Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Alt vedrørende teknik
Besvar
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af Morphy »

Hey alle sammen .

Jeg er blevet en lykkelig ejer at en C200 st.car benz 184HK AMG Line fra 2018 .

Den har kørt lige knap 29.000km. Den er lige rundet 1 år her i februar.

Har lagt mærke til når jeg kører på motorvejen, så hører jeg sådan en "fløjten/resonans" lyd . Om det er fra dæk eller hvad det er , er skide svært at høre.
Nu hvor jeg har lagt mærke til lyden, så kan jeg jo ikke lade være med at høre den når jeg kører - lidt irriterende.

Det er forskelligt hvornår lyden kommer, og hvilken type asfalt man kører på. Jeg formoder stærkt at det er støj fra evt. dæk? Det underlige er at lyden forekommer både på sommerdæk som sad på vognen da vi købte den. Vi har nu fået monteret sprit nye vinterdæk på 18", og det er samme "problem" .

Mercedes skriver at det typisk kan være dæk som har "rejst" sig . Hvad det så end må betyde.?

Altså bilen kører som en drøm, men hvis det er dæk problemer, så bliver jeg da pænt irriteret at skal høre på det "hyleri/fløjten" halløj :) .

Hvad har I af erfaringer omkring det her ? Giver det mening?

Formoder ikke at der er noget galt med vognen når den er SÅ ny. Vognen har lige været til service hos Mercedes inden jeg overtog bilen.
Hvis der havde været noget der, så ville de vel havde set evt. fejl der?

Hvis der nu evt. skulle være noget galt og garantien er udløbet. Har set at man kan tilkøbe ekstra garanti, men hvad med reklamationsretten ?

Pft :)

Thomas
Dehn-Jensen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2018, 17:16

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af Dehn-Jensen »

Ekstra garanti skal senest tilkøbes inden den oprindelig fabriksgaranti udløber.
Med venlig hilsen
Michael Dehn-Jensen
--------------------------
V250 Marco Polo Campermodel årgang 2017, tidligere Viano Marco Polo 2,0 Campermodel årgang 2006.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af BWJ »

Der er vel også mere end ét års garanti ? :wink:
ZOOM ZOOM.
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af Eje2970 »

Husk du har 6 måneder garanti og 2 års reklamationret når du køber brugt. Og i dit tilfælde er der jo 2 års nybilsgaranti, dvs ca, 1 år endnu.

Hvis du med "fløjten/resonans" mener en fløjten så tyder det mere på vindstøj evt. fra forrude, siderude eller en dørliste der ikke slutter tæt. Det vil typisk også kun være noget du hører ved motorvejs hastighed.

Ellers må du prøve at lokaliserer lyden hvis du kan. Her kan en passager være guld værd, ikke minst af hensyn til sikkerheden, og kravle lidt rundt og ligge øret lidt af hvert.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af Morphy »

Hey beklager sene svar, men man mår ikke forum notifikationer på mail. Skal sikkert slåes til.

Det har intet med forrude eller andre ruder at gøre .. Man kan høre det afhængigt af hvilket underlag jeg kører på.

Men tak for input Eje :)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af BWJ »

Ja så ifølge Ohm´s lov, kan det jo kun være dækkene 8) :wink:
ZOOM ZOOM.
LillePer
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18. mar 2012, 12:55

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af LillePer »

Hej.
Vi har også en w205 fra 2018 som vi har købt fra ny. Min kone har tit sagt at der var en fløjtelyd/hvislen som hun mente kom fra sideruderne.
Nu har den været til 1 års service, og der skiftede de sideruderne til "akustikruder" uden beregning, og hun siger at hun ikke har hørt lyden siden.
Jeg har ikke kunnet høre lyden (hverken før eller efter) så hun har åbenbart en bedre hørrelse en jeg har.
Mvh Lilleper.
krabbe
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12. aug 2012, 14:34

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af krabbe »

Morphy skrev: 13. mar 2019, 17:14 Hey beklager sene svar, men man mår ikke forum notifikationer på mail. Skal sikkert slåes til.

Det har intet med forrude eller andre ruder at gøre .. Man kan høre det afhængigt af hvilket underlag jeg kører på.

Men tak for input Eje :)
Hejsa, :)

Jeg så dit indlæg vedr. resonans ved kørsel på motorvej og betinget af underlaget der køres på?.

Jeg har præcis samme problem med min w205´er. Der er prøvet med forskellige dæk osv. uden videre held.
Derfor er jeg naturligvis meget interesseret i at høre om du har fundet årsag og løsning? :)

På forhånd tak og god weekend

Mvh.
Thomas
W205 C220D Bluetec Aut. Avantgarde
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af Morphy »

Ingen løsning desværre :)
peradel@jubii.dk
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. apr 2018, 21:16

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af peradel@jubii.dk »

Hej
Købte en E200 w212 fra 2012 for små 3 år siden. Den har nu kørt 400 kkm. Når hastigheden kom op over 90-100 km. I timen Begyndte der at komme en lyd fra bagenden og det minder om dit problem. Troede først det var et hjulleje, men endte med at tro det var kardan ledet. Den havde 4 rimelig nye vinterdæk som jeg tænkte jeg ville slide ned og så skifte til helårsdæk når de var færdige. I dec. Begyndte den at vrikke med både for og bagende så dækkene var nok skredet kasserne. Fik i jan 4 nye Continental helårsdæk fra T-Hansen på, og det er som at få en ny bil. Den flyder bare afsted og der er ikke en lyd ude bagfra.
Tja, ved ikke om det hjælper dig, men det kunne jo være at det var så simpelt.
Mvh Per
E200 w212, 206 st.car
krabbe
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12. aug 2012, 14:34

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af krabbe »

Hej Per,

Tak for input og forslag til løsning. Desværre er det ikke så simpelt på min. Der er prøvet med 3 forskellige sæt dæk, alle lejer er skiftet, kardanleje er ok.
Lyden er der tilstede ved alle hastigheder, når der blot er en lille smule struktur i vejoverfladen. På fuldstændig glat asfalt, er lyden næsten væk, men stadig tilstede.
Alt er umiddelbart tjekket uden at finde noget. Bilen er pt. på værksted, hvor der forsøges at finde en løsning.
Mvh. Thomas
W205 C220D Bluetec Aut. Avantgarde
Brugeravatar
liber
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. mar 2018, 08:22
Geografisk sted: Århus

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af liber »

Jeg haft et problem lignende dit, og jeg fandt fejlen - det var et udstødning varmeskjold, ved den bagerste potte der sad lidt løst.
E250 cgi w212 årg. 2009
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: Resonanslyd når man kører på motorvejen.?

Indlæg af Morphy »

Men så vidt jeg kan forstå på Thomas , så er bilen ny.

Min er en 18 model, samme issue . Men har mere eller mindre vænnet mig til det .
Besvar