Gearkasse elplade udskiftning 722.9

Alt vedrørende teknik
Besvar
Ra1994gh
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9. aug 2019, 17:17

Gearkasse elplade udskiftning 722.9

Indlæg af Ra1994gh »

Jeg ejer en C200 CDI fra 2012, med en 7 trins automatgearkasse, og pludselig en dag triller jeg med bilen og den skifter hårdt og kraftigt ved allerførste gear og motorlampen lyser. Pludselig skifter bilen ikke længere gear, og jeg ligger mærke til at bilen er gået i limp mode, og den kun har et frem gear og et bakgear.
Vi tager den forbi værksted og vi får følgende fejlkode : 0717 Turbineomdrejningssensor.
Vi finder ud af, at en eller flere sensorer som sidder som en del af elpladen (Conductor plate) skal skiftes og derfor skal have pladen afmonteret for at få den repareret. Efter afmontering af den gamle el plade, får værkstedet knækket en del af den gamle plade hvor stikket skal monteres og vi bliver derfor nød til at købe en ny el plade. Vi finder en renoveret el plade fra Ebay som skulle være SCN kodet til stelnummeret på bilen, og vi får fortalt at vi mangler kun at udføre to trin mere med en MB tester for at den er kodet færdig.

Vi får derfor monteret den nye elplade, og nyt filter og olie på gearkassen, og vi får tilsluttet en almindelig Bosch tester for at nulstille eventuelle fejlkoder på gearkassen og det lykkedes. Vi kunne dog ikke slette fejlkoden på motoren, og den blev ved med at melde fejl på manglende kommunikation til gearkassevælger.

Vi vælger herefter at prøve at starte bilen, for at køre den over på et værksted der kan klare resten af kodningen. Da vi prøver at starte bilen reagere bilen ikke på det, og den vil ikke starte (Starteren drejer slet ikke). Alt andet tænder og brændtofpumpe kører og alt andet virker, men ingen ting sker når man drejde på nøglen. Vi ligger mærke til at instrumentet ikke viser hvilket gear den ligger i, altså P,R,N eller D.
Hvad gør vi nu? Er der noget der er monteres forkert, eller manlger vi at gøre noget?
Vi har nu kontrolleret alt arbejdet flere gange og alt skulle være monteret korrekt.
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Gearkasse elplade udskiftning 722.9

Indlæg af stuttgart »

Det virker til at gearvælgeren ikke er indlært i den nye styring, hvis gearkassen ikke ved om den er i P eller N frigiver den ikke til start, det er nok den ene af de to ting i fik besked om skulle kodes med en MB tester.
Meld gerne ud om den kommer til at køre godt efterfølgende, jeg har stadig til gode at høre om et succesfuldt elpladeskift uden at trække data fra den gamle elplade over i den nye.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse elplade udskiftning 722.9

Indlæg af BWJ »

stuttgart skrev: 12. aug 2019, 21:34 Det virker til at gearvælgeren ikke er indlært i den nye styring, hvis gearkassen ikke ved om den er i P eller N frigiver den ikke til start, det er nok den ene af de to ting i fik besked om skulle kodes med en MB tester.
Meld gerne ud om den kommer til at køre godt efterfølgende, jeg har stadig til gode at høre om et succesfuldt elpladeskift uden at trække data fra den gamle elplade over i den nye.
Er elpladen så anderledes ift. 722.6,at den ligefrem har hukommelse ? på 722.6 er det bare en plastic plade med strømspor (printplade) som Soleionder er monteret i. :shock:
ZOOM ZOOM.
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Gearkasse elplade udskiftning 722.9

Indlæg af stuttgart »

Ja der er ret stor forskel, bla. er styreenheden flyttet ind i elpladen og skal derfor indkodes ved udskiftning, derfor er det ikke længere plug and play
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Gearkasse elplade udskiftning 722.9

Indlæg af BWJ »

stuttgart skrev: 14. aug 2019, 08:35 Ja der er ret stor forskel, bla. er styreenheden flyttet ind i elpladen og skal derfor indkodes ved udskiftning, derfor er det ikke længere plug and play
Ind i elplade ??? 8)

One of the main differences between the 722.6 5-Speed and 722.9 7-Speed transmissions is that in the 7G Tronic the Transmission Control Module (TCU) is integrated inside the transmission. The TCU is mounted on top of the valve body. While in the previous automatic transmission, the TCU was installed outside the transmission. By installing the TCU on top of the valve body Mercedes was able to reduce the length of the wires between the valve body and the TCU.

http://www.mercedesmedic.com/722-9-7g-t ... solutions/
ZOOM ZOOM.
stuttgart
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. mar 2014, 01:09

Re: Gearkasse elplade udskiftning 722.9

Indlæg af stuttgart »

Nemlig og som meget fint er vist i dit vedhæftede link
Besvar