mercedes c220d t 2016

Alt vedrørende teknik
Besvar
kølig
Indlæg: 21
Tilmeldt: 6. jul 2019, 23:31

mercedes c220d t 2016

Indlæg af kølig »

Har et spørgsmål.
Har mercedes c220d t år 2016 problemer med kæden, der er flere der nævner problemer med kæden på w204.
kølig
Indlæg: 21
Tilmeldt: 6. jul 2019, 23:31

Re: mercedes c220d t 2016

Indlæg af kølig »

Ingen kloge hoveder herinde ⁉️
ChipMIK
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. mar 2019, 07:54

Re: mercedes c220d t 2016

Indlæg af ChipMIK »

Det er om651 motoren du har som ja, der bliver skiftet en del kæder i dem.

Heldigvis er det ikke også kædestrammere der fejler (Som på WV/Audi), så mange får "rullet" kæden på, således motoren ikke skal ud af bilen & dermed holdes omkostningerne nede.

Min personlige opfattelse er disse problemer skyldes det lange interval imellem olieskiftene (Der også i min optik giver forøget slid på motoren i helhed), i kombination med man ifm brændstofbesparelse har ændret kæden fra dobbelt til enkelt & fjernet en oliedyse til kæden i forhold til tidligere motor.

Men husk nu at rigtig mange andre producenter af motorer også har/har haft disse udfordringer med kæden.
ernt
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21. apr 2018, 12:58

Re: mercedes c220d t 2016

Indlæg af ernt »

Hej

Med erfaring fra SAAB 95 turbo skal man aldrig rette sig efter instruktionsbogens lange skifteinterval for olie, - rent salgsgimmic, som enhver motoringeniør også vil sige. Med kæde er det olieskift for hver 10.000km - og med en olie godkendt af MB.

Min tidligere BMW købte jeg, da den havde kørt 95.000km - og kæden raslede. Havde kun fået skiftet olie 2 gange. Den blev selvfølgelig skiftet, inden jeg modtog bilen.

Olie er ikke så dyr som kædeskift / motorskift.

Mvh
Ernst
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: mercedes c220d t 2016

Indlæg af Eje2970 »

Ja der er en OM651 motor i din bil. I C-klassen kom OM654 først fra 18. OM654 har i øvrigt også kun en enkelt kæde og dermed mulighed for de samme skifte intevaller som for OM651. Men regn med at den skal skiftes fra ca. 200tkm. Nogle er først blevet skiftet noget senere - ca. 400tkm. Men det er ikke dyrere at skifte kæde + strammer end feks. en tandrem i en VAG motor.

Mange km mellem olieskift og måske også start/stop kan være med til at slide kæden. Start/stop funktionen synes jeg ikke er særligt brugbart i de simple lyskryds jeg møder her på sydfyn. Der er mere til irritation når der skal startes igen.

Ellers er der nogen der skriver at MB fik forbedret designet / delene fra 2012 så det ikke skulle være nødvendigt at skifte kæden så tidligt. Men kæden er en sliddel og holder ikke evigt. Det er trods alt noget billigere at skifte kæden end at skulle skifte motoren.

Man kan også læse på MB kluben på FB at værkstederne/mekanikerne jævnligt skifter en OM651, der er stået af pga dyser el. kæde. Sådan som jeg forstod de indlæg. Men der kører jo også en del biler med den motor så der er vel ikke nogen grund til at male fanden på væggen.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
kølig
Indlæg: 21
Tilmeldt: 6. jul 2019, 23:31

Re: mercedes c220d t 2016

Indlæg af kølig »

Super tak for svar.
Har lige importeret en mercedes c220d t 4-matic fra 2016 med 145000 på tælleren en leasingbil dog kun leaset af en person og alle service overholdt hos MB.
Så skulle lige høre nu jeg havde læst en masse om kæde problem på w204, men ikke noget om w205 som min er.
Eneste problem på den er at start/stop ikke virker, men er også ligeglad den er sat til at køre 20 km på literen og jeg har målt 20,4 km på literen i gennemsnit når jeg kører i sommerhus :lol:
Besvar