W210 OM611 sort røg ved start
: 27. jul 2019, 07:31
Goddag,
Sort røg hvis start under 30 sekunder stilstand.
Når jeg starter og bil har været i tomgang under et halvt minut sender den en sort røgsky ud af udstødning.
Hvis mere end et halvt minut kommer der ingen røg, heller ikke under fuld acceleration.
Bil w210 e220 2000 710000 km med OM611 motor, ny turbo, ny luftmasse føler, ny turboslange temperatur og trykføler, ny indsugnings manifold (flap’s bevæger sig <-> stellmotor ok), på rail ny tryk regulator og sensor, ny krumtap føler – knast føler ok. Ingen luft bobler i diesel slanger, vakuum slanger tætte.. indsprøjtnings Dyser udtaget og målt igennem.
Ingen fejlkoder
Jeg har sat et voltmeter over EGR styre ventil og der kan jeg se at spænding falder til 0 volt efter et halvt minut.
I ”kold” tomgang ligger spænding på 7-8 volt. (under et halt minut)
Når jeg kører med konstant hastighed spænding på 7-8 volt.
Hvis jeg accelererer, falder den til 0 volt.
Når jeg decelererer, (motorbremser) falder den også til 0 volt.
I ”varm” tomgang stiger spænding fra 7 til 12,1 volt og falder så til 0 volt efter et halvt minut.
Har målt ledningsnet igennem fra alle motor komponenter til motorstyring (og markeret ledninger)
Har ”målt” motorstyring’s komponenter igennem, kondensatorer, dioder og hvad jeg lige måle på.
Havde mistanke til der måske var en ud tørret kondensator.
Min fornemmelse er; det er flow gennem luftmasseføler der afgør om den skal lukke egr ventil i tomgang.
Da jeg syntes jeg kan nedsætte lukke tiden ved at holde en klud for indsugning – men jeg syntes ikke det virker hver gang.
De steder jeg har læst om den generelle måde egr systemet skal virke på, skriver de den skal lukke i tomgang.
De steder på nettet de skriver om "sort røg", er det de ting som jeg i indledning beskriver der er løsningen men det virker åbenbart ikke for denne OM611 motor.
I fald der ikke er en ”rigtig” løsning kunne jeg tænke mig at indsætte en ekstra vakuum ventil i forbindelse med egr ventilen. Der lukker når bilen er i tomgang.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvor tacho signalet kommer ud af motorstyring, så jeg kunne lave en enhed der kan se, når omdrejninger er lave og aktiverer den ekstra "EGR lukke ventil".
Et diagram/manual på OM611 ville blive modtaget/købt med stor taknemmelighed.
Venlig hilsen
Michael
Sort røg hvis start under 30 sekunder stilstand.
Når jeg starter og bil har været i tomgang under et halvt minut sender den en sort røgsky ud af udstødning.
Hvis mere end et halvt minut kommer der ingen røg, heller ikke under fuld acceleration.
Bil w210 e220 2000 710000 km med OM611 motor, ny turbo, ny luftmasse føler, ny turboslange temperatur og trykføler, ny indsugnings manifold (flap’s bevæger sig <-> stellmotor ok), på rail ny tryk regulator og sensor, ny krumtap føler – knast føler ok. Ingen luft bobler i diesel slanger, vakuum slanger tætte.. indsprøjtnings Dyser udtaget og målt igennem.
Ingen fejlkoder
Jeg har sat et voltmeter over EGR styre ventil og der kan jeg se at spænding falder til 0 volt efter et halvt minut.
I ”kold” tomgang ligger spænding på 7-8 volt. (under et halt minut)
Når jeg kører med konstant hastighed spænding på 7-8 volt.
Hvis jeg accelererer, falder den til 0 volt.
Når jeg decelererer, (motorbremser) falder den også til 0 volt.
I ”varm” tomgang stiger spænding fra 7 til 12,1 volt og falder så til 0 volt efter et halvt minut.
Har målt ledningsnet igennem fra alle motor komponenter til motorstyring (og markeret ledninger)
Har ”målt” motorstyring’s komponenter igennem, kondensatorer, dioder og hvad jeg lige måle på.
Havde mistanke til der måske var en ud tørret kondensator.
Min fornemmelse er; det er flow gennem luftmasseføler der afgør om den skal lukke egr ventil i tomgang.
Da jeg syntes jeg kan nedsætte lukke tiden ved at holde en klud for indsugning – men jeg syntes ikke det virker hver gang.
De steder jeg har læst om den generelle måde egr systemet skal virke på, skriver de den skal lukke i tomgang.
De steder på nettet de skriver om "sort røg", er det de ting som jeg i indledning beskriver der er løsningen men det virker åbenbart ikke for denne OM611 motor.
I fald der ikke er en ”rigtig” løsning kunne jeg tænke mig at indsætte en ekstra vakuum ventil i forbindelse med egr ventilen. Der lukker når bilen er i tomgang.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvor tacho signalet kommer ud af motorstyring, så jeg kunne lave en enhed der kan se, når omdrejninger er lave og aktiverer den ekstra "EGR lukke ventil".
Et diagram/manual på OM611 ville blive modtaget/købt med stor taknemmelighed.
Venlig hilsen
Michael