Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Alt vedrørende teknik
Besvar
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af Morten »

På min W212 E-klasse fra 2011 oplever jeg efter 5-15 min. drift, hvor klimaanlægget har kølet bilen ned til den valgte temperatur, og klimaanlægget slår over på (lidt) varme for at fastholde temperaturen - at højre side af forruden og forreste siderude begynder at dugge til. (Se billederne)
Samtidigt kommer der lidt damp eller røg ud af friskluftdyserne, og igen kun i højre side.
Derudover kommer der samtidigt en let sødlig lugt i kabinen - mest som kølervæske - men der bruger intet vand!
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende, og har en løsning?
Eller, er der blot nogen der har et bud på hvad fejlen kan være?


Detaljeret:
Umiddelbart vil man tro, at der er en utæthed i kølersystemet, og i særdeleshed at varmelegement/varmeveksleren inde i varmekassen var utæt, som så kan danne denne meget fugtige luft, der dugger ruderne og giver den let svævende damp/røg fra friskluftventilerne. Men, mit Mercedes værksted har fejlsøgt på den i 2½ time uden resultat. Alle samlinger i kølersystemet er tætte, og kølersystemet er trykprøvet over lang tid uden at tabe tryk. Derudover bruger den ingen vand. Vandstanden i ekspansionsbeholder er uændret. Så det tyder ikke på at der er en utæthed i kølersystemet, men kan man blive snydt af en trykprøvning?
En anden bemærkelsesværdig ting er, at det KUN er i højre side af bilen, og der er (som det fremgår på billedet) en knivskarp grænse midt på forruden, der deler dugget forrude i højre side med klar forrude i venstre side. Når man "lugter" til siderudeventilen i venstre side og den venstre i midterkonsollen lugter det normalt, men luften der kommer ud af den højre ventil i midterkonsollen, samt højre siderudeventil, lugter lidt af kølervæske. Luftmængden der kommer ud er ens i begge sider, så det tyder ikke på at der er noget der er stoppet til. Hvordan kan det forekomme kun i højre side, og ikke i venstre?
Jeg har haft pollenfiltret ude, og det er knastørt. Mig bekendt filtrerer det al luft - også i venstre side, hvor det er fint, så mistanken om et stoppet pollenfilter har jeg også lagt på hylden. Det er da lidt snavset og skal nok skiftes ved næste service, men der er passage.
Kan lugten være utæt kølemiddel fra klimaanlægget? Kan man lugte det? Hvis det var dét og det stille og roligt slap ud, ville den nok holde op med at køle på et tidspunkt, men den kan fortsat lave polarkulde på varme sommerdage. Så dét tror jeg heller ikke på.
Sænker jeg temperaturen igen et par grader, og hæver den igen tilbage til samme niveau for at aktivere varmen lidt, ser det ikke ud til at jeg kan genskabe problemet under fortsat drift. Det sker tilsyneladende kun efter at motoren er kold, kabinen er varm, og der skal køles ned, og så kommer det når den når sin valgte temperatur og tilfører lidt varme.
Ved at sætte fuld blæs på med enten masser af varme, eller kold tør luft, kan jeg som regel på fjernet duggen og lugten i kabinen efter ca. 5 minutter.
Men, det er voldsomt irriterende, hvorfor alle gode bud er velkomne.
Bemærk den knivskarpe opdeling af duggen midt på ruden, hvor duggen KUN sætter sig i højre side.
Bemærk den knivskarpe opdeling af duggen midt på ruden, hvor duggen KUN sætter sig i højre side.
Duggen fra siderudeventilen er mest tydelig på den forreste del af sideruden, da det kommer ud af ventilen.
Duggen fra siderudeventilen er mest tydelig på den forreste del af sideruden, da det kommer ud af ventilen.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af BWJ »

Opdelingen er fordi du har 2 ell. 4 zoners klima, duggen får du fordi den fint køler ned, men pga defekt duoventil der ikke kolder tæt lukker den lidt varm luft ind på den kolde rude i den zone, og det giver kondens/dug..
Med en tester vil du kunne se problemet.
ZOOM ZOOM.
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af Morten »

Tak BWJ.
Det var meget konkret, som jeg vil bede mit Mercedes værksted forfølge.
Det undrer mig dog - positivt - at man kan finde fejlen på omtalte duoventil med testeren (som vel er STAR testeren?), og at mit vellidte værksted ikke selv har været den vej. Men ingen er fuldkommen :)
Men, kan den smule varme luft forklare både dampen/røgen ud af ventilerne - og i særdeleshed den lidt "varmt-søde" lugt, når det sætter ind?
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af Morten »

Update:
Jeg har nu haft fat i mit udmærkede værksted, Gørløse Autoimport, der fortæller at der ikke er en duoventil på en 212'er. Den regulerer med spjæld.
Så det kan ikke være en duoventil, der er fejlramt - så er der andre bud derude folkens?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af BWJ »

Morten skrev: 1. jul 2019, 10:11 Update:
Jeg har nu haft fat i mit udmærkede værksted, Gørløse Autoimport, der fortæller at der ikke er en duoventil på en 212'er. Den regulerer med spjæld.
Så det kan ikke være en duoventil, der er fejlramt - så er der andre bud derude folkens?
Spjæld eller ventil, funktionen er den samme !, går ikke ud fra at det er Stefan derude fra du har talt med ?
ZOOM ZOOM.
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af Morten »

BWJ, kan du konkretisere hvilket spjæld, der udgør samme funktion som duoventilen? Tegning, reservedelsnummer eller andet vil være velkomment.
Er det noget der skal skiftes separat, eller er det en del af varmekassen, der i så fald skal skiftes komplet?
Da varmekassen mig bekendt kun kan skiftes ved at demontere hele instrumentbordet, som er en større omgang; hvor sidder spjældet og hvordan skiftes det hvis det sidder separat?
Og, kan den smule varme luft forklare både dampen/røgen ud af ventilerne - og i særdeleshed den lidt "varmt-søde" kølervæskelignende-lugt, når det sætter ind?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af BWJ »

Morten skrev: 1. jul 2019, 18:51 BWJ, kan du konkretisere hvilket spjæld, der udgør samme funktion som duoventilen? Tegning, reservedelsnummer eller andet vil være velkomment.
Er det noget der skal skiftes separat, eller er det en del af varmekassen, der i så fald skal skiftes komplet?
Da varmekassen mig bekendt kun kan skiftes ved at demontere hele instrumentbordet, som er en større omgang; hvor sidder spjældet og hvordan skiftes det hvis det sidder separat?
Og, kan den smule varme luft forklare både dampen/røgen ud af ventilerne - og i særdeleshed den lidt "varmt-søde" kølervæskelignende-lugt, når det sætter ind?
stelnr. ?
ZOOM ZOOM.
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af Morten »

Stelnr. er: WDD2122021A561932
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af BWJ »

Stellmotor der regulerer spjæld har nr. 190 på tegning og kan have nr. A 221 906 69 00 - skal tjekkes da der findes 5 forskellige.
Vær sikker på at dit kondensdræn også virker, og ikke er stoppet, nr. 170 på tegning.
Kan ikke forklare den sødlige duft, når du er 100% sikker på at varmekreds er tæt :!:
Vedhæftede filer
B83035000056.120801.png
ZOOM ZOOM.
Morten
Indlæg: 22
Tilmeldt: 27. apr 2014, 22:22

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af Morten »

Tak for specifikationen, BWJ.
Ved du om man kan skifte denne stellmotor, nr. 190, uden af tage hele instrumentbordet ud - eller SKAL det hele ud for at komme til?
Hvis stellmotoren er defekt - vil det da kunne forekomme, at det netop kun forekommer i højre side - eller ville det så netop forekomme i begge sider?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212

Indlæg af BWJ »

Morten skrev: 1. jul 2019, 20:07 Tak for specifikationen, BWJ.
Ved du om man kan skifte denne stellmotor, nr. 190, uden af tage hele instrumentbordet ud - eller SKAL det hele ud for at komme til?
Hvis stellmotoren er defekt - vil det da kunne forekomme, at det netop kun forekommer i højre side - eller ville det så netop forekomme i begge sider?
Kan skiftes men besværligt, tjek først dit kondensafløb og derefter tester på !
ZOOM ZOOM.
Besvar