Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 3. mar 2009, 15:27
Geografisk sted: Hvalsø

Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Jan-DK »

Hej.

Jeg har en lille udfordring.
Når jeg tager mb,en fra helt kold og starter, sætter i gear hugger den så hårdt at motoren går i stå.
Så tilbage til P og derefter til D og den trækker "hårdt".
Det er ikke nemt at vurdere hvor hårdt med det er noget mere end normalt ved varm motor.

Efter ganske kort kørsel er der ingen problemer.

Jeg vil lige prøve i morgen af starte den op og lad den står i ca.
sec. og se om den lave samme nummer.

Der er lige skiftede olie og filter for ca 10000 km siden.
Mb,en har trillet 365000 km.

Jeg har en anelse om det kan være for lidt olie på kassen.

Men er der andre gode bud. :mrgreen:
Hilsen Jan Møller.
W 204 C 250 CDi 2010.
W 203 C 270 CDi 2003
W 124 300 TE 1987
W 123 300 TD 1980
W 110 190C 1961.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af BWJ »

Jan-DK skrev: 30. apr 2019, 12:37 Hej.

Jeg har en lille udfordring.
Når jeg tager mb,en fra helt kold og starter, sætter i gear hugger den så hårdt at motoren går i stå.
Så tilbage til P og derefter til D og den trækker "hårdt".
Det er ikke nemt at vurdere hvor hårdt med det er noget mere end normalt ved varm motor.

Efter ganske kort kørsel er der ingen problemer.

Jeg vil lige prøve i morgen af starte den op og lad den står i ca.
sec. og se om den lave samme nummer.

Der er lige skiftede olie og filter for ca 10000 km siden.
Mb,en har trillet 365000 km.

Jeg har en anelse om det kan være for lidt olie på kassen.

Men er der andre gode bud. :mrgreen:
Har du forsøgt "Adaptive reset" ?, søg her på sitet.
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Slcharger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 4. maj 2019, 07:56

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Slcharger »

Når du skriver at "de" har skiftet olie og filter for 10000 km sidden, hvem er så "de" ?

Hvilken olie har de hældt på ?

Har du fået skiftet olie på kassen før ?

Har du et nummer på kassen (722. ??? ) og et serie # ?

Kim
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 3. mar 2009, 15:27
Geografisk sted: Hvalsø

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Jan-DK »

De er: Sæd Autoservice.
Som åbenbart også er godkendt til Mb service.

722-646 08 076164
ATF 134

Og som jeg kan se er olie på gear skiftede ved hver 50000 km.
Det er så sidst skiftede ved MB ved 200000 km og så her sidst ved 359000 km.

Og den er passet fra MB side af fra ny til 253000 kr.
Det er en gammel taxi.

Og der er service fuldt ud.

Og Sæd autoservice har skiftede olie filter på både motor og gear ved 359000 km.
Dette er lavet den 09-01-2019 og så har den kun køre 6000 km siden.
Hilsen Jan Møller.
W 204 C 250 CDi 2010.
W 203 C 270 CDi 2003
W 124 300 TE 1987
W 123 300 TD 1980
W 110 190C 1961.
Brugeravatar
Slcharger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 4. maj 2019, 07:56

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Slcharger »

Nu er ATF olie ikke bare ATF olie, selvom den er mærket ATF 134. Det er MB Approval 236.?? der gælder ( det er typisk serie # afhængigt ).

Flere ATF olier reklamerer med at de er MB godkendt, men er det faktisk ikke. Det er typisk de billige olier.
Det der er vigtigt, er at olien har et højt viskositets index, dvs. at den ændrer mindst mulig viskositet ved temperaturskift, fra warm til kold. En billig olie kan sagtens have et lavt viskositets indeks ( typisk 115-125 ) hvor en dyr olie har op imod 175.
Vigtigt er også viskositet i kold tilstand, typisk opgivet ved 40 grader C. ( god olie ligger under 20 cSt. ).

Det du oplever, kan sagtens føres tilbage til en tyk olie, i kold tilstand. Jeg tror ikke der mangler olie, så ville du have de samme, eller næsten samme symtomer ved varm tilstand.

Ved du hvilket fabrikat og betegnelse olie der er fyldt på ?

Mange tror at automat gearkasser er ligeglade med den olie der bliver fyldt på, men det er faktisk sådan, at nu ældre kassen bliver, nu flere km den har kørt, nu bedre olie kræver den for at fungere gnidningsløst.

Jeg vil prøve om jeg kan hitte den korrekte MB approval kode til din kasse.

Kim
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 3. mar 2009, 15:27
Geografisk sted: Hvalsø

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Jan-DK »

Jeg kan se på de udskrifter at det er Mb i Herlev som har udført alle service undtagen det sidste.

Mon ikke de har styr på hvad olie der skal på sådan en fætter.

Og der står ikke på udskrifterne hvad type olie sådan mere specifikt hvad der er for en olie.
Hilsen Jan Møller.
W 204 C 250 CDi 2010.
W 203 C 270 CDi 2003
W 124 300 TE 1987
W 123 300 TD 1980
W 110 190C 1961.
Brugeravatar
Slcharger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 4. maj 2019, 07:56

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Slcharger »

Ja, sidste service er udført ved Sæd Autoservice, og de er mig bekendt ikke aut. Mercedes servicecenter. De er medlem af Automester kæden.

De ligger meget tæt på grænsen til Tyskland, og er i direkte konkurrence med de Tyske værksteder. Det er en udfordring på priserne. Uden at jeg skal skubbe dem noget i skoene, så kunne det godt tænkes at det er konkurrence produkter der bliver brugt.

Det er din bil, du bestemmer.

Personligt bruger jeg 100% syntetisk ATF olie på mine kasser. Ikke fuldsyntetisk, det er nemlig ikke syntetisk baseolie der bliver brugt der.
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 3. mar 2009, 15:27
Geografisk sted: Hvalsø

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Jan-DK »

Så fik jeg købe en olie pind ved Gørløse. 100,00 kr. Det er da til at overkommer.

I gearkassen med den og op igen.
Fuld til op over begge øre. Ved kold motor.

Fik suget ca. 1 liter op og derefter en måling igen.
Denne gang var den på max mærket ved de 25 grader.

Og nu "hugger" den slet ikke så hårdt ved kold motor.

Men det må konen lige tester i morgen. :mrgreen:
Hilsen Jan Møller.
W 204 C 250 CDi 2010.
W 203 C 270 CDi 2003
W 124 300 TE 1987
W 123 300 TD 1980
W 110 190C 1961.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af BWJ »

Slcharger skrev: 4. maj 2019, 18:01 Ja, sidste service er udført ved Sæd Autoservice, og de er mig bekendt ikke aut. Mercedes servicecenter. De er medlem af Automester kæden.

De ligger meget tæt på grænsen til Tyskland, og er i direkte konkurrence med de Tyske værksteder. Det er en udfordring på priserne. Uden at jeg skal skubbe dem noget i skoene, så kunne det godt tænkes at det er konkurrence produkter der bliver brugt.

Det er din bil, du bestemmer.

Personligt bruger jeg 100% syntetisk ATF olie på mine kasser. Ikke fuldsyntetisk, det er nemlig ikke syntetisk baseolie der bliver brugt der.
Citat "Personligt bruger jeg 100% syntetisk ATF olie på mine kasser. Ikke fuldsyntetisk" - den lader vi lige stå et øjeblik :shock: :lol: :lol:
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Slcharger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 4. maj 2019, 07:56

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Slcharger »

Jeg skal da gerne forklare dig forskellen BW.

100% syntetisk olie, er baseret på Polyalphaolefin (POA) og er den originale fuldsyntetiske olie som Mobil kom med tilbage i firserne ( Mobil 1 ), og som stadigvæk regnes for den "ægte" syntetiske olie".

Castrol fik ændret reglerne for andvendelse af termen "Fullsyntetisk olie" for år tilbage ( de er store og har meget magt, også overfor SAE ) således at alt hvad der idag sælges som fuldsyntetisk olie kun er mineralsk olie med en forstærket additivpakke. Det har ikke en skid at gøre med POA olie.

Så derfor, 100% syntetisk olie er idag betegnelsen for den ægte POA olie, og ikke det bras de kalder fuldsyntetisk oile.

Jeg tilgiver dig din sarkasme, eftersom jeg går ud fra at den bunder i uvidenhed.

SLc.
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af BWJ »

Slcharger skrev: 23. jul 2019, 22:14 Jeg skal da gerne forklare dig forskellen BW.

100% syntetisk olie, er baseret på Polyalphaolefin (POA) og er den originale fuldsyntetiske olie som Mobil kom med tilbage i firserne ( Mobil 1 ), og som stadigvæk regnes for den "ægte" syntetiske olie".

Castrol fik ændret reglerne for andvendelse af termen "Fullsyntetisk olie" for år tilbage ( de er store og har meget magt, også overfor SAE ) således at alt hvad der idag sælges som fuldsyntetisk olie kun er mineralsk olie med en forstærket additivpakke. Det har ikke en skid at gøre med POA olie.

Så derfor, 100% syntetisk olie er idag betegnelsen for den ægte POA olie, og ikke det bras de kalder fuldsyntetisk oile.

Jeg tilgiver dig din sarkasme, eftersom jeg går ud fra at den bunder i uvidenhed.

SLc.
Ja det er klart total uvidenhed, jeg aner intet om MB, -tør man spørge hvilken 100% syntetisk ATF olie du benytter.
Undskyld min uvidenhed, men roder du ikke lidt rundt i bogstaverne, det hedder PAO (Polyalphaolefin)
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
Slcharger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 4. maj 2019, 07:56

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Slcharger »

Ja, det hedder PAO og ikke POA. Gammel vane holder ved :roll:

Mine anmærkninger gælder alle former for automotive olier, ikke kun ATF men også motorolier f.eks.

Jeg bruger Motul ATF VI 100% syntetisk ATF ( godkendt iht. MB 236.14 ) til 722.904 7G-tronic.

SLc.
2009 SL500, 2005 E320CDI, 2009 Triumph Thunderbird.
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: Gearkasse automat "hugger" fra kold. C 250 CDi 204

Indlæg af Eje2970 »

Interessant. Jeg har godt nok undret mig over de to betegnelser syntetisk og fuldsyntetisk. Har brugt Mobil 1 (som motor olie) de sidste ca. 30 år og har kun godt at sige om den. Kunne ikke drømme om at spare lidt småpenge ved at en gammeldags mineralsk olie.

Ellers en opdateret site https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_oil. Og det er ikke lige de første sites man får hvis man søger på forskellen mellem de to typer olie som beskriver denne forskel.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
Besvar