars Hansen »

Nu skriver du ikke så meget om bilens service historie, men de går ofte samtidig og især hvis det er de originale.

Den forsejling der er lavet, holder ikke særlgt godt når de har siddet nogle år i vores skod-klima, så det er nok ikke nogen dårlig idé at skifte dem begge på een gang.
De har jo kørt lige langt...Og det er jo det samme der skal skilles ad når det skal ordnes:

Hele bagtøjet skal ned og du skal afmonterer udstødningen, bagbremser og en del andre sager, så du skal vide hvad du har med at gøre hvis du selv skal gøre det og derudover skal bilen kodes med en STAR-tester og 4-hjuls udmåles bagefter, så du undgår nok ikke en tur på værkstedet alligevel.
Personligt skal jeg ikke have noget af at pille ved de dele.
Der er mange der har brændt snitterne noget så eftertryggeligt på den operation og har været nødt til at bide i det sure æble og sende deres køretøj en tur på værksted alligevel.

Samtidig ville jeg (og det har jeg fået gjort på min) monterer uoriginale enheder fra ARNOTT !

https://www.arnotteurope.com/products/m ... /2007.html

De giver evigheds garanti på de utætheder der ofte ødelægger de originale Mercedes/Bilstein og det er da en garanti der er til at tage at føle på.
Der garanteres selvfølgelig ikke på udefra kommen utætheder.
De fjedre er stadig udsat for stenslag og lignende, der snildt kan lave hun i en luftfjeder af gummi, men jeg har kørt med mine i 3,5 år nu og har ingen problemer med dem overhovedet og jeg kan se på nettet, at mange er glade for at køre med dem og glade for nogle af de regninger de IKKE længere får.

De uoriginale ARNOTT-fjedre giver endnu en fordel...
De to aluminums luft reservoir derer monteret i forbindelse med fjedrene, er ikke længere nødvendige, hvilket betyer endnu et sted hvor der ofte opstår problemer, er elimineret.

Jeg anbefaler at du får lavet en test af din kompressor for at sikre, at den leverer den luft og det tryk der skal til, for at dit airmatic-system fungerer som det skal.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Luc
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. nov 2017, 00:14

Re: E320 Stationcar med Airmatic

Indlæg af Luc »

Hej Lars

tak for dit svar, super dejligt med expert viden :)

Bilen kommer fra syd tyskland og har fuld service ved Mercedes. Jeg har fået nogle udskrifter på hvad der er lavet.

bilen har kørt i danmark i 2,5 år nu og den forrige ejer i dk fik skiftet en luftfjeder i front.

bilen er rigtig pæn i undervogn og jeg har givet den en tur med dinitrol, og han roste også bunden.


Jeg har også kigget på arnott stumper.

syntes dog det lyder vildt at hele bagenden skal rykkes fra hinanden !!

Jeg har lige hentet Arnott's guide til at udskifte, de nævner slet så meget.

remove lower shock mounting nut and bolt
remove rear control arm nut and bolt

ser nemt ud på guiden :-)

men kan godt se at man ikke undgår et besøg på værkstedet, mht tester og 4 hjul udmåling, det skriver arnott også i deres guide

MVH
Peter
Brugeravatar
Slcharger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 4. maj 2019, 07:56

Re: E320 Stationcar med Airmatic

Indlæg af Slcharger »

Hej Peter.

Fik du løst dit problem ?

Jeg er ikke lige klar over hvornår alu luftpotterne udgik, men hvis de stadigvæk er monteret på din model, så er det mit bedste bud. De korroderer, og bliver langsomt mere utætte. Jeg var heldig at finde 2 på Ebay.de. MB sælger kun luftpotter sammen med bælge. Surt show.
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Luc
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. nov 2017, 00:14

Re: E320 Stationcar med Airmatic

Indlæg af Luc »

Hejsa

Ja det var begge mine Alu tanke som var utætte. Jeg fik sat 2 nye luftbell på fra Arnott som lars anbefalede, de virker super og kræver ikke de 2 alutanke.
Vi lod de 2 gamle utætte alutanke bliver på bilen, så skulle vi ikke skille hele bagenden.
alt virker som før, og jeg har ikke haft mercedes tester på efter de 2 luftbælge blev skiftet.


/Peter
Besvar