W211 5 trins aut. Gearkasse

Alt vedrørende teknik
Besvar
K.lund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 28. dec 2017, 16:26

W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af K.lund »

Hej med jer.

Jeg har et større problem med min 5 trins aut. kasse. Jeg har længe gået i den tro at jeg havde et tændingsproblem som blev værre når bilen blev driftvarm. Men efter udlæsning af styringen blev jeg oplyst at det var gearkassen der brokkede sig over nogle sensorfejl. Det der undre mig mest, er at jeg skiftede gearkasse for 3 måneder siden og præcis samme fejl gør sig gældende på den “nye” tænker om der er noget styring der ikke er inde i gearkassen som kan skabe problemer? Jeg har meget lidt lyst til at lade nogen mekaniker gå amok på min gearkasse uden jeg kender et nogenlunde beløb på rep.

Jeg håber, nogen her kan spotte hvad problemet er ud fra det beskrevne og stil meget gerne spørgsmål hvis der er tvivl.

På forhånd tak

Kjeld
W211
E500 årgang 2003
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af BWJ »

Bedste og billigste løsning vil være - tester på.
ZOOM ZOOM.
tømreren
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 12. nov 2012, 12:44
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af tømreren »

Ja, tester på.

Men har har du udskiftet til komplet ny eller renoveret, med kontaktplade, ventiler osv., eller er disse dele genbrugt?
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
K.lund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 28. dec 2017, 16:26

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af K.lund »

Tak for svar

Jeg købte en brugt gearkasse og fik den monteret. Der er ikke flyttet noget fra den ene gearkasse til den anden. Gearkassen skulle have kørt ca 150.000 hvilket jeg naturligvis ikke kan være sikker på.

Det undre mig at præcis samme fejl forefindes på begge gearkasser og det får mig til at tænke på om det sidder andet styring uden for gearkassen
E500 årgang 2003
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af BWJ »

Du kan ikke fastslå om kassen har fejl eller ej før adaptioner er kørt ind på den "nye" kasse, -tingene skal passe sammen før man dømmer fejl.
ZOOM ZOOM.
K.lund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 28. dec 2017, 16:26

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af K.lund »

Hej BWJ

Det bliver du nød til at forklare? Hvad er adaptioner og hvad betyder de for evt. Fejl?

Gearkassen blev reset og tømt for al hukommelse og skulle lære helt forfra og den laver stadig den samme ballade 14 dage efter.
E500 årgang 2003
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af BWJ »

K.lund skrev: 10. apr 2019, 21:37 Hej BWJ

Det bliver du nød til at forklare? Hvad er adaptioner og hvad betyder de for evt. Fejl?

Gearkassen blev reset og tømt for al hukommelse og skulle lære helt forfra og den laver stadig den samme ballade 14 dage efter.
Indkørsel af adaptioner foregår med en STAR tester under kørsel, hvor der er placeret en kompetent persom som passager bag tastaturet. 8)
Adaptioner er skiftetider ved en bestemt momentkurve/omdr. og det SKAL passe sammen for at få bløde skift, jeg er ikke helt med på det du skriver om hukommelsen er resat, der er ikke hukommelse indbygget i gearkassen, den sidder i modul i motorstyringen.
I gearkassen sidder kun solenoider (magnetventiler) på en "printplade" og ingen anden elektronik.
ZOOM ZOOM.
K.lund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 28. dec 2017, 16:26

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af K.lund »

Mange tak. Det gav pludselig mere mening. Kan det så tænkes at modulet i motorstyringen til gearkassen har en fejl? Problemet er gået fra en gearkasse til en anden. Gearene hakker og den glider i gearene under kørsel. Som om den gerne vil skifte gear, men ikke gør det. Selv i 5 gear. Problemet bliver værre og værre som bilen bliver driftvarm. Håber det giver mening
E500 årgang 2003
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: W211 5 trins aut. Gearkasse

Indlæg af BWJ »

K.lund skrev: 13. apr 2019, 14:41 Mange tak. Det gav pludselig mere mening. Kan det så tænkes at modulet i motorstyringen til gearkassen har en fejl? Problemet er gået fra en gearkasse til en anden. Gearene hakker og den glider i gearene under kørsel. Som om den gerne vil skifte gear, men ikke gør det. Selv i 5 gear. Problemet bliver værre og værre som bilen bliver driftvarm. Håber det giver mening
Du bliver nødt til at gøre som jeg skrev i 2´indlæg, - eller leve med det 8)
ZOOM ZOOM.
Besvar