Side 1 af 1
Varierende oliestand.
: 20. mar 2008, 21:40
af Administrator
Når jeg hiver oliepinden til motorolien får jeg 2 forskellige aflæsninger. :
- Hvis jeg sætter oliepinden helt i og trækker den op næsten med det samme er standen midtvejs mellem min. og max.
- Lader jeg derimod pinden sidde 2-3 sekunder inden jeg aflæser, er oliestanden næsten ved max.
Det virker som at olien "kravler" op ad pinden.???
Det irriterer mig, da jeg ikke kan gennemskue hvilken måling der er den korrekte.
: 20. mar 2008, 23:57
af Administrator
Lyder spøjst, men vil da mene at oliestanden efter et par sekunder er korrekt.
Hvilken olie bruger du, og kontrollerer du olie ved varm eller kold motor.
Jeg spørger fordi det virker som din olie er lidt tyk.
: 21. mar 2008, 08:26
af Administrator
Olien er checket med kold motor.
Jeg kører på Mobil Synt S 5w40, helsyntetisk.
Mener du, at hvis jeg måler ved varm motor vil aflæsningerne blive ens.??
(Ifølge bogen skal olien måles varm, men jeg er ikke så god til at huske det når jeg kommer hjem efter en køretur. Jeg går efter at oliestanden ved kold motor skal være midvejs, så standen ikke kommer over max. ved varm motor)
: 21. mar 2008, 15:02
af Administrator
Hvis målingen skal være 100% iorden, skal olietemp. være ca. 80 grader og lige under max stregen.
Hvis oliestanden er ca. max ved kold motor, vil den stige markant ved varm motor da olien udvider sig. I værste tilfælde bliver olien pisket så der kommer luftbobbler og dermed nedsat smørring.
Og ved en diesel maskine kan det blive endnu værre da den også kan begynde at køre på oliedampene og går i selvsving indtil den brækker sig!!!
: 22. mar 2008, 15:25
af Administrator
V6 CDI skrev:
Og ved en diesel maskine kan det blive endnu værre da den også kan begynde at køre på oliedampene og går i selvsving indtil den brækker sig!!!
Jeg har godt hørt om nogle skrækhistorier, hvor motoren gik amok og bare tog omdrejninger til den havde ædt al olien.
Nå, men nu tog jeg mig selv i nakken og aflæste olien efter en god køretur, og nu var oliestanden ens lige meget hvordan jeg målte den.
Og den var lige under max. ved driftvarm motor, så jeg slap for at tappe olie af. Fremover må jeg kontrollere olienstanden når den er driftvarm. Motoren skulle jo gerne nå at runde 500.000km, og det gør den jo næppe, hvis oliestanden er ikke er aflæst korrekt .(Har pt. gået 134.000 km.)