Olieskift Gearkasse ?

Alt vedrørende teknik
Besvar
4-4-2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 1. mar 2017, 15:11

Olieskift Gearkasse ?

Indlæg af 4-4-2 »

Hej

Har en 11/2010 C200 aut stc. kørt 230.000 - og den kører perfekt.

Kom dog til at se i forbindelse med alm service, at jeg ikke kan se om den nogensinde har fået skiftet olie på gearkassen.
Så tænkte jeg om det skal ske / ikke skal ske - og da jeg intet aner om biler vil jeg høre jer kloge hoveder.

HVIS det skal ske har i erfaring med om det helst skal ske på autoriseret værksted eller andet jeg skal være obs på.

På forhånd tak.
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Olieskift Gearkasse ?

Indlæg af Lars Hansen »

Selvfølgelig skal der skiftes olie og filter på sådan en 'tomat-kasse og den skal da nok også skylles igennem i processen.
Men det er ikke sket fordi Mercedes ikke til en start, har lagt det ind som servicepunkt, da man kalder olien "life-time fluid" og man, dengang, mente, at det ville holde bilens tid ud.
Idag er man dog klogere og jeg vil tro at skifteintervaldet ligger mellem 80.000-100.000 km mellem hvert skift eller som det hedder blandt kendere: "Flush"

Så gak du til en specialist udi automat-gearkasser og få lavet sådan en flush.
Det vil du blive glad for og du vil hurtigt mærke forskel i dine gearskift, som bliver langt blødere og mere smidige og det er samtidig din bedse forsikring mod gearkasse haveri, som gerne koster en familieferie til La Santa Sport at få fikset.

Sidst jeg fik skiftet olie på min, mener jeg at jeg gav 4.500 for det hele.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
4-4-2
Indlæg: 6
Tilmeldt: 1. mar 2017, 15:11

Re: Olieskift Gearkasse ?

Indlæg af 4-4-2 »

Super, tak for svar.

Jeg har fået det gjort nu - ville ikke tage chancen. Gav 3500 for et almindeligt skifte hos autoriseret værksted.
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Olieskift Gearkasse ?

Indlæg af Lars Hansen »

Blev den "skyllet" ved det skift, for ellers er du tæt på ligevidt...?
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Haderslev1234
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25. jun 2016, 09:03

Re: Olieskift Gearkasse ?

Indlæg af Haderslev1234 »

Lars Hansen skrev: 13. feb 2019, 17:06 Blev den "skyllet" ved det skift, for ellers er du tæt på ligevidt...?
Hej Lars,

Er det normalt at aut. mercedes værksteder "skyller" gearkassen ved olieskift? Jeg har lige fået
skiftet olie og filter i gearkassen her i efteråret i Flensborg. Men er ikke blevet oplyst om de har
skyllet den. Jeg har ikke voldsomme gode erfaringer med Mercedes i DK omkring grænsen og derfor
kører jeg til Klaus og Co som jeg er godt tilfredse med!
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Olieskift Gearkasse ?

Indlæg af Lars Hansen »

Jeg tror at Mercedes "skyller" 'tomatkassen ved olieskift og alt efter hvor du har fået det ordnet i Flensborg, tror jeg de har gjort det samme.
Det er jo blevet en automatiseret proces hvor man kobler slangerne til oliekøleren på en maskine som sætter det hele under tryk og hvor man så skyller gearkassen OG converteren igennem med frisk olie, således at man får skiftet alt olien og ikke bare det der er i selve gearkassen.

Hvis man kun tapper gearkassen, skifter man kun ca. havdelen og så er man jo ligevidt.
Man kan desværre ikke skrue en bundprop ud af converteren, så man er nødt til at gøre det på den anden måde, med at få det hele pumpet ud.

Men når den olieskiftemaskine køre, kan man følge med på sådan et glasrør hvor den gamle olie løber igennem og som skifter farve fra begsort til kirsebærrød eller hvilken farve olien nu har.
Først når olien i glasrøret har den helt rigtige farve og er uden urenheder, er processen til endebragt.

Der kan, så vidt jeg husker, være ca. 8.5 l olie i gearkasse, oliekøler og converter og man bruger mellem 12 og 16 liter olie på hele skylle processen.

Man kan faktisk godt skifte det selv, uden at bruge det fancy apparat, men det er et hestearbejde hvor man først tømmer gearkassen gennem bundproppen og river bunden af, skifter filteret og renser magneter og kar og fylder ca 4 liter frisk olie på.
Så starter man "dikkeværket" op, lader den kører et øjeblik mens man køre den gennem gearene ca. 10-15 sek i hver position.
Så standser man maskinen og tømmer olien af gennem bundproppen og det gør man nogle gange, indtil olien har den rigtige farve og er uden urenheder og på den måde kan man hurtigt bruge ihvertfald 20 liter olie før man er færdig.

Nogle er hard-core og skruer en slange til oliekøleren af og fylder den samme mængde olie gennem røret til målepinden på som pumpes ud samtidig med at maskinen kører, men det tør jeg ikke gøre, for der skal være den rigtige mængde olie i gearkassen når den køre, for ellers kan det gå grueligt galt med dyre reparationer til følge.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Besvar