W210 OM611 sort røg ved start

Alt vedrørende teknik
Besvar
godtnok
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. sep 2010, 16:55

W210 OM611 sort røg ved start

Indlæg af godtnok »

Goddag,

Sort røg hvis start under 30 sekunder stilstand.
Når jeg starter og bil har været i tomgang under et halvt minut sender den en sort røgsky ud af udstødning.
Hvis mere end et halvt minut kommer der ingen røg, heller ikke under fuld acceleration.

Bil w210 e220 2000 710000 km med OM611 motor, ny turbo, ny luftmasse føler, ny turboslange temperatur og trykføler, ny indsugnings manifold (flap’s bevæger sig <-> stellmotor ok), på rail ny tryk regulator og sensor, ny krumtap føler – knast føler ok. Ingen luft bobler i diesel slanger, vakuum slanger tætte.. indsprøjtnings Dyser udtaget og målt igennem.
Ingen fejlkoder

Jeg har sat et voltmeter over EGR styre ventil og der kan jeg se at spænding falder til 0 volt efter et halvt minut.
I ”kold” tomgang ligger spænding på 7-8 volt. (under et halt minut)
Når jeg kører med konstant hastighed spænding på 7-8 volt.
Hvis jeg accelererer, falder den til 0 volt.
Når jeg decelererer, (motorbremser) falder den også til 0 volt.
I ”varm” tomgang stiger spænding fra 7 til 12,1 volt og falder så til 0 volt efter et halvt minut.
Har målt ledningsnet igennem fra alle motor komponenter til motorstyring (og markeret ledninger)
Har ”målt” motorstyring’s komponenter igennem, kondensatorer, dioder og hvad jeg lige måle på.
Havde mistanke til der måske var en ud tørret kondensator.

Min fornemmelse er; det er flow gennem luftmasseføler der afgør om den skal lukke egr ventil i tomgang.
Da jeg syntes jeg kan nedsætte lukke tiden ved at holde en klud for indsugning – men jeg syntes ikke det virker hver gang.
De steder jeg har læst om den generelle måde egr systemet skal virke på, skriver de den skal lukke i tomgang.
De steder på nettet de skriver om "sort røg", er det de ting som jeg i indledning beskriver der er løsningen men det virker åbenbart ikke for denne OM611 motor.
I fald der ikke er en ”rigtig” løsning kunne jeg tænke mig at indsætte en ekstra vakuum ventil i forbindelse med egr ventilen. Der lukker når bilen er i tomgang.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvor tacho signalet kommer ud af motorstyring, så jeg kunne lave en enhed der kan se, når omdrejninger er lave og aktiverer den ekstra "EGR lukke ventil".
Et diagram/manual på OM611 ville blive modtaget/købt med stor taknemmelighed.
Venlig hilsen
Michael
godtnok
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. sep 2010, 16:55

Re: W210 OM611 sort røg ved start

Indlæg af godtnok »

Goddag,
Som nødløsning monterede jeg en ekstra vakuum ventil (vak_ventil), der kunne åbnes/lukkes med et stik i cigar tænderen.
Nu kunne jeg starte bil ved lyskurve uden røg.
Det blev lidt besværligt så ved hjælp af lidt elektronik, der fik signal fra krumtap sensoren kunne dette selv lukke for egr ventil i tomgang. (brugte en LM331, 4093 og et relæ)
Nu kom der ro på og jeg kunne arbejde videre med det grundlæggende problem.
Jeg købte en gammel billig EGR blander hus på ebay og adskilte min gamle.
Jeg forsøgte at indlægge skiver mellem fjeder og klokke indtil der ikke kom sort røg. (EGR_klokke)
Da jeg nåede op på 12 mm skiver var der ingen sort røg men da jeg på min prøve tur vente bilen havde den lugtet luntet og slået vakuum fra dvs. ingen turbo.
Da jeg kom hjem konstateret jeg ventil ikke kunne åben med 12mm skiver så dette var ingen løsning.
Nu adskilte jeg EGR blander hus helt. Selve EGR ventilen (EGR_ventil) køre inde i et fiber rør og er under membran tætnet med en pakdåse, der var i orden (helt tæt).
Men der var en del slør mellem ventil og fiber rør, dette kan kun mærkes når fjeder er fjernet.
Tilgengæld kan man se ind i blander hus og køre ventil op/ned.
Hvis ventil ikke rammer lige ned i ventil sæde men rokke lidt er EGR_blander hus defekt.
Jeg har monteret et nyt EGR blander hus og nu er der absolut ingen sort røg og motor køre igen super godt.
Min lille elektronik konstruktion tænker jeg vil bruge til at styre et lade system til et ekstra batteri i bagagerum.
Vedhæftede filer
vak_ventil.jpeg
EGR_ventil.jpeg
EGR_KLO_FJE.jpeg
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: W210 OM611 sort røg ved start

Indlæg af Bri_jac »

Det er da godt at du fik løst det ved at skifte EGR hus
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Besvar