AMG Line - vinterdæk ?

Alt vedrørende teknik
Besvar
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Morphy »

Hey alle sammen.

Jeg har en AMG Line fra 2018 ,som jeg her i februar har fået monteret nogle Rial 18" alufælge på til vinterdæk.

Spørgsmål går på ..

Bilen er født med sommerfælge med front 7,5 J x 18, bag 8,5 J x 18, altså smallere i fronten, og bredere bag på .
Dæk front 225/45/18 bag 245/40/18

Nu har jeg her i februar fået monteret Rial 18" alufælge med vinterdæk DUNLOP WINTERSPORT 5 245/40/18 97V hele vejen rundt.

Betyder det noget? Det er forhandleren der valgte det til bilen, da jeg ikke har den helt store forstand på det.

Når jeg kører så hører jeg bare for meget dækstøj . Det svinger meget, også afhængigt af hvad det er for noget asfalt man kører på.

Først troede jeg at der måske var noget galt, så vi kørte til Mercedes som var med ude og køre en tur. Uden at nævne noget da vi var ude at køre, så fortæller mekanikeren uden tvivl at det er højre forhjul som larmer, og hans forklaring var at dækket har rejst sig.

Vi fortsætter med at høre efter flere uger og får nu andre mekanikere til at kigge på problemet, og der er intet der har rejst sig. I følge 3 forskellige personer, er alle 3 enige om at dækket IKKE har rejst sig.

Har fælgbredde samt dæk etc noget at sige? I følge forhandleren ER fælgen type godkendt til vognen . Jeg undrer mig bare over hvorfor man ikke har monteret samme fælg størrelse for og bag med vinterdæk når nu vognen er født med det?

Det er ca. 4 uger siden nu, og vi reklamerede med det ca. 3 uger efter de blev monteret.

Formoder at man sagtens kan køre med 4 ens fælge og dæk uden problemer - AMG Line kommer bare med styling af AMG.

Pft

Thomas
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af BWJ »

Vinterdæk har alle dage sunget mere end sommerdæk :wink:
ZOOM ZOOM.
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Morphy »

Hehe ja det er jeg klar over - men man skal vel ikke sidde og blive møg irriteret over at køre med vinterdæk.

Har trods alt kørt med andre vinterdæk i livet, og det her.. er uacceptabelt . Det laaaaarmer...

:)
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af BWJ »

Morphy skrev: 14. mar 2019, 09:12 Hehe ja det er jeg klar over - men man skal vel ikke sidde og blive møg irriteret over at køre med vinterdæk.

Har trods alt kørt med andre vinterdæk i livet, og det her.. er uacceptabelt . Det laaaaarmer...

:)
Du har vel bare været heldig at få nogle effektive LAMEL-DÆK..........
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af tømreren »

Jeg vil også bemærke, jeg mener det er forventeligt, at SÅ brede vinterdæk må larme meget.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Eje2970 »

Kører selv med samme dæk i blot i en væsentlig smallere udgave, 205/55 16. På min er der ikke nogen væsentlig dækstøj uanset asfalttype eller fart. Støjen er IKKE mere markant end sommersutterne men lydbillede er nok lidt anderledes.
Tror ikke ens fælgbredde er problemet. Men normalt går man vel lidt ned i bredden når man skifter til vinterdæk. Jeg vil men at 4 stk 225 ville være et bedre valg.
Men hvis der er mistanke til et bestemt hjul kunne man jo hurtigt bytte lidt rundt og se om lyden flytter med.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Lars Hansen »

Havde ALDRIG købt så brede vinterdæk og slet ikke 18-tommer !
De SKAL støje, for der er ikke meget gummi til at absorberer støjen fra de langt større lameller.
16 max 17 tommer vinterdæk til en c-klasse og så meget smallere.
Hvis du skal køre på is og sne, vil du opdage hvor meget nemmere det er at køre i når dækkene er smalle, for så vil bilnes vægt ofte være mere end rigeligt til at komme igennem snedriverne.
Er dækkene for brede, virker de ligesom eskimoernes snesko.
Så rider bilen ovenpå driverne og får ikke ordentligt fodfæste og det er absolut ike anbefalelsesværdigt.
Derudover er 18 tommer dæk med god brede, langt dyrere end 16 tommer der er smalle...

Men jeg tviver på at det er dine dæk der larmer.
Det at lyden opstår når du kører over en hvis hastighed, får mig il at tænke på vindstøj i een ller anden form.
Jeg har aldrig haft dæk der "fløjter", men ofte haft andre problemer med netop den slags lyde og det drejer sig ofte om forruden, evt. soltag, lister der ikke sidder rigtigt, lygter der ikke er monteret 100% korrekt, kølergitter eller plastgitre nede ved tågelygterne eller et bundskjold som ikke er monteret helt efter forskrifterne.
Kort sagt, alle de steder der fiser luft forbi og mulighederne er mange.

Men du skal søge højt og lavt og lokaliserer nogenlunde hvor lyden kommer fra, for det kan lette det for mekanikeren der på et tidspunkt skal udbedre den fejl der får lyden til at opstå.
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Morphy »

Tak for input .

Nu er vognen lige blevet et år gammel , og der er ikke noget der hænger eller ikke er monteret ordenligt etc .

Der er ingen støj fra vinduerne .

Vognen kan ikke monteres med 16” - for småt til vognen pga AMG størrelsen af bremsekaliberne . Vognen er født med 18” alufælge, så det det er ikke noget jeg har valgt .

245 er også noget vognen er født med på sommerdækkene.

Så om de er alt for brede - tja det er Mercedes der har født vognen med de dæk :) .

Jeg må bare skrue lidt op for musikken . :)

Tak for input :)
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Morphy »

Prøvede faktisk samme type vogn i dag , dog en ældre model.

Den havde 225 på 17” og der var slet ikke samme støj. Så jeg må konkludere at det er mine dæk og pga breden de larmer :)

Samme dæk mærke
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af tømreren »

Morphy skrev: 16. mar 2019, 14:02 Vognen er født med 18” alufælge, så det det er ikke noget jeg har valgt .

245 er også noget vognen er født med på sommerdækkene.

Så om de er alt for brede - tja det er Mercedes der har født vognen med de dæk :)
Dette er jo ikke ensbetydende med, du SKAL montere vinterdæk i bredde 245.

Og lur mig, om ikke du kunne have knebet en 17 tommer fælg på....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Morphy »

Måske måske - men vi overlever med 18" og støjen...

Kan jeg smide 225 på de fælge ?

Og igen tak for inputs :)
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af tømreren »

Det kommer an på hvor brede de er.

Og jeg erindrer ikke hvilken maksimal bredde man anbefaler til 225. Du skulle jo nødig ende ud i en 'tysker montering', hvor slidbanen ligger flere centimeter indenfor fælgkanten....

Måske andre herinde kan svare på dette.
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Brugeravatar
liber
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. mar 2018, 08:22
Geografisk sted: Århus

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af liber »

Hvor brede er dine fælge ?
Jeg har fundet nogle gamle noter frem, fra dengang jeg nørdede i dæk:
Mercedes dæk/fælge
Originalt: 225/55/16 95w ... 16” , H2, ET= 48, centerhul = 66.6, brede 7.5”
(Vinter 95H)
Alternativer:
205/60/16 95v ... 16” , H2, ET= 38, centerhul = 66.6, brede 7.0
225/50/17 ... 17” , H2, ET= 48, centerhul = 66.6, brede 7.5/8,0
245/45/17 ... 17” , H2, ET= 48, centerhul = 66.6, brede 8,0/8,5

Se evt. På : http://www.daekberegner.dk/
E250 cgi w212 årg. 2009
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Morphy »

Godt spørgsmål - aner jeg sku ikke :(

Det eneste jeg ved er at det er en Rial fælg i 18”

Sidder på en c200 som originalt er født med 18” sommersutter .

Men det kan jeg undersøge nærmere når jeg engang skal have nye vinterdæk :) .

Synes ikke at jeg vil forstyrre jer mere med det her . Ligemeget hvad , så får jeg dem ikke byttet m.m jeg vil betale en merpris for nye dæk for 2500,- yderligere .

Det gider jeg ikke , kører dem til de er slidt :)

Tusind tak for jeres feedback .
Morphy
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14. jan 2019, 10:34

Re: AMG Line - vinterdæk ?

Indlæg af Morphy »

Hey igen.

Nu har jeg fået sat mine originale sommerfælge på med sommerdæk som ser fine ud, men den irriterende lyd er der stadigvæk .

Jeg bliver simpelthen idiot at at høre på det når jeg kører.

Er der en mekaniker som vil med ud og tøffe en lille tur? Gerne Kbh området.

Jeg har seriøst brug for at lokalisere det her problem.

Nu har jeg 18" AMG fælge på med 7,5Jx18 med 225/45/18 front og 8,5Jx18 med 245/40/18 bag.

Vi troede først efter at vinterdækkene kom på som I kan læse i tråden her, at det var dem som lavede den støj, men støjen er der altså stadigvæk.

Vognen har MO dæk på , originale monteret fra fabrikken.

Sidst jeg havde Mercedes til at kigge på det, der sagde Mercedes CPH i Ishøj at dækket havde rejst sig, og det passede altså ikke....

Giver gerne en lille skilling for din tid.

Pft
Besvar