Hvilken type dæk

Alt vedrørende teknik
Besvar
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Hvilken type dæk

Indlæg af Bent »

Jeg har en w211 e320cdi og jeg skal have købt nye sommerdæk. jeg kører ca. 25.000 km om året og jeg kan ikke nå at slide dækkene op, inden de går i stykker indvendig - det synes jeg er irriterend.
Er der nogen som kan oplyse, hvilken dæktype der ikke laver fladt sted på dækkene, når bilen har holdt natten over og som ligger under 70 db i støj.
dækkene bilen kører på, er 245/45 R17 w95
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Hvilken type dæk

Indlæg af Lars Hansen »

Hvis dine dæk laver "flat-spots" over natten, er det enten ultra bløde dæk eller enormt dårlig kvalitet du har haft på bilen !

Jeg har ALDRIG i de ca. 35 år jeg har haft biler (MANGE biler) oplevet at de har haft "flat-spots" selv ikke efter 2-3 ugers parkering når når jeg har været på ferie.

Men gå efter præmium mærker som Continental, Goodyear, Michelin, Bridgestone og Pirrelli.
Så går du ikke helt galt i byen.
Og du kan med fordel søge og købe her: www.daekonline.dk hvor du intaster dæk størrelse og så får du mulighed for at vælge dæk efter støj, egenskaber i vådt føre og brændstofforbrug.

personligt tænker jeg at prøve disse: https://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop ... p=R-334665

Dem har jeg kørt med tidligere og de siger ikke noget som helst og de står også fast når det regner.
Eneste problem jeg havde dengang jeg sidst kørte på FULDA-dæk var et stort slid pga. at de var meget bløde, men det var også i en turbo bombe af en Mitsubishi hvor der ikke blev sparet på brændstoffet... :mrgreen:
Men jeg forestiller mig, at disse dæk har bedre holdbarhed, med tanke på det højere load index og at der er sket en del med udviklingen på området på 20 år
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Harleygutten2017
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15. jan 2019, 18:24

Re: Hvilken type dæk

Indlæg af Harleygutten2017 »

Jeg ville så hellere bruge giga-daek.dk til at finde dæk, da de ligger lidt lavere i pris end dækonline.dk...
C117 Cla220 2017
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Hvilken type dæk

Indlæg af Bent »

En kommentar til Michelin dæk:

Vinterdækkene til min kones Renault, er Michelin. Dækkene er slidt 2/3 ned. Der er nu kommet sommerdæk på og Renault forhandleren oplyste, at vinterdækkene var ødelagt, de var sprunget i stållaget - altså inden i dækket

Mine Michelin-vinterdæk, på min egen bil, er nu i dag skiftet, på et dæk-værksted. Dækkene er slidt 50% ned og dækmanden oplyste, at dækkene er sprunget i stållaget. Dækmanden oplyste, at det skyldes små sten der går ind til stållaget og at der efterfølgende trækker vand ind og herved ruster stålet over - med det resultat, stållaget springer/ødelægges.
Dækfirmaet der er rimelig stort, oplyste at de ikke har solgt Michelin dæk i de sidste 3 - 4 år, pga dårlig kvalitet og mange reklamationer.

Samme historie har jeg med mine Michelin sommerdæk - 50% nedslidt og ødelagt pga sprunget stålindsat.

Jeg har nu fået SAVA sommedæk på, - håber de holder.

Og Michelin - det man kalder præmium dæk - for mit vedkommende, aldrig mere Michelin
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Hvilken type dæk

Indlæg af BWJ »

Der findes en glimrende søgefunktion her på forum 8) viewtopic.php?f=5&t=9603&p=42268#p42268
ZOOM ZOOM.
Bri_jac
Indlæg: 568
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Hvilken type dæk

Indlæg af Bri_jac »

Jeg har lige fået skiftet til nye Continental sommerdæk på min c-klasse.
De gamle dæk blev (købt og monteret sommer 2015) var Continental 225/45/17 91W, jeg mener der stod contisportcontact 5 på dækkene.
sommerdækkene nåede at køre i alt km 54.240 og ja de var slidt helt ned til slicks... men jeg er ganske tilfreds med Continental :-)
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 3. mar 2009, 15:27
Geografisk sted: Hvalsø

Re: Hvilken type dæk

Indlæg af Jan-DK »

Bent skrev: 28. mar 2019, 18:55 En kommentar til Michelin dæk:

Vinterdækkene til min kones Renault, er Michelin. Dækkene er slidt 2/3 ned. Der er nu kommet sommerdæk på og Renault forhandleren oplyste, at vinterdækkene var ødelagt, de var sprunget i stållaget - altså inden i dækket

Mine Michelin-vinterdæk, på min egen bil, er nu i dag skiftet, på et dæk-værksted. Dækkene er slidt 50% ned og dækmanden oplyste, at dækkene er sprunget i stållaget. Dækmanden oplyste, at det skyldes små sten der går ind til stållaget og at der efterfølgende trækker vand ind og herved ruster stålet over - med det resultat, stållaget springer/ødelægges.
Dækfirmaet der er rimelig stort, oplyste at de ikke har solgt Michelin dæk i de sidste 3 - 4 år, pga dårlig kvalitet og mange reklamationer.

Samme historie har jeg med mine Michelin sommerdæk - 50% nedslidt og ødelagt pga sprunget stålindsat.

Jeg har nu fået SAVA sommedæk på, - håber de holder.

Og Michelin - det man kalder præmium dæk - for mit vedkommende, aldrig mere Michelin
Det er lige godt for galt. Hehe
Nu har jeg arbejdet med dæk i over 15 år.
Og 80% af vores salg var Michelin.
Og vi solgte ca. 5000 dæk pr. år.
Jeg er dog stopper for ca. 5 år siden.

Vi havde måske 10 dæk om året hvor karkassen var defekt.
Hvis din bil ryster fra 20 km/t til omkring 50 km/t så har du et dæk som er "gået" i kassen.
Eller hvis den vipper fra side til side ved lav hastighed.

Du vil som sådan ikke mærke det ved 80 km/t og opefter.

Men pyt. Det er din bil og du ved bedst hvad der sker på dine biler.
Hilsen Jan Møller.
W 204 C 250 CDi 2010.
W 203 C 270 CDi 2003
W 124 300 TE 1987
W 123 300 TD 1980
W 110 190C 1961.
Brugeravatar
Slcharger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 4. maj 2019, 07:56

Re: Hvilken type dæk

Indlæg af Slcharger »

Bent, din CDI er magen til min.

Jeg har dog aldrig haft de problemer som du beskriver. Kører nogenlunde de samme km som dig, og et sæt sommerdæk holder 2 sæsoner.

Dækfabrikanterne udvikler og skifter hele tiden modeller, så det er svært at komme med en længere varende anbefaling. Har kørt næsten alt, dog altid premium dæk, og pt er der monteret Dunlop SP Sport på vognen. De kører ganske fortrinligt, støjer meget lidt, og står godt fast.

Kik efter støjtallet når du køber næste gang. Enten støjklasse A eller mindre end 71 dB.

Kim
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Besvar