Dug på HØJRE side af forrude - damp/røg i kabinen W212
: 28. jun 2019, 22:24
På min W212 E-klasse fra 2011 oplever jeg efter 5-15 min. drift, hvor klimaanlægget har kølet bilen ned til den valgte temperatur, og klimaanlægget slår over på (lidt) varme for at fastholde temperaturen - at højre side af forruden og forreste siderude begynder at dugge til. (Se billederne)
Samtidigt kommer der lidt damp eller røg ud af friskluftdyserne, og igen kun i højre side.
Derudover kommer der samtidigt en let sødlig lugt i kabinen - mest som kølervæske - men der bruger intet vand!
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende, og har en løsning?
Eller, er der blot nogen der har et bud på hvad fejlen kan være?
Detaljeret:
Umiddelbart vil man tro, at der er en utæthed i kølersystemet, og i særdeleshed at varmelegement/varmeveksleren inde i varmekassen var utæt, som så kan danne denne meget fugtige luft, der dugger ruderne og giver den let svævende damp/røg fra friskluftventilerne. Men, mit Mercedes værksted har fejlsøgt på den i 2½ time uden resultat. Alle samlinger i kølersystemet er tætte, og kølersystemet er trykprøvet over lang tid uden at tabe tryk. Derudover bruger den ingen vand. Vandstanden i ekspansionsbeholder er uændret. Så det tyder ikke på at der er en utæthed i kølersystemet, men kan man blive snydt af en trykprøvning?
En anden bemærkelsesværdig ting er, at det KUN er i højre side af bilen, og der er (som det fremgår på billedet) en knivskarp grænse midt på forruden, der deler dugget forrude i højre side med klar forrude i venstre side. Når man "lugter" til siderudeventilen i venstre side og den venstre i midterkonsollen lugter det normalt, men luften der kommer ud af den højre ventil i midterkonsollen, samt højre siderudeventil, lugter lidt af kølervæske. Luftmængden der kommer ud er ens i begge sider, så det tyder ikke på at der er noget der er stoppet til. Hvordan kan det forekomme kun i højre side, og ikke i venstre?
Jeg har haft pollenfiltret ude, og det er knastørt. Mig bekendt filtrerer det al luft - også i venstre side, hvor det er fint, så mistanken om et stoppet pollenfilter har jeg også lagt på hylden. Det er da lidt snavset og skal nok skiftes ved næste service, men der er passage.
Kan lugten være utæt kølemiddel fra klimaanlægget? Kan man lugte det? Hvis det var dét og det stille og roligt slap ud, ville den nok holde op med at køle på et tidspunkt, men den kan fortsat lave polarkulde på varme sommerdage. Så dét tror jeg heller ikke på.
Sænker jeg temperaturen igen et par grader, og hæver den igen tilbage til samme niveau for at aktivere varmen lidt, ser det ikke ud til at jeg kan genskabe problemet under fortsat drift. Det sker tilsyneladende kun efter at motoren er kold, kabinen er varm, og der skal køles ned, og så kommer det når den når sin valgte temperatur og tilfører lidt varme.
Ved at sætte fuld blæs på med enten masser af varme, eller kold tør luft, kan jeg som regel på fjernet duggen og lugten i kabinen efter ca. 5 minutter.
Men, det er voldsomt irriterende, hvorfor alle gode bud er velkomne.
Samtidigt kommer der lidt damp eller røg ud af friskluftdyserne, og igen kun i højre side.
Derudover kommer der samtidigt en let sødlig lugt i kabinen - mest som kølervæske - men der bruger intet vand!
Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende, og har en løsning?
Eller, er der blot nogen der har et bud på hvad fejlen kan være?
Detaljeret:
Umiddelbart vil man tro, at der er en utæthed i kølersystemet, og i særdeleshed at varmelegement/varmeveksleren inde i varmekassen var utæt, som så kan danne denne meget fugtige luft, der dugger ruderne og giver den let svævende damp/røg fra friskluftventilerne. Men, mit Mercedes værksted har fejlsøgt på den i 2½ time uden resultat. Alle samlinger i kølersystemet er tætte, og kølersystemet er trykprøvet over lang tid uden at tabe tryk. Derudover bruger den ingen vand. Vandstanden i ekspansionsbeholder er uændret. Så det tyder ikke på at der er en utæthed i kølersystemet, men kan man blive snydt af en trykprøvning?
En anden bemærkelsesværdig ting er, at det KUN er i højre side af bilen, og der er (som det fremgår på billedet) en knivskarp grænse midt på forruden, der deler dugget forrude i højre side med klar forrude i venstre side. Når man "lugter" til siderudeventilen i venstre side og den venstre i midterkonsollen lugter det normalt, men luften der kommer ud af den højre ventil i midterkonsollen, samt højre siderudeventil, lugter lidt af kølervæske. Luftmængden der kommer ud er ens i begge sider, så det tyder ikke på at der er noget der er stoppet til. Hvordan kan det forekomme kun i højre side, og ikke i venstre?
Jeg har haft pollenfiltret ude, og det er knastørt. Mig bekendt filtrerer det al luft - også i venstre side, hvor det er fint, så mistanken om et stoppet pollenfilter har jeg også lagt på hylden. Det er da lidt snavset og skal nok skiftes ved næste service, men der er passage.
Kan lugten være utæt kølemiddel fra klimaanlægget? Kan man lugte det? Hvis det var dét og det stille og roligt slap ud, ville den nok holde op med at køle på et tidspunkt, men den kan fortsat lave polarkulde på varme sommerdage. Så dét tror jeg heller ikke på.
Sænker jeg temperaturen igen et par grader, og hæver den igen tilbage til samme niveau for at aktivere varmen lidt, ser det ikke ud til at jeg kan genskabe problemet under fortsat drift. Det sker tilsyneladende kun efter at motoren er kold, kabinen er varm, og der skal køles ned, og så kommer det når den når sin valgte temperatur og tilfører lidt varme.
Ved at sætte fuld blæs på med enten masser af varme, eller kold tør luft, kan jeg som regel på fjernet duggen og lugten i kabinen efter ca. 5 minutter.
Men, det er voldsomt irriterende, hvorfor alle gode bud er velkomne.